جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

سرگیجه بزرگ!

«مقام های اسرائیلی و رسانه های متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی می دهد، اعتراضی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست!»

Loading

اهداف و منافع راهبردی عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق

۱۴۰۱/۰۷/۲۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین –گفتگو: یک کارشناس مسائل سوریه با بیان اینکه با تشویق و تاکید ایران و روسیه، ترکیه به این سمت حرکت کرد که اختلافات با سوریه را به صورت سیاسی حل کند، گفت: آنکارا به این نتیجه رسیده است که باید مسئله کُردها را به صورت سیاسی حل کند و اگر بخواهد در شمال سوریه اقدام نظامی کند، با چالش‌های زیادی در آستانه انتخابات مواجه خواهد شد.

مصطفی نجفی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که احتمال دیدار با بشار اسد، همتای سوری خود را غیرممکن ندانسته است، تصریح کرد: در یک سال گذشته، چندین دیدار میان مقامات دستگاه سیاست خارجی و همچنین دیدارهای متعددی میان مقامات امنیتی و اطلاعاتی ترکیه و سوریه برگزار شد تا از حجم زیاد اختلافات موجود میان دو کشور کاسته شود و آنچه اردوغان درخصوص احتمال دیدار با اسد مطرح کرد، گامی رو به جلو و در راستای عادی سازی روابط میان این دو کشور تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه اردوغان پس از نشست سوچی و خصوصا بعد از نشست تهران و دیدار سه جانبه میان روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران به این نتیجه رسید که از بعد نظامی نمی‌تواند ترجیحات خود در سوریه را تحمیل کند، افزود: با تشویق و تاکید ایران و روسیه، ترکیه به این سمت حرکت کرد که روابط میان دمشق و آنکارا عادی و اختلافات میان آن‌ها به صورت سیاسی حل شود، بنابراین با وجود لفاظی‌های زیادی که مقامات ترکیه و خصوصا شخص اردوغان داشتند، نتوانستند عملیاتی را در شمال سوریه پیش ببرند.

این تحلیلگر مسائل سوریه با اشاره به ایجاد برخی تغییرات در سیاست خارجی ترکیه در حدود دو سال گذشته، از جمله کاهش تنش در روابط با عربستان، مصر، اردن و نیز رژیم صهیونیستی ادامه داد: این تغییر رویکرد در رابطه با سوریه را نیز می‌توان در قالب رویکرد کلان این کشور ارزیابی کرد. ضمن اینکه انتخابات سال آینده در ترکیه، برای اردوغان اهمیت بالایی دارد؛ به ویژه در نظر داشته باشیم مخالفان او در ترکیه بسیار تلاش می‌کنند او را از قدرت کنار بگذارند و علاوه بر آن کشورهای غربی، به ویژه آمریکا، به شدت از او ناراضی هستند و سعی می‌کنند با استفاده از فرصت کنونی و بهره‌گیری از نارضایتی‌های اقتصادی و تورم بی‌سابقه در ترکیه، اردوغان را تضعیف کنند و یا به زیربکشند.

نجفی مسائل اقتصادی و روابط تجاری میان ترکیه و سوریه را برای دو کشور بسیار مهم دانست و گفت: ترکیه بزرگترین شریک تجاری سوریه است و بیش از یک سوم حجم تجارت خارجی سوریه سهم ترکیه است. در واقع بیش از 30درصد واردات سوریه از ترکیه انجام می‌شود و حدود 30درصد صادرات سوریه نیز به ترکیه انجام می‌شود. این درحالی است که ایران تنها سه درصد سهم اقتصاد سوریه را در اختیار دارد. بنابراین عادی سازی روابط، منافع اقتصادی زیادی برای ترکیه و سوریه دارد و خواسته‌ای دو طرفه است.

وی اضافه کرد: سوریه اکنون تحت تحریم‌های «سزار» آمریکا قرار دارد و این تحریم‌ها موانع زیادی برای دولت در مراودات تجاری بین‌المللی ایجاد کرده است. ترکیه نشان داده‌ است که همواره از فرصت‌های مربوط به تحریم استفاده و سعی می‌کند خود را به عنوان دروازه دور زدن تحریم برای کشورها نشان دهند. این رویکرد منافع زیادی برای آن‌ها ایجاد کرده است.

این تحلیلگر مسائل سوریه با بیان اینکه بشار اسد به دنبال بازیابی اقتصادی و بازسازی کشورش است، یادآور شد: دمشق غیر از همسایگانش، برای روابط تجاری با محدودیت‌های زیادی مواجه است. به همین دلیل ترکیه گزینه مناسبی برای تجارت خارجی سوریه است و می‌تواند ظرفیت‌هایی در اختیار سوریه قرار دهد.

به گفته نجفی، البته فراهم شدن مقدمات دیدار اسد و اردوغان نیز پیچیدگی‌های زیادی دارد و به سادگی اتفاق نمی‌افتد. موانع زیادی در خصوص عادی سازی روابط دو کشور وجود دارد. مسئله ادلب همچنان حل نشده باقی مانده و گروه‌های تروریستی و معارضانی که مورد حمایت ترکیه هستند، همچنان در ادلب حضور دارند. ترکیه نیز تاکنون نرمشی در این رابطه نشان نداده است. ضمن اینکه بخشی از نظامیان ترکیه نیز در شمال سوریه حضور دارند. تا زمانی که این مسائل حل نشود، رابط دو کشور به شرایط عادی برنمی‌گردد.

این کارشناس مسائل سوریه ادامه داد: حتی اگر این مسائل حل شوند، فرایند طولانی مدتی باید طی شود که این دو کشور بتوانند روابط خود را به قبل از سال 2011 برگردانند. با این حال، نشانه‌ها حاکی از این است که دو طرف تلاش می‌کنند با حفظ سیاست‌های اصولی خود و در عین حال، نرمشی که در برخی خطوط قرمز خود داشته‌اند به این سمت حرکت کنند، چرا که هر دو کشور به این روابط نیاز دارند.

وی نقش ایران و روسیه را در عادی‌سازی روابط میان دمشق و آنکارا مهم عنوان کرد و گفت: با اینکه در مسیری قرار داریم که می‌توان خوش بینی‌‌هایی داشت، اما نباید فراموش کرد در شرایط فعلی، سیاست خارجی ترکیه، بسیار سیال و بیشتر تاکتیکی است تا یک سیاست خارجی اصولی، تعریف شده و پایدار؛ بنابراین همچنان موانعی وجود دارد که باید حل شود.

نجفی درخصوص امکان تغییر سیاست ترکیه در قبال سوریه، توقف بمباران‌ها و ایجاد منطقه حائل با سوریه، در ازای عادی‌سازی روابط، تاکید کرد: آنکارا با وجود رقابت‌های پیدا و پنهان و اختلافاتی که با برخی بازیگران از جمله امارات، مصر، اردن و عربستان وجود داشت، به دلیل مسائل اقتصادی و فشارهای بین‌المللی، به سمتی رفته که تنش‌ها کاهش یابد. با این حال ترکیه قطعا درخصوص ماجرای «کُردها» به راحتی عقب نشینی نخواهد کرد و این مسئله عادی سازی روابط را پیچیده‌تر کرده است و حل آن نیاز به مکانیسم‌هایی دارد.

وی با بیان اینکه روند آستانه می‌تواند به لحاظ سیاسی، مسائل میان ترکیه و سوریه را نیز حل کند، افزود: اردوغان تلاش می‌کند تا پیش از انتخابات پیش رو، مسئله سوریه را به سرانجامی برساند و روس‌ها نیز به دلایل مختلف، از جمله جنگ اوکراین و نیازی که به ترکیه دارند، علاقه‌مندند این موضوع را زودتر حل کنند. به هر حال مسائل سوریه، یکی از چالش‌های روابط ترکیه و روسیه است.

نجفی با بیان اینکه آنکارا به این نتیجه رسیده است که باید مسئله کُردها را به صورت سیاسی حل کند، گفت: اگر ترکیه بخواهد در شمال سوریه اقدام نظامی کند، با چالش‌های زیادی در آستانه انتخابات مواجه خواهد شد. اردوغان در این شرایط، مذاکرات سیاسی را بهترین راه حل می‌داند تا به واسطه آن، مهاجران و آوارگان سوری مقیم ترکیه نیز به کشور خود بازگردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *