جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند

بر اساس نظرسنجی رویترز/ ایپسوس که همزمان با نزدیک‌تر شدن واشنگتن به ممنوعیت احتمالی اپلیکیشن ویدئویی چینی تیک‌تاک، انجام شد، اکثر آمریکایی‌ها معتقدند که چین از تیک‌تاک برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا، استفاده می‌کند.

عراق قیمت بنزین بهبود یافته را ۳۰ درصد و قیمت بنزین سوپر را ۲۵ درصد افزایش داد

دولت عراق از امروز قیمت بنزین بهبود یافته را ۳۰ درصد و قیمت بنزین سوپر را ۲۵ درصد افزایش داد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عراق اعلام کرد که از امروز چهارشنبه اول ماه مه قیمت بنزین بهبود یافته و سوپر در این کشور افزایش یافت. بر اساس بیانیه این شرکت قیمت بنزین بهبودیافته با اکتان ۹۵ از ۶۵۰ دینار (۰.۵۰ دلار) به ۸۵۰ دینار (۰.۶۵ دلار) در هر لیتر و بنزین سوپر با اکتان ۹۸ از ۱۰۰۰ دینار (۰.۷۶ دلار) به ۱۲۵۰ دینار (۰.۹۶ دلار) در هر لیتر رسیده است.

انتخابات شورا‌ها در انگلیس

انتخابات محلی و شورا‌ها، نزدیک‌ترین انتخابات به انتخابات سراسری در انگلیس که به آزمون واقعی برای میزان محبوبیت دو حزب عمده این کشور مبدل شده است. دو حزب محافظه کار و حزب کارگر که دهه هاست قدرت را در این کشور در دست دارند.

رایزنی وزیر خارجه استونی درباره خدمه کشتی توقیفی اسرائیل

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به درخواست همتای استونیایی در خصوص آزادی خدمه استونی کشتی توقیف شده در آب‌های سرزمینی ایران، گفت: کشتی در توقیف قضایی قرار دارد، اما ایران همه خدمه آن را با نگاه انسانی آزاد کرده و در صورت همراهی کاپیتان کشتی، امکان بازگشت آنها به کشورشان از جمله استونی فراهم است.

چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل در سایه مرگ امدادگران انگلیسی

لندن – ایرنا – یک نشریه انگلیسی گزارش داد که دولت لندن پس از گذشت دو روز از کشته شدن سه تن از امدادگران این کشور در جریان حمله مرگبار رژیم صهیونیستی به کاروان حامل کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در غزه، به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با این رژیم تروریستی چراغ سبز نشان داد.

Loading

شکست سیاست تحریمی اروپا علیه حماس

۱۴۰۲/۰۹/۲۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: روی آوردن اروپا به طرحهای نخ نماشده ای مانند تحریم حماس که بارها در طول یک قرن اخیر برای حل مشکل فلسطین آزموده شده، محکوم به شکست است. تا زمانی که مساله اصلی فلسطین، یعنی اشغالگری رفع نشود، هیچ گشایشی در کار نخواهد بود و مقاومت نیز همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

مهدی شکیبایی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به نامه وزرای خارجه سه کشور فرانسه، ایتالیا و آلمان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌ها علیه حماس و حامیان آن، اظهار داشت: کشورهای غربی می خواهند با اعتبار زدایی از حماس، گروه‌های مقاومت را از بدنه فلسطین جدا کنند و بعد با انگ تروریستی، آنها را مورد تحریم قراردهند. در حالی که کل مردم نواز غزه، جزئی از مقاومت و حماس هستند.

وی ضمن اشاره به شکست تلاش‌ها برای جابجایی ساکنان نوار غزه و انتقال آنها به مناطقی دیگر، از جمله صحرای سینا، افزود: کشورهای غربی حتی امید داشتند که با ایجاد نارضایتی، ساکنان نوار غزه را علیه گروه‌های مقاومت بشورانند و اعتراضاتی ایجاد کنند، اما در این اقدامات ناکام مانده اند و با گذشت بیش از دو ماه از جنایات رژیم صهیونیستی، مردم غزه حاضر نشدند اقبالی به سیاست‌های آنها نشان دهند؛ چراکه مقاومت در فلسطین، مردمی است و مجاهدانش همان اعضای خانواده‌های فلسطینی هستند.

معاون اتحادیه بین المللی سازمان‌های غیردولتی حامی فلسطین با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی در هیچ یک از این دو طراحی خود، یعنی اخراج فلسطینی‌ها و ایجاد اعتراض و شورش علیه گروه‌های مقاومت موفقیتی نداشته و از همین رو، غرب، تحت فشار لابی‌ها و کارتل‌های صهیونیستی، کارزار دیپلماتیک و رسانه‌ای را به نیابت از رژیم اسرائیل در پیش گرفته است تا فشارها علیه مقاومت را افزایش دهند، گفت: این اقدامات درحالی انجام می شود که اروپا با نادیده گرفتن همه شعارهای حقوق بشری خود، در برابر فجایع غزه و جنایات رژیم اسرائیل سکوت کرده و طرحهایی مانند تحریم حماس را پیش می کشد.

شکیبایی با بیان اینکه به مساله جنگ این روزهای نوار غزه و رژیم صهیونیستی، باید درچارچوب نظریه جنگ تمدن‌ها نگاه کرد، آن را جنگی میان مجموعه دنیای غرب و ملت مسلمان فلسطین دانست و یادآورشد: آنها می‌خواهند از جنبش حماس اعتبارزدایی کنند، درحالی که حماس نماینده بخشی از ملت فلسطین است و نتایج آخرین انتخابات در این منطقه نیز آن را نشان داد. با این حال کشورهای اروپایی می‌خواهند آن را در چارچوب یک سازمان تروریستی ببینند تا بتوانند به واسطه آن اهداف خود را دنبال کنند.

وی با اشاره به ناخرسندی اروپا نسبت به کاهش توجه آمریکا نسبت به جنگ اوکراین، اضافه کرد: در روزهای گذشته، شاهد بودیم که مقامات اروپایی با نادیده گرفتن حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود و در ادامه فضاسازی‌ها علیه مقاومت فلسطین، عنوان کردند که حماس جایی در آینده و افق سیاسی غزه ندارد. اکنون نیز تلاش دارند با تلاش برای تحریم حماس، گامی دیگر در جهت تحمیل اراده خود به مردم فلسطین بردارند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا، ضمن تاکید بر ضرورت توجه کشورهای اروپایی نسبت به پیامدهای سیاستهایشان در قبال فلسطین، خاطرنشان کرد: مساله فلسطین، مساله‌ای تازه نیست، بلکه بحرانی تقریبا بیش از یک قرنی است. از سال 1917 که استعمار انگلیس به یهودیان دنیا تعهد داد وطنی ملی در فلسطین برای آنها ایجاد کند، بحران فلسطین آغاز شد. از سال 1948 که رژیم در تبانی آشکار آمریکا، انگلیس و فرانسه در درون فلسطین تاسیس و اشغالگری آغاز شد، تاکنون نیز 76سال می‌گذرد. درواقع حدود 76سال از این یک قرن، مساله اصلی، اشغالگری بوده است و تا زمانی که مشکل و معضل اصلی، یعنی اشغال فلسطین حل نشود، هیچ طرح و ابتکاری به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

معاون اتحادیه بین‌المللی سازمانهای غیردولتی حامی فلسطین، ادامه داد: تحریم‌های غرب در قالب سیاست‌های آمریکا، اروپا و نهاد سازمان ملل علیه حماس از سال ۲۰۰۶ و با پیروزی حماس در انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین و خصوصا از سال ۲۰۰۹ با موفقیت این گروه در جنگ ۲۲ روزه علیه رژیم اسرائیل شدت گرفت. با این حال، حتی اگر بخواهند تحریمهای جدیدی اعمال کنند و به فرض حماس را جدا کنند و از بین ببرند، اندیشه مقاومت از بین نمی‌رود.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که حماس تقریبا در چهار دهه اخیر شکل گرفته و سالهای قبل از آن نیز فلسطینی‌ها مقاومت می‌کردند. آن زمان که حماسی در کار نبود هم مردم فلسطین قیام می‌کردند. بنابراین با این اقدامات، قطعا نخواهند توانست اندیشه مقاومت را از بین ببرند و مشکل فلسطین باقی خواند ماند.

شکیبایی با بیان اینکه روی آوردن به طرحهای نخ نماشده ای که بارها در طول یک قرن اخیر برای حل مشکل فلسطین آزموده شده، محکوم به شکست است، گفت: این طرح‌ها هیچ کدام به مساله اصلی فلسطین که بحث اشغالگری است توجه نمی‌کنند. تازمانی که مساله اشغالگری فلسطین رفع نشود، هیچ گشایشی در رابطه با مساله فلسطین در کار نخواهد بود و مقاومت نیز همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. حتی اگر بر فرض محال، موفق شوند حماس را از بین ببرند، باز هم مردم مقاومت خواهند کرد؛ چراکه سرزمینشان غصب و هویتشان زیر سوال رفته است.

وی یادآورشد: این نسل پنجم یا ششم فلسطینی‌ها پس از اشغالگری است و تمام عناصر مجاهدی که در میدان علیه رژیم چه در نوارغزه و چه در کرانه باختری می جنگند، جوانانی هستند که اساسا آغاز اشغالگری را ندیدند و حدود 18 تا 30سال سن دارند. بنابراین روشن است حتی با از بین بردن یک تشکیلات مقاومتی، نمی‌توانند اندیشه مقاومت را از بین ببرند.

0 Comments