جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

توسعه دیپلماسی اقتصادی چین و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با رویدادهای اخیر جهان، چین توانسته پیشتاز رشد و بازیابی اقتصادی جهان پس از پاندمی کرونا باشد. ایمان صمدی نیا - پژوهشگر دیپلماسی اقتصادی

چین کشوری که با اطمینان می‌توان گفت موفق‌ترین کشور جهان در کنترل همه‌گیری کرونا بود و توانست به سرعت از آن خارج شود، در اولین فصل 2021 توانست رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را در مقایسه با مدت مشابه 2020 به بیش از 18.3% برساند. امروز چین هنوز در حال آزمایش وضعیت جدید جهانی خود است و همچنان به ارتقای ارزش همکاری‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف، معرفی توافقنامه‌های تجاری منطقه‌ای، ایجاد زنجیره‌های جدید جهانی ارزش در شرایط جدید می‌پردازد.

با توجه به این حقایق، باید پذیرفت که در عرصه همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی، چین هیچ رقیب جدی در جهان ندارد. این بحران پاندمی جهانی، کشورها را به سمت‌وسوی وابستگی بیشتر به چین و کاهش وابستگی به آمریکا هدایت کرد که در نوع خود، واقعه‌ای بی‌سابقه است. به‌عنوان‌مثال چین در سال میلادی گذشته، تبدیل به بزرگ‌ترین شریک تجاری اتحادیه اروپا شد؛ جایگاهی که پیش از آن به ایالات‌متحده آمریکا تعلق داشت. میزان قطارهای باری جابجا شده میان اروپا و چین، سال پیش به بیش از 12400 مورد رسید که 50 درصد بیشتر از سال 2019 و بیش از 7 برابر از سال 2016 بیش‌تر است. در سال‌های 2005 تا 2020، قراردادهای سرمایه‌گذاری و کالاهای ساخت چین در آمریکای لاتین بالغ‌بر 183 میلیارد دلار بود. در همان مدت، چین حدود 303 میلیارد دلار در آفریقای جنوبی و 197 میلیارد دلار دیگر در کشورهای MENA سرمایه‌گذاری کرد.

بااین‌حال، باید به خاطر داشته باشیم که موفقیت‌ها و چشم‌اندازهای روشن چین با برخی مسائل طولانی‌مدت و چالش‌های جدید گره خورده است. به‌عنوان‌مثال تا ژوئن 2020، بدهی چند کشور آفریقایی به چین بیش از 25 درصد کل بدهی خارجی آن‌ها بود (آنگولا، جمهوری کنگو، جیبوتی، کامرون، اتیوپی و زامبیا در چنین فهرستی قرار دارند.) درعین‌حال، چین قابلیت‌های پایگاه نظامی خود در جیبوتی را که اکنون قادر به دریافت ناوهای هواپیمابر است ارتقا داده است. چنین نتایجی با افزایش حضور اقتصادی چین در این قاره ارتباط مستقیم دارد.

این ویژگی‌ها برای کشورهای آسیایی نیز وجود دارد. بحث‌های گسترده پیرامون سیاست‌هایی است که رودریگو دوترته (رئیس‌جمهور فیلیپین) دنبال می‌کند که اغلب به دلیل امتیازات خود به چین (اغلب در ازای سرمایه‌گذاری وعده داده شده) موردانتقاد قرار می‌گیرد. اخیراً رئیس‌جمهور فیلیپین به دلیل کنترل چین بر مناطق ماهیگیری در دریای چین جنوبی موردانتقاد شدید قرار گرفت. البته برخلاف سیاست‌های دوترته، جوکو ویدودو، رهبر اندونزی، سیاست تعادل میان دو ابرقدرت را در پیش گرفته است که باعث شده همکاری‌های متعادل و خوبی با چین و آمریکا داشته باشد و اخیراً از هر دو کشور واکسن‌های زیادی دریافت کرده است. نمونه داغ و پربحث دیگری از وابستگی کشورهای آسیا، «تله بدهی» سریلانکا است که منجر به اجاره بندر هامبانتوتا به چین شد.

افزایش حضور چین در نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل، نیز از موضوعات مهمی است که پازل دیپلماسی اقتصادی چین را تکمیل می‌کند. چین دومین کشور حامی مالی سازمان ملل است و 15 سازمان بین‌المللی زیرمجموعه سازمان ملل را مدیریت می‌کند. چین به‌خوبی این ظرفیت را در راستای افزایش توجه جهانی در راستای توسعه طرح کمربند و جاده خویش به‌کاربرده است. علی‌رغم این‌که نظم لیبرال غربی، دست برتری به چین در راستای توسعه اقتصادی و گسترش نفوذ سیاسی خود در سراسر جهان داده است، چین یکی منتقدان اصلی این نظم و بی‌عدالتی‌های ناشی از آن برای کشورهای جنوب جهان است.

باوجوداین، چین به عنوان بخشی از رژیم‌های مختلف بین‌المللی هم به‌عنوان اهداکننده و هم دریافت‌کننده منافع است. در ماه مارس از طرف بانک جدید توسعه BRICS به چین وام 1 میلیارد دلاری برای بهبود اقتصادی ارائه شد. انتظار می‌رود RCEP نیز به چین در اجرای استراتژی ساخت چین 2025″ کمک کند و دسترسی شرکت‌های چینی به ساخت زنجیره تأمین را تضمین کند. علاوه بر این، در هر موقعیت چندجانبه‌ای، چین بر ضرورت اقدام مشترک در مبارزه با همه‌گیری کووید 19 تأکید می‌کند که درنتیجه آن و درنتیجه چهره بین‌المللی خود را به‌خوبی تقویت کرده است.

آنچه مشخص است، چین جایگاه تاریخی و اهمیت اقتصادی و سیاسی خود را در جهان بازیابی کرده است. ابتکار طرح کمربند و جاده نیز در همین راستا است. چین، تبدیل به دروازه رشد اقتصادی جهان شده است و کشوری که از منافع توسعه روابط با چین در دهه آینده بی‌بهره بماند، از رشد اقتصادی و توسعه خویش عقب خواهد ماند. توسعه روابط با چین، امروز اولویت تمام کشورهای جهان است. رژیم صهیونیستی نیز از این واقعیت مستثنا نیست و طرح سرمایه‌گذاری و توسعه بندر حیفا و ایجاد هاب حمل‌ونقلی در مدیترانه از این بندر، نیز در همین راستا است و منجر به عمیق شدن روابط این رژیم با چین خواهد شد. طبیعی است جایی که منافع اقتصادی در میان باشد، حمایت‌های سیاسی را نیز به همراه خواهد داشت. نتیجه اینکه ایران نیز برای تامین بهتر منافع خود باید جایگاه خود را در پازل دیپلماسی اقتصادی و تجاری چین در خاورمیانه پیدا و تقویت کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *