جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا سامانه پاتریوت آزاد برای اوکراین ندارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که ایالات متحده سامانه های دفاع هوایی پاتریوت آزاد برای ارسال به اوکراین ندارد و تمامی سامانه های موجود آمریکا در سراسر جهان برای محافظت از نیروهای آمریکایی مستقر هستند.

روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح: به همه پزشکان برخی استان‌ها دستور داده شد از مرخصی‌ها بازگردند تا برای شرایط اضطراری آماده باشند

منابع خصوصی مصری فاش کردند که دستورالعمل‌هایی به تعدادی از بخش‌ها در سه استان منطقه کانال سوئز: اسماعیلیه، سوئز و پورت سعید، علاوه بر استان‌های شرقی، شمال و جنوب سینا صادر شده است تا سطح آماده باش را افزایش دهند و با اجرای طرح اضطراری که از سه شنبه آینده آغاز می‌شود، تعطیلات را لغو کنند و این ممکن است نشان دهنده حمله قریب الوقوع رفح باشد.

بلینکن: چین می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که به چین سفر کرده است، روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد و گفت که در خصوص چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی حکومت ایران» و گروه‌های وابسته به آن در تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) گفتگو کرده است. بلینکن تصریح کرد: «من فکر می‌کنم روابطی که چین [با حکومت ایران]دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»

بمب گذار میدان تقسیم استانبول به ۷ بار حبس ابد و هزار و ۸۰۰ سال زندان محکوم شد

 دادستانی استانبول حکم “احلام البشیر” که در سال ۲۰۲۲ با بمبگذاری در میدان تقسیم استانبول باعث کشته شدن ۶ نفر و مجروح شدن ۹۹ نفر دیگر شد را صادر کرد. بر اساس این حکم، البشیر به اتهام “تخریب اتحاد و یکپارچگی حکومت” و “قتل عمد” ۶ نفر به ۷ بار حبس ابد محکوم شد. وی همچنین به اتهام “اقدام به قتل عمد”، “پیدا کردن بدون اجازه مواد خطرناک” در مجموع به ۱۷۹۴ سال زندان و ۲۲ هزار لیره جزای نقدی محکوم شد.

ببینید | کاخ سفید مسجد شد!

نماز جماعت توسط بیش از ۵۰۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در قلب آمریکا، واشنگتن دی سی اجرا شد./ مهر

تکرار ادعای کاخ سفید: مدرکی مبنی بر نسل کشی اسرائیل در غزه وجود ندارد

نیویورک  – ایرنا- «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید برغم کشتار بیش از ۳۴ هزار فلسطینی به رغم اعتراف به کشتار زیاد و مرگ فلسطینیان بر اثر گرسنگی همچون دیگر مقامات آمریکایی همچنان به تبرئه رژیم اسرائیل پرداخت و با تکرار ادعاهای واشنگتن مدعی شد: مدرکی مبنی بر نسل کشی اسرائیل در غزه وجود ندارد.

جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده/ دانشگاه‌های جهان حمایت کنند

تهران- ایرنا- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای با محکوم کردن برخوردهای پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور، خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از این جنبش دانشجویی اصیل شد.

Loading

بازار جهانی گاز تحت‌الشعاع بحران کرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کووید-19 بازارهای گاز طبیعی را به‌طور بی‌سابقه‌ای تحت تأثیر قرار داده است.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل آمریکا در یادداشتی نوشت: کاهش قیمت‌ها در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا بارها رکورد زده است. تجهیزات ذخیره‌سازی در پایان فصل تابستان تقریباً تکمیل بودند. این همان لحظه‌ای است که تولیدکنندگان بزرگ جهانی را برای هماهنگی در کاهش تولید به همدیگر سوق می‌دهد. هیچ بازاری بدون نظارت تعدیل نمی‌یابد اما این فرایندی دشوار و از برخی جهات، غیرعادی است. برخی تولیدکنندگان تولید خود را بسیار کاهش می‌دهند و برخی دیگر اصلاً کاهش نمی‌دهند؛ بنابراین، قیمت‌ها سقوط کرده و پایین مانده است. این تجربه نشان می‌دهد که موانع ایجاد اوپک گازی همچنان پابرجاست، به‌ویژه اینکه قطر نمی‌خواهد سهمی از این بازار را به رقبای خود واگذار کند.

 

چگونگی تعدیل بازارهای گاز با کووید-19

از اواخر 2018، قیمت گاز سیر نزولی داشته و کووید-19 صرفاً باعث کاهش هرچه بیشتر آن در تابستان امسال شده است. در آمریکا، افت قیمت گاز از اواسط دهه 1990 بی‌سابقه بوده است. در هلند، قیمت‌ها 60 درصد کمتر از پایین‌ترین حد قبلی بوده و در بازار کره و ژاپن نیز امسال تقریباً نصف قیمت قبل از 2020 بوده است. در مواقع عادی، قیمت‌های پایین باعث افزایش مصرف گاز در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌شود؛ اما رکود اقتصادی این فرایند را محدود کرده است. بنابراین، تعادل در بازار به عرضه وابسته است نه به تقاضا.

آمریکا و روسیه به کاهش صادرات روی آورده‌اند به‌طوری‌که صادرات گاز طبیعی مایع در آمریکا در ماه ژوئیه 67 درصد کمتر از ماه ژانویه بوده و صادرات روسیه از طریق خط لوله نیز طی نیمه اول سال 17 درصد کاهش داشته است. سایر صادرکنندگان نیز عرضه خود را تا حد کمتری کاهش دادند.

 

درس‌های تعدیل بازار گاز

فرایند تعدیل بازار اجرا شد، اما قیمت‌ها ماه‌ها پایین ماند تا اینکه تولیدکنندگان صادرات را کاهش دادند. بااین‌حال، ذخیره‌سازی نیز تا حدی کمک کرد و شرکت‌ها گاز را برای ذخیره‌سازی به اروپا وارد کردند تا بعدها با فروش آن سود کنند. بدون ذخیره‌سازی در اروپا، فرایند تعدیل حتی دشوارتر بود.

روسیه نیز در واکنش به این بازار، صادرات گاز به اروپا را کاهش داد. اگرچه روسیه ظاهراً بازار اروپا را در «انحصار» خویش دارد اما نتوانست قیمت‌ها را چندان افزایش دهد. روسیه سهم بازار را به گاز طبیعی مایع واگذار کرد اما با کاهش صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا، موضع روسیه به‌طور نسبی بهبود یافت. با نگاهی به سال 2020، نمی‌توان گفت که روسیه از قدرت لازم برای افزایش مصنوعی قیمت‌ها در اروپا برخوردار است.

قطر حجم تولید خود را اصلاً افزایش یا کاهش نداده است. این کشور ترجیح می‌دهد تا با نهایت ظرفیت خود تولید کند و بیشترین پول را کسب کند. رویکرد تجاری قطر در سال 2020 از این فلسفه پیروی می‌کرد. بااین‌حال، نکته اینجاست که بازار گاز در حالی تعدیل شد که بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان تولید خود را کاهش نداد – همانند تعدیل بازار نفت بدون اینکه عربستان تولید خود را کاهش دهد. پیام واضح بود: قطر می‌تواند هر رقیبی را شکست دهد و برای افزایش قیمت حاضر به کاهش حجم تولید نیست.

 

درس‌هایی برای آینده

بازارهای گاز هرگز در راستای ایجاد یک اتحادیه حرکت نکرده است به‌طوری‌که قراردادهای بلندمدت انگیزه‌ای برای تولید یکنواخت ایجاد می‌کنند؛ قیمت گاز به‌طور تاریخی به قیمت نفت پیوند خورده که باعث تضعیف ارتباط بین تولید و قیمت شده است و نوسان تقاضا باعث می‌شود که در صورت افزایش قیمت گاز مصرف‌کنندگان به سوخت دیگری روی بیاورند. همچنین، ماهیت پراکنده بازار گاز و سلطه اقتصادهای بازاری به‌عنوان تولیدکنندگان عمده، مزید بر علت عدم ایجاد اتحادیه گازی شده و عوامل موجد همکاری و هماهنگی هرگز همگرایی نداشته‌اند. کووید-19 زمینه مساعدی برای تولیدکنندگان فراهم کرده بود تا گردهم بیایند اما در طول این بحران هیچ تلاش جدی برای هماهنگی بین تولیدکنندگان وجود نداشت.

عدم تمایل قطر به همراهی با دیگر تولیدکنندگان نیز تأثیر مهمی داشته است. رفتار این کشور شاید ناشی از ترس از تغییر و اجتناب از کاری باشد که درگذشته انجام نداده است. بااین‌حال، کاهش قیمت می‌تواند یک اقدام راهبردی هم باشد که هدف آن آسیب زدن به رقبا نیست بلکه ترساندن و پراکنده ساختن آن‌هاست. تولیدکنندگان جهانی به دنبال ساخت بخش بعدی (و احتمالاً آخری) اتحادیه گاز و گاز طبیعی مایع هستند. برای این کار، آن‌ها باید سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان مالی را متقاعد سازند که طرح آن‌ها سودمند خواهد بود. چنین کاری با توجه به اینکه حداقل قیمت معقول گاز معلوم نیست و هیچ‌کس برای جلوگیری از افت قیمت پیش‌قدم نخواهد شد، بیش‌ازپیش دشوار است. پیام قطر برای جهان این است که در این بازار، تنها چند تولیدکننده دوام می‌آورند که قطر در صدر آن‌هاست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *