جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی

ویدیویی از لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9 در آسمان صعده در شمال این کشور را ببینید. این پهپاد ساخت جنرال اتمیکس است که بالغ بر ۳۲ میلیون دلار قیمت دارد. پیش از این، نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد از همین نوع را شکار کرده بودند./دانشجو

روسیه به کانادا هشدار داد

تهران- ایرنا- روسیه هشدار دارد در صورتی که کانادا دارایی‌های مسکو را مصادره کند، روابط دیپلماتیک خود را با اوتاوا کاهش خواهد داد.

Loading

بررسی ادعای مداخله برخی کشورها در انتخابات امریکا

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک استاد روابط بین‌الملل ادعای مقامات کاخ سفید در رابطه با دخالت چین، ایران، روسیه و کره شمالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نوعی فرافکنی و فرار روبه‌جلو دانست.

دکتر محمود دهقان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات مکرر مقامات کاخ سفید مبنی بر اینکه ایران و روسیه، چین و کره شمالی دشمنان آمریکا هستند و تلاش دارند در انتخابات این کشور تأثیر بگذارند، خاطرنشان کرد: اصولاً سیاست خارجی آمریکا در طول بعد از جنگ جهانی دوم بر اساس وجود یک دشمن بناشده و از دشمن خارجی که همیشه این کشور را به جنگ و نابودی تهدید می‌کند، به‌عنوان عامل وحدت داخلی استفاده‌شده است.

 

وجود دشمن خارجی اساس سیاست خارجی آمریکا

وی بابیان اینکه اگر بپذیریم که اساس سیاست خارجی آمریکا بر اساس حضور یک دشمن خارجی است، آنگاه این دشمن خارجی باید عینیت داشته باشد، افزود: به‌طور طبیعی آمریکا تا 1990 در قالب رقابت‌های مختلف با اتحاد جماهیر شوروی جلو می‌رفت.1990 این دشمن فرضی که حقیقی هم نبود، فروپاشید و آن‌ها باید جایگزینی ایجاد می‌کردند. دهه 1990 تا سال 2000 دهه خلأ در آمریکا بود.

این استاد دانشگاه گفت: بوش پدر در انتخابات تأکید بسیار داشت که ما شوروی را فروپاشاندیم و با بیرون کردن عراق از کویت، جهان فقط یک قدرت دارد و نظامی تک‌قطبی است. آن‌ها علی‌رغم اینکه در موضع برتر بودند انتخابات را باختند و آقای کلینتون روی کارآمد که بیشتر درون‌گرا بود و به مسائل داخلی آمریکا می‌پرداخت، اما آمریکایی‌ها در دور دوم ریاست جمهوری کلینتون متوجه شدند که نه‌تنها نظام تک‌قطبی ایجاد نشده، بلکه نظامی چندقطبی در حال شکل‌گیری است.

دهقان با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 13 آبان ماه، در رابطه با تأثیر چین بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز گفت: امروز چین به قدرت جاافتاده با توان اقتصادی و نظامی بالا و قدرت لابی‌گری خوب با نقش فعال در جهان تبدیل‌شده است. تعداد وتوهایی که چین در فاصله 2010 تا 2020 انجام داده در طول دوران عضویتش در سازمان ملل انجام نداده است و این نشان می‌دهد که در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت و دخالت می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اینکه آمریکا چین را رقیب و دشمن اصلی خود می‌داند، گفت: تأثیر چین بر آمریکا، تأثیری اقتصادی است. سرمایه‌گذاران آمریکایی که در چین سرمایه‌گذاری کردند و با اظهارات آقای ترامپ سرمایه خود را در معرض خطر و تهدید می‌بینند، عمدتاً کسانی هستند که در جرگه طرفداران آقای ترامپ بودند و به مخالفان او تبدیل‌شده‌اند.

 

دشمن پنداری و دخالت در انتخابات فرافکنی و فرار روبه‌جلو

دهقان افزود: ترامپ مدعی است نفوذ سایبری روسیه، در کنار قدرت اقتصادی چین و تأثیرگذاری این کشور بر روی سرمایه‌گذاران آمریکایی و بازخورد آن در داخل ایالات‌متحده آمریکا همراه با تهدیدهایی که کره شمالی علیه متحدان آمریکایی در آن منطقه ایجاد می‌کند، تأثیراتی بر انتخابات آمریکا دارد. البته این‌ها نوعی فرافکنی و فرار روبه‌جلو است. گرچه برخی از این مسائل واقعیت دارد و نمی‌شود به توانایی اقتصادی چین و نفوذ سایبری روسیه بی‌توجه بود، اما به معنای این نیست که آن‌ها متحد شده‌اند که آقای ترامپ را زمین بزنند، چراکه آن‌ها با هژمونی آمریکا مشکل‌دارند.

 

دخالت روسیه در انتخابات چهار سال پیش

این استاد روابط بین‌الملل در رابطه با تأثیرگذاری روسیه بر انتخابات آمریکا، بابیان این اعتقاد که براساس قرائن موجود روسیه در انتخابات چهار سال قبل آمریکا دخالت داشته است، گفت: برای کنگره آمریکا این مسئله مشخص شد و واقعیت این بود که از طریق نفوذهای سایبری و کمک به ویکی‌لیکس و انواع شبکه‌های اجتماعی روس‌ها توانستند بر ذهنیت موافقان خانم کلینتون اثر منفی بگذارند و باعث انتخاب آقای ترامپ شوند.

وی در ارزیابی از مواضع و منافع روسیه در این دوره از انتخابات آمریکا نیز گفت: در سیاست خارجی دشمن دائم و دوست دائم وجود ندارد، بلکه منافع ملی دائم وجود دارد. چهار سال پیش اقتضا می‌کرد که روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کند، چراکه سیاست‌های ضد روسی خانم کلینتون تندتر از آقای ترامپ بود و او علناً علیه روسیه موضع می‌گرفت، اما ترامپ در آن زمان آرام‌تر بود و پشت پرده با روس‌ها هم ارتباطاتی داشت؛ اما اکنون این شرایط تغییر کرده است.

 

ترامپ برای روسیه میوه‌ای بدون آب است

دهقان توضیح داد: در شرایط فعلی ترامپ برای روسیه میوه‌ای است که آبش را گرفته‌اند و می‌خواهند تفاله‌اش را بیرون بیندازند. ممکن است روی کار آمدن بایدن برای تعدیل برخی سیاست‌ها منافع بیشتری تأمین کند و دیگر با درگیری‌های نظامی و خروج از پیمان‌های موشک‌های قاره‌پیما روسیه را تهدید نکند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه حضور ترامپ در ابعاد بسیاری به نفع روسیه شد، گفت: قطعاً روسیه امروز، روسیه چهار سال پیش نیست. متحدان قدرتمندتر بیشتری دارد و عرصه‌های زیادی را از آمریکا گرفته‌اند. البته بی‌شک آن‌ها در این دوره هم می‌توانند در انتخابات تأثیرگذار باشد، اما نه مانند آن تأثیر قبلی، چراکه حساسیت‌های نهادهای قضایی و امنیتی آمریکا بالاتر رفته و بیشتر دقت می‌کنند و پالایش بیشتری انجام می‌دهند.

این استاد روابط بین‌الملل در رابطه با ادعاها مبنی بر تلاش کره شمالی برای دخالت در انتخابات آمریکا، ضمن تأکید بر اینکه موقعیت جغرافیایی کره شمالی به شکلی است که حمله به آن به معنای تجاوز به مرزهای امنیتی روسیه و چین است، گفت: کره شمالی با ملاقاتی که با ترامپ انجام داد سعی کرد از انزوا بیرون بیاید و خود را به جایگاهی برساند که قابلیت مذاکره داشته باشد، اما چینی‌ها به او تذکر دادند که در وزن و اندازه‌هایی نیست که بخواهد معادلات جهان را به هم بزند.

دهقان بابیان اینکه مذاکره باکره شمالی برای ترامپ دستاوردی در حوزه سیاست خارجی محسوب می‌شد، اضافه کرد: همه صادرات و واردات کره شمالی از چین است؛ بنابراین کشوری که صد درصد اقتصادش وابستگی به یک کشور دارد، طبیعی است که نمی‌تواند در رفتارهای سیاسی‌اش مستقل باشد. معتقدم کره شمالی در معادلات سیاسی جهان تأثیرگذار نیست.

وی در عین حال در ارزیابی از اینکه حضور بایدن در ریاست جمهوری آمریکا بیشتر منافع کره شمالی را تأمین می‌کند یا ترامپ، گفت: قطعاً مذاکرات آمریکا و رهبر کره شمالی در تاریخ بی‌سابقه بود و این اقدامی بود که در دوره ترامپ انجام شد و او همچنان از تداوم گفتگوها سخن می‌گفت. البته معتقدم چینی‌ها در اینکه رئیس‌جمهور آمریکا را به سمت چنین مذاکره‌ای هدایت کنند، نقش داشتند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *