جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

اصرار انگلیس بر مواضع غیر سازنده در قبال برجام

لندن – ایرنا – معاون وزیر امور خارجه انگلیس بدون اشاره به اینکه اجرای برجام در نتیجه خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از این توافق و بدعهدی طرف‌های اروپایی به بن‌بست کشیده شده است، ادعاها درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کرد و مدعی شد که این کشور به همراه شرکای خود آماده است تا در صورت نیاز به این توافق پایان دهد.

باکو ادعای فرانسه درباره حمایت از تجزیه طلبان را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان ضمن رد ادعای فرانسه درباره حمایت باکو از جدایی طلبان”کالدونیای جدید” گفت: از فرانسه می خواهیم که دیگر در امور داخلی آذربایجان دخالت نکند و از ادعاهای بی اساس علیه کشورمان دست بردارد.

Loading

یکی از ابزارهای اروپا برای مقابله با تحریم آمریکا

۱۳۹۷/۰۲/۲۳ | اقتصادی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: کشورهای اروپایی و به ویژه فرانسه در ادامه تلاش برای تداوم بهره مندی از دستاوردهای برجام و مصون داشتن فعالیت تجاری خود با ایران از اعمال دوباره تحریم ها، آمریکا را تهدید به استفاده از ابزار حقوقی 'تبصره استثناء' معروف به « grandfather clause» کرده اند.

ماده مذکور، معافیتی است که به شرکت ها و افراد اجازه می دهد در صورت اتخاذ دوباره قوانین و مقررات جدید، به فعالیت هایی که از قبل مجوز آن را دریافت کرده بودند، ادامه دهند.
به گزارش نیویورک تایمز، برونو لومر(Bruno Le Maire) وزیر دارایی فرانسه روز جمعه در گفت وگو بارادیو اروپا یک گفت که کشورش نباید «ژاندارمی اقتصادی آمریکا در جهان» را بپذیرد.
وی گفت: نمی خواهیم مثل افراد زیر دست، از تصمیم های آمریکا پیروی کنیم. ما به دنبال منافع اقتصادی و تداوم فعالیت تجاری با ایران هستیم.
وزیر دارایی فرانسه گفته است اگر آمریکا به تهدید جرائم مالی شرکت ها به دلیل نقض تحریم ها ادامه دهد، کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد اقداماتی را برای جلوگیری از تحریم ها به کمیسیون اروپا خواهند داد تا شرکت های خود را نجات دهند.
لو مر گفت: آیا ما «تحریم های فراسرزمینی » extraterritorial sanctions را می پذیریم؟ پاسخ منفی است.
آلمان وفرانسه به خصوص روابط تجاری مهمی را باایران ایجاد کرده اند وهر دوکشور از وزارت خزانه داری آمریکا خواسته اندکه معافیت کشورهایشان از تحریم ها را لحاظ کند.
وی همچنین به خبرنگاران در پاریس گفت، کشورش فشار آمریکا بر کشورهای اروپایی برای تسلیم شدن در برابر اعمال دوباره تحریم ایران را نمی پذیرد.
این مقام فرانسوی افزود، کشورش به دنبال معاف کردن شرکت های فعال در ایران از جمله رنو، توتال، سانوفی (شرکت داروسازی چندملیتی و فرانسوی)، دانون (شرکت چند ملیتی صنایع غذایی مستقر در پاریس) و پژو است.
لومر همچنین گفت، به «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که اگر واشنگتن شرکت های فرانسوی در حال همکاری با ایران را از تحریم معاف نکند، در این صورت پاریس باید به فکر استناد به ‘تبصره استثناء’ معروف به (grandfather clause) در توافقات امضا شده با ایران از سال 2015 باشد و آمریکا دوره های 90 روز لغو تحریم ها را تمدید کند.
روزنامه آلمانی «هندلزبلات» نیز به نقل از «اولاف شولتس» وزیر دارایی این کشور نوشت که وی خواستار کسب معافیت ها به منظور کمک به شرکت های آلمانی شده است.
رادیو لیبرتی افزود: فعالیت تجاری فرانسه و آلمان در ایران در خطر است. بر اساس آمار گمرک، صادرات فرانسه به ایران سال گذشته دو برابر افزایش داشت و به 1.5 میلیارد یورو رسید که ناشی از فروش هواپیما و قطعات خودرو بود.
صادرات کالاهای آلمانی به ایران نیز با افزایش حدود 400 میلیون یورویی به 3 میلیارد یورو رسید. حدود 120 شرکت آلمانی با پرسنل خود در ایران فعال هستند که شامل گروه بزرگ صنعتی زیمنس است و حدود 10 هزار شرکت دیگری آلمانی با ایران فعالیت تجاری دارند.
با وجود این که فرانسه گفته آماده مقابله با تحریم های آمریکا است، مقام های آلمانی گفته اند هر شرکتی می تواند پیامد قانونی فعالیت در ایران را بررسی کرده و خود در این زمینه تصمیم گیری کند.
ایران ازشرکت هواپیماسازی ایرباس خواسته است ادامه تعهداتش در قبال توافق هسته ای ایران برای فروش ده ها فروند هواپیمای مسافری به این کشور را بعد از خروج آمریکا از توافق اعلام کند.
به نوشته سایت رادیو لیبرتی، با توجه به این که منوچین اعلام کرده قصد دارد مجوز فروش هوپیماهای ایرباس و بوئینگ را مشمول تحریم ها کند، احتمال ادامه همکاری این دو شرکت با ایران چندان قوی نیست.
با این حال، روسیه روابط اقتصادی اش با ایران را سرعت بخشیده است. کاخ کرملین اعلام کرده روسیه و متحدان شوروری سابق در اتحادیه اقتصادی اروپا توافق تجاری آزاد را هفته آینده با ایران امضا می کنند. این گروه شامل کشورهای قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان است.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه شب هفته گذشته اعلام کرد که کشورش را از توافق هسته ای با عنوان رسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام خارج می کند.
این اقدام با وجود رایزنی های قبلی از سوی متحدان اروپایی این کشور و هشدار آنها درباره اشتباه بودن خروج واشنگتن از این توافق بین المللی انجام شد. اعلام تصمیم ترامپ برای خارج کردن آمریکا از توافق واکنش جهانی را برانگیخت و «فدریکا موگرینی» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئولیت کمیسیون مشترک برجام را هم بر عهده دارد، بر حفظ این توافق تاکید کرد و در جمع خبرنگاران تصریح کرد که برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه یک توافق بین المللی تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل است.
سایر طرف های برجامی همچون فرانسه، چین، روسیه، انگلیس و آلمان هم به تناسب زمانی و موقعیت های مختلف بر حفظ برجام تاکید کردند و حتی«امانوئل مکرون»رئیس جمهوری فرانسه به کاخ سفید آمد وتاکیدکرد که پاریس از این توافق خارج نخواهد شد چرا که همه آن را امضا کرده ایم.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هم با سفر به واشنگتن، در دیدار با ترامپ بر حمایت خود از برجام تاکید کرد.
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در دیدار با مقامات سیاست خارجی آمریکا و کاخ سفید، تلاش خود را برای حفظ برجام نشان داد.
کشورهای اروپایی که فعالیت در ایران را به نفع خود می دانند دست از تلاش بر نداشته اند و اکنون که موضوع اعمال دوباره تحریم ها مطرح شده است تلاش می کنند، شرکت خود را با معاف کردن از این تحریم ها نجات داده و ادامه فعالیت آنها در ایران را تضمین کنند.
تارنمای اروپایی رادیو لیبرتی در گزارشی با تاکید بر این امر نوشت: انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه روسیه و چین همگی گفته اند که متعهد به احترام به توافق هسته ای هستند و معتقدند که این توافق بهترین راه برای تضمین برنامه هسته ای ایران است.
«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران نیز گفته است که کشورش به اصول توافق درباره برنامه هسته ای اش پایبند است به شرط آن که اقتصاد این کشور از لغو تحریم هایی که به موجب توافق اعمال شد و به شرکت های اروپایی اجازه داد فعالیت های تجاری خود را در ایران را از سر بگیرند، پایبند است.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *