جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

مقام حماس: ما با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح هرگز به آنان باج نمی دهیم

تهران-ایرنا- «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

Loading

آیا دولت های عربی می توانند گام بعدی را علیه داعش بردارند؟

۱۳۹۳/۱۱/۰۱ | دفاعی و امنیتی

شورا آنلاین – ترجمه: راب وایتمن ، نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا پس از سفری به اردن در ماه گذشته عنوان کرد که مبارزه علیه داعش "نیازمند یک نیروی عربی است". سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان نیز با نظر وایتمن موافق است. او اعلام کرده که موفقیت در این مبارزه " نیازمند حضور سربازانی مبارز در میدان نبرد است."

تارا بینای در تحلیلی برای موسسه امریکن اینترپرایز نوشت: ملک عبدالله، پادشاه اردن نیز در این باره نظری موافق نشان داده است. وی در مصاحبه ای با چارلی رز در شبکه  پی.بی.اس گفت: ما به عنوان کشورهای عرب… باید اقدام در این باره را در دست بگیریم.”

سخن گفتن آسان است، اما عمل کردن ساده نیست. وقتی چارلی رز پادشاه اردن را برای پاسخ درباره اعزام سربازان اردنی زیر فشار گذاشت، عبدالله با درنگ خاطرنشان کرد که “در نهایت، این مساله چه در عراق باشد یا در سوریه، باید توسط مردم محلی خودشان حل شود.”

محدودیت های ائتلاف ضد داعش را باید در همین موضوع جستجو کرد: شرکای آمریکا در منطقه نمی توانند یا نمی خواهند کار بیشتری انجام دهند.

دلایل مهم این اکراه شامل توانایی محدود، بی علاقگی عراق به سربازان خارجی، تنش های منطقه ای و هراس از واکنش متقابل داخلی است. متحدان آمریکا در منطقه به شدت در زمینه نیروی هوایی سرمایه گذاری می کنند، اما نیروهای زمینی متعارف آنها (عربستان، امارات، قطر، و بحرین) همچنان محدود یا قدیمی است.

سهم ائتلاف تا به امروز محدود بوده است: اول اینکه، از 1219 حمله هوایی انجام گرفته در عراق و سوریه از ماه اوت تا کنون، شرکای ائتلافی فقط 208 حمله داشته اند. دوم، رهبران عراق ایده حضور سربازان خارجی را نمی پذیرند. عربستان از ماه ژوئیه تا کنون 30 هزار سرباز در مرز مشترک با عراق مستقر کرده و گزارش ها از ماه سپتامبر تاکنون نیز حکایت از اعزام احتمالی نیروهای اردنی دارد، اما حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تاکید کرده است که “نه تنها این کار ضرورتی ندارد” بلکه “ما آنها را نمی خواهیم و به آنها اجازه اقدام نخواهیم داد.”

سوم، تنش های منطقه ای موجود برقراری یک ائتلاف منسجم را بعید می سازد و در حالی که قطر و امارات در سال 2011 هر دو به عملیات های ناتو در لیبی پیوستند، اما اکنون در طرف مخالف جنگ نیابتی منطقه ای قرار دارند؛ قطر از پارلمان طرابلس حمایت کرد در حالی که امارات و دیگر دولت های خلیج فارس و مصر از پارلمانی حمایت کردند که در شهر طبرق در شرق لیبی قرار داشت. قطر از اخوان المسلمین مصر حمایت می کند، در حالی که عربستان از عبدالفتاح السیسی حمایت می کند.

بنابراین در میان این دشمنان منطقه ای رقیب، حتی تهدید رو به رشد داعش هم برای ایجاد اتحاد میان اتحادیه عرب یا میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس کافی نیست.

در نهایت پتانسیل واکنش متقابل داخلی عاملی برای نگرانی رهبران منطقه ای است. ظاهرا اغلب جنگجویان داعش عراقی یا سوری هستند، با این حال بیشتر جنگجویان خارجی که به داعش می پیوندند، اهل تونس و عربستان و در مرتبه بعد اهل اردن هستند. پیشرفت مستمر داعش دولت های همسایه را تهدید می کند و بازگشت جنگجویان می تواند دولت های منطقه ای را متزلزل کند، اما در حالی که بیشتر شهروندان به سیاست آمریکا در منطقه اعتمادی ندارند مشارکت بیشتر در این ائتلاف هم می تواند باعث نارضایتی شود.

اما آیا این ائتلاف می تواند بر این چالش ها غلبه کند؟ مشکل می توان تصور کرد که چنین اتفاقی رخ دهد. احتمالا این نقص همچنان ادامه خواهد داشت. اعمال فشار زیاد آمریکا بر شرکای منطقه ای هم نتیجه معکوس خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *