جدیدترین مطالب

تنوع‌بخشی راهبردی کانادا در مقابله با تعرفه‌های تحمیلی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در جهانی که اقتصاد بین‌المللی بیش از هر زمان دیگر به شبکه‌ای از وابستگی‌های متقابل تبدیل شده، حتی یک تبلیغ رادیویی قدیمی می‌تواند جرقه‌ای برای بحران دیپلماتیک – تجاری میان دو متحد سنتی باشد.

مواد معدنی کمیاب، اهرم راهبردی چین در رقابت با غرب

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: «پکن با تسلط بر زنجیره استخراج و فراوری مواد معدنی کمیاب، مزیت صنعتی خود را به ابزاری ژئوپلیتیکی برای بازتعریف توازن قدرت در اقتصاد و فناوری جهانی تبدیل کرده است.»

چابهار؛ نقطه تلاقی رقابت‌های ژئواستراتژیک

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «چابهار، تنها بندر ایران در اقیانوس هند است که می‌تواند توازن ژئواستراتژیک جدیدی را در منطقه ایجاد کند و جایگاه ایران به‌عنوان بازیگر مرکزی اقتصاد منطقه‌ را تثبیت نماید.»

راهبرد ایران در قبال رویکرد ترامپ در غرب آسیا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سیاست خارجی ترامپ در غرب آسیا با تهدید، تحقیر و نمایش قدرت آغاز، اما درنهایت با شکست مواجه شد و جایگاه محور مقاومت را تقویت کرد.

اهداف احمد الشرع از سفر به روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: «تحولات اخیر نشان می‌دهد که روابط دمشق و مسکو در دوره احمد الشرع، بیش از آنکه حاکی از شراکتی راهبردی باشد، ابزاری برای امتیازگیری متقابل است.»

هند در تلاش برای ازسرگیری روابط با طالبان: آیا این نزدیکی پایدار می‌ماند؟

شورای راهبردی آنلاین- رصد: امیرخان متقی، وزیر امور خارجه افغانستان با سفر اخیرش به هند، به عالی‌ترین مقام طالبان تبدیل شد که پس از روی کار آمدن این گروه در افغانستان به هند سفر کرده است. دهلی در جریان این سفر و در بحبوحه وخامت روابط طالبان و پاکستان اعلام کرد که سفارتش در افغانستان را بازگشایی خواهد کرد.

رقابت‌های راهبردی آمریکا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل شرق آسیا گفت: «رقابت آمریکا و چین در دولت دوم ترامپ، ماهیتی ساختاری یافته و از سطح اقتصادی به عرصه‌های فناوری، نظامی و نظم جهانی گسترش‌ یافته است.»

Loading

أحدث المقالات

تنوع‌بخشی راهبردی کانادا در مقابله با تعرفه‌های تحمیلی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در جهانی که اقتصاد بین‌المللی بیش از هر زمان دیگر به شبکه‌ای از وابستگی‌های متقابل تبدیل شده، حتی یک تبلیغ رادیویی قدیمی می‌تواند جرقه‌ای برای بحران دیپلماتیک – تجاری میان دو متحد سنتی باشد.

مواد معدنی کمیاب، اهرم راهبردی چین در رقابت با غرب

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: «پکن با تسلط بر زنجیره استخراج و فراوری مواد معدنی کمیاب، مزیت صنعتی خود را به ابزاری ژئوپلیتیکی برای بازتعریف توازن قدرت در اقتصاد و فناوری جهانی تبدیل کرده است.»

چابهار؛ نقطه تلاقی رقابت‌های ژئواستراتژیک

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «چابهار، تنها بندر ایران در اقیانوس هند است که می‌تواند توازن ژئواستراتژیک جدیدی را در منطقه ایجاد کند و جایگاه ایران به‌عنوان بازیگر مرکزی اقتصاد منطقه‌ را تثبیت نماید.»

راهبرد ایران در قبال رویکرد ترامپ در غرب آسیا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سیاست خارجی ترامپ در غرب آسیا با تهدید، تحقیر و نمایش قدرت آغاز، اما درنهایت با شکست مواجه شد و جایگاه محور مقاومت را تقویت کرد.

اهداف احمد الشرع از سفر به روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: «تحولات اخیر نشان می‌دهد که روابط دمشق و مسکو در دوره احمد الشرع، بیش از آنکه حاکی از شراکتی راهبردی باشد، ابزاری برای امتیازگیری متقابل است.»

هند در تلاش برای ازسرگیری روابط با طالبان: آیا این نزدیکی پایدار می‌ماند؟

شورای راهبردی آنلاین- رصد: امیرخان متقی، وزیر امور خارجه افغانستان با سفر اخیرش به هند، به عالی‌ترین مقام طالبان تبدیل شد که پس از روی کار آمدن این گروه در افغانستان به هند سفر کرده است. دهلی در جریان این سفر و در بحبوحه وخامت روابط طالبان و پاکستان اعلام کرد که سفارتش در افغانستان را بازگشایی خواهد کرد.

رقابت‌های راهبردی آمریکا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر مسائل شرق آسیا گفت: «رقابت آمریکا و چین در دولت دوم ترامپ، ماهیتی ساختاری یافته و از سطح اقتصادی به عرصه‌های فناوری، نظامی و نظم جهانی گسترش‌ یافته است.»

Loading

روسیه و سوئیفت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، به تازگی اعلام کرده است که روسیه برای حذف و کنار گذاشته‌شدن از سوئیفت آماده می‌شود. این سخن وی واکنشی در قبال صدور قطعنامه پارلمان اروپا برای قطع ارتباط روسیه از سوئیفت در صورت ادامه تجاوز روسیه به اوکراین بوده است. اکنون سوال این است که این اقدام روسیه چقدر شدنی است؟ چه آثاری برای سوئیفت و تجارت بین‌المللی دارد؟ ریشه‌های این تصمیم چیست و چقدر ممکن است کشورهای درگیر با سوئیفت سراغ گزینه تحریم و ترک سوئیفت بروند؟ رضا مجیدزاده - پژوهشگر اقتصاد سیاسی توسعه

سوئیفت، به معنای جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که با هدف جایگزینی روش‌های غیراستاندارد ارتباطات کاغذی با یک روش استاندارد جهانی، ایجاد شده است. حدود 209 کشور در سوئیفت عضویت دارند و بالغ بر 30 میلیون پیام روزانه در آن، رد و بدل می‌شود. بنابراین، اگر کشوری بخواهد از سیستم سوئیفت خارج یا دسترسی آن به سوئیفت قطع شود، بدین معناست که باید بتواند شرکای مهم تجاری خود در این 209 کشور را به مبادلاتی بیرون از سیستم سوئیفت، ترغیب کند. در واقع، معنای دیگر این سخن، ترغیب شرکای تجاری به انجام مبادلات به روش‌های سنتی و غیررسمی و فیزیکی خواهد بود که مهمترین مشخصه آن، افزایش ریسک مبادله در جابجایی ارز خواهد بود.

چین، آلمان، هلند، بلاروس و ایتالیا، از مهمترین شرکای تجاری روسیه هستند. حجم تجارت خارجی روسیه با چین به بیش از 110 میلیارد دلار در سال می‌رسد که حدود نیمی از آن واردات روسیه از چین و نیمی دیگر، صادرات روسیه به چین است. اما مبادلات تجاری روسیه با آلمان، در حدود نیمی از مبادلات آن با چین است. با توجه به جایگاه آلمان و ایتالیا و هلند در اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد که اگر روسیه بخواهد از سوئیفت خارج یا دسترسی آن، قطع شود آنگاه سه شریک تجاری اصلی خود یعنی آلمان، هلند و ایتالیا را از دست خواهد داد؛ یعنی بیش از 130 میلیارد دلار تجارت خارجی که بسیار بیشتر از تجارت این کشور با چین است. هرچند که این ارقام، به معنای زیان سه کشور پیش‌گفته در از دست دادن یک بازار برای کالاهای صادراتی نیز هست و دایمی‌بودن امکان اخراج را مورد تردید قرار می‌دهد یا می‌تواند به معنای تهدیدی معتبر برای تجدیدنظر روسیه در قبال رابطه این کشور با اوکراین باشد؛ موضوعی که از سال 2006 و به خاطر قطع جریان گاز روسیه به اروپا از مسیر اوکراین، کشورهای اروپایی را به این رابطه، به شدت حساس کرده است.

اگر تمرکز روسیه فقط روی چین باشد نیز چین هم با همین معادلات رویاروست با این تفاوت که چین تجارت گسترده‌ای با ایالات متحده دارد و رقابت اقتصادی این کشور با ایالات متحده، با خروج این کشور از سازوکار سوئیفت، سازگاری ندارد. بنابراین، می‌توان این موضع وزارت خارجه روسیه را به مثابه یک هشدار تلقی کرد تا یک خبر! با توجه به رقابت جدی در عرصه بین‌المللی، خروج یک کشور از یک سازوکار مبادلاتی گسترده مانند سوئیفت به معنای فرصتی بی‌نظیر برای اقتصادهای رقیب است تا جایگاه این کشور را تصاحب کنند و بازگشت به این جایگاه نیز به آسانی میسر نیست. هرچند که احتمال دارد کشورهای دیگری نیز به این فکر بیفتند اما تجربه عملی چند سال گذشته در هشدارهای‌های ارسالی روسیه و چین به قصد آن‌ها در حذف سوئیفت یا جایگزینی آن در عین عملی‌نکردن این سخنان، نشان می‌دهد که خروج از سازوکار سوئیفت، بیشتر یک تهدید متقابل از جانب روسیه باشد و در بستر کنونی نظام مبادلات اقتصادی-مالی، چنین امکانی وجود ندارد؛ مگر این‌که کشوری هزینه خروج از این سیستم را تحمل کند.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *