جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

Loading

تحولات سیاسی در یمن و پیگیری منافع غرب توسط سازمان ملل

۱۴۰۱/۰۸/۱۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل یمن با بیان اینکه سعودی‌ها تمایل دارند عملیات نظامی‌شان در یمن پایان یابد، اما خواهان پایان یافتن درگیری‌ها به طور مطلق در یمن نیستند، گفت: سازمان ملل بدون درنظر گرفتن وضعیت مردم یمن، به طور کامل در جبهه اروپا و غرب ایفای نقش می‌کند و تنها تلاش دارد با تمدید آتش بس در یمن، شرایط به گونه‌ای پیش رود که دستکم تا پایان زمستان، التهاب جدیدی به بازار انرژی تحمیل نشود.

احمدحاجی صادقیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه به نظر می‌رسد عملیات نظامی مستقیم عربستان در یمن پایان یافته و این کشور بسیار تمایل دارد و تلاش زیادی کرده که این عملیات از سرگرفته نشود، تصریح کرد: عربستان امتیازهای مختلفی به انصارالله داده است که به از سرگیری عملیات نظامی بازنگردد.

وی افزود: این رویکرد مزیت‌های زیادی برای عربستان دارد؛ چراکه تهدید خاکش توسط انصارالله پایان و هزینه‌های جنگی نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این‌ها، با توجه به حساسیت و التهابات بازار نفت، می‌تواند تهدید بزرگی را از توانمندی تولید نفت خود دور کند.

مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد در عین حال تاکید کرد: با اینکه سعودی‌ها تمایل دارند عملیات نظامی‌شان در یمن پایان یابد، اما خواهان پایان یافتن درگیری‌ها به طور مطلق در یمن نیستند. آن‌ها نمی خواهند یمن وارد دوره ثبات و  آرامش عدم درگیری شود. در واقع منافع عربستان در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در این است که چرخه ناآرامی در یمن ادامه یابد و این کشور روی آرامش را به خود نبیند.

حاجی صادقیان توضیح داد: سیاست‌هایی که تاکنون عربستان دنبال کرده، این مسئله را اثبات می‌کند؛ عربستان مانع پرداخت حقوق کارمندان در مناطق تحت کنترل انصارالله شده، مانع برگزاری گفتگوهای یمنی-یمنی بوده و در موارد متعدد با استفاده از ابزار محاصره بندر الحدیده، میزان ورود سوخت و مواد غذایی را به این بندر کنترل و تلاش کرده با افزایش فشارها بر مقامات انصارالله، تنش را میان انصارالله و دولت مورد حمایت خود افزایش دهد.

وی با تاکید براینکه عربستان بسیار راغب است که جنگ یمنی –یمنی توسعه و تداوم یابد، گفت: اگرچه به نظر می‌رسد در ادامه تحولات، کمتر شاهد درگیری میان عربستان و یمن باشیم؛ اما انصارالله ناچار خواهد بود در مواردی فشارهایی به دولت مورد حمایت سعودی وارد کند تا بتواند با کنترل شرایط، سیاست‌هایی را که مدنظر دارد، اعمال و امتیازهای به حق خود، از جمله کاهش محاصره و دریافت سهم از درآمدهای نفتی را بگیرد.

این کارشناس مسائل یمن، تهدید کشتی را که برای بارگیری محموله نفت خام یمن در بندر الضبه پهلو گرفته بود، در این راستا برشمرد و افزود: به نظر می‌رسد اگر انصارالله از گرفتن امتیاز قابل توجه از دولت مورد حمایت عربستان ناامید شود، مجددا وارد مرحله فشار مستقیم نظامی به سعودی بشود تا از این طریق به سهم خود از درآمدهای نفتی دسترسی پیدا کند، همانطور که وزیر دفاع دولت صنعا اعلام کرد که ائتلاف متجاوز عربی یا باید شروط تمدید آتش بس را رعایت کند و یا شاهد حملات کوبنده باشد.

حاجی صادقیان بااشاره به وظایفی که سازمان ملل در قبال تحقق صلح در یمن و پایان فجایع انسانی در این کشور برعهده دارد، تاکید کرد: سازمان ملل به طور کامل در جبهه اروپا و غرب ایفای نقش می‌کند. آمریکا و خصوصا اروپا بسیار نگران هستند که در شرایط فعلی بازار انرژی، التهاب جدیدی به آن تحمیل شود و به همین دلیل فشار زیادی برای تمدید آتش بس و عدم از سرگیری حملات انصارالله به تاسیسات نفتی سعودی‌ها در پیش گرفته‌اند. در حال حاضرانصارالله به واسطه توانایی که برای نا امن کردن تنگه «باب المندب» برای محموله‌های نفتی سعودی دارد ظرفیت بالایی برای تشدید التهاب بازار انرژی پیدا کرده است. به همین دلیل شاهد افزایش بیش از پیش تلاشهای اروپایی‌ها هستیم و آن‌ها بارها هیات‌های سیاسی به مسقط، محل استقرار تیم دیپلماتیک انصارالله، فرستاده‌اند.

وی ادامه داد: سازمان ملل نیز تمام تلاش خود را به کار بسته است تا آتش بس در یمن تمدید شود و شرایط به گونه‌ای پیش رود که دستکم تا پایان زمستان، التهاب جدیدی به بازار انرژی وارد نشود. تداوم این وضعیت بستگی به سیاست‌ها و البته صبر مقامات صنعا نسبت به خلف وعده‌های عربستان و دولت مورد حمایت ائتلاف دارد. آن‌ها تاکید دارند پذیرش تمدید آتش بس با وضعیت کنونی و بدون تغییر، به معنای موافقت با ادامه تجاوز نیروهای ائتلاف و محاصره یمن است.

مدیر میز یمن اندیشکده مرصاد، ضمن اشاره به وضعیت انسانی مردم یمن و هشدارهای مکرر سازمان‌های حقوق بشری در این خصوص و ضرورت ایفای نقش موثر سازمان ملل، گفت: مسائل حقوق بشری تاثیری در تصمیم دولتی مانند عربستان ندارد و مسائلی مانند امنیت انرژی و بازار نفت است که به سعودی‌ها و غرب فشار می‌آورد که بحث آتش بس را به طور جدی دنبال کنند. در غیر این صورت، مباحث محاصره و فشار انسانی که مردم یمن تحمل می‌کنند چندان برای غرب و عربستان اهمیت ندارد.

حاجی صادقیان درخصوص پیامدهای تصمیم رژیم صهیونیستی برای ایجاد پایگاهی نظامی در جزیره سقطری بر صحنه جنگ یمن نیز گفت: بعد از عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، اخباری تایید شده درخصوص حضور گردشگران صهیونیست در جزیره سقطری منتشر شد، اما تاکنون درباره حضور نظامی این رژیم در این منطقه اخبار دقیقی منتشر نشده است. ضمن اینکه امارات به اندازه کافی با رژیم صهیونیستی هماهنگ عمل می‌کند. امارات نیز در منطقه دریای سرخ و تنگه باب المندب حضور نظامی رسمی دارد و این مسئله احتمال ورود مستقیم نظامی رژیم صهیونیستی در جزیره سقطری را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: امارات همچنان به اقدامات خود در راستای اشغال بخش‌هایی از یمن خصوصا جزیره مهم و راهبردی سقطری، ادامه می‌دهد و براساس اعلام رسانه‌ها بدون موافقت مقامات یمنی پروازهایی بین سقطری و سومالی راه اندازی کرده و به گردشگران سقطری ویزای امارات می‌دهد. با این حال، تثبیت حضور نظامی امارات در جنوب یمن و خلیج عدن، برای معادلات سیاسی – امنیتی این منطقه خطرآفرینی هایی دارد و معادلات سیاسی فعلی را بر هم می‌ریزد که این مسئله‌ای نیست که مطلوب سعودی‌ها باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *