جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

خوددرگیری سعودی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: تغییر ولیعهد پادشاه عربستان و اقدامات این کشور در عرصه سیاست خارجی احتمالا مانع از اجرای اصلاحات اقتصادی برنامه ریزی شده در این کشور خواهد شد.

محمد علمشد، در تحلیلی که در اندیشکده کارنگی منتشر شد، نوشت: عربستان اخیرا تلاش کرده تا خود را به عنوان تنها قدرت بانفوذ در منطقه نشان دهد.

این کشور همچنین کوشیده است تا سرمایه گذاران را قانع کند که از یک اقتصاد پرسود و پایدار برخوردار است که ارزش سرمایه گذاری را دارد- اقدامات لحاظ شده در چشم انداز 2030، یک برنامه اقتصادی که در سال 2016 آغاز شد تا مشارکت اقتصادی محلی را افزایش دهد، منابع درآمدی را متنوع سازد و یک چارچوب داخلی و خارجی را برای محقق ساختن این اهداف ایجاد کند.

اقدامات ریاض در عرصه سیاست خارجی و تغییرات قدرت در داخل این کشور نیز تاکید می کند که رهبری جدید و جوان آن به دنبال غلبه و نفوذ در منطقه است. با وجود این، احتمال دارد که نحوه دنبال کردن این اهداف توسط رهبری عربستان مانع از تحقق برنامه های اقتصادی داخلی این کشور شود.

یکی از مهم‌ترین این تغییرات برکناری محمد بن نایف، ولیعهد عربستان از صف جانشینی و جایگزین کردن محمد بن سلمان، معاون ولیعهد به جای او در تاریخ 21 ژوئن سال جاری میلادی بود.

این اقدام همچنین علنی‌ترین تغییر درون دستگاه حاکم از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز تا کنون بوده است. قرار دادن این شاهزاده جوان در راس قدرت  اقدام معناداری است، زیرا او ابتکارات مهمی را در عرصه اقتصادی و سیاست خارجی دنبال می کند. او معمار برنامه چشم انداز 2030 است.

با این حال بروز شایعاتی درباره وجود نارضایتی درون خاندان سعودی باعث طرح سوالاتی درباره این موضوع می شود که آیا این اقدام به لحاظ سیاسی کاری عاقلانه بود یا خیر. 

ملک سلمان در راستای جلب حمایت مردمی از ترفیع پسرش احکامی سلطنتی صادر کرد تا بر اساس آن فرصت های شغلی را در بخش دولتی افزایش دهد و بسیاری از مجوزها و مزایا را برای کارکنان بخش دولتی که در ماه سپتامبر  با هدف کاهش کسری بودجه قطع و یا معلق شده بود، دوباره برقرار کرد. این تصمیمات بسیاری از تغییرات محافظه کارانه و ظاهرا نامطلوب در زمینه سیاست مالی را بی اثر می کند  و با تمرکز چشم انداز 2030 بر کاهش مخارج دولتی مغایرت دارد.

ثبات سیاسی و جایگاه محکم عربستان در منطقه مبنای مسیر سیاسی و اقتصادی جدیدش بوده است. در هر حال گزارش‌های خبری با این مضمون که محمد بن نایف، ولیعهد سابق این کشور در حصر خانگی قرار دارد، روایت خاندان سلطنتی درباره انتقالی آرام و وجود ثبات داخلی را تضعیف می کند.

مخارج سنگین برای مهار آشوب های داخلی تردیدهایی را در این باره ایجاد می کند که آیا دولت می‌تواند بخش خصوصی را گسترش دهد یا خیر. چشم انداز 2030 تا حدودی متکی بر جذب سرمایه خارجی و داخلی بر مبنای این عقیده است که یک دولت با ثبات می تواند از طریق تدوین سیاست و تامین امنیت برای سرمایه خصوصی، به شکوفایی بخش خصوصی کمک کند.

بعید است سرمایه گذاران به هزینه کردن پول‌شان در کشوری اعتماد کنند که انتقال قدرت در آن به شکل نامطمئنی صورت گرفته است، زیرا در حال حاضر ولیعهد سابق در حصر به سر می‌برد و به نظر می‌رسد که او قادر است جرقه درجاتی از ناآرامی را روشن کند.

سفر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به عربستان در ماه مه در جریان نشست عربی-اسلامی- آمریکایی شامل نمایشی نمادین از درنظرگرفتن عربستان به عنوان رهبر آشکار منطقه و تاکید دوباره بر این موضوع بود که روابط آمریکا-عربستان مبتنی بر تسلیحات، نفت و یک همکاری راهبردی نزدیک در زمینه مسایل منطقه ای و سیاسی است.

ریاض از این نمایش جبهه متحد برای منزوی ساختن و محاصره قطر استفاده و دوحه را به تامین مالی تروریسم متهم کرد. دلیل بزرگ تری که در پشت این محاصره قرار دارد احتمالا ناشکیبایی عربستان در خصوص تلاش‌های قطر (یا تلاش‌هایی که قطر تامین مالی آن را به عهده دارد) برای تضعیف سیاست‌های سعودی‌ها بود.

این اقدامات جدای از اینکه نشان‌دهنده قدرت عربستان در منطقه – و ثبات داخلی این کشور- باشد ثبات آینده خلیج فارس را به ویژه در حالی زیر سوال می برد که تولید نفت رو به کاهش است. محاصره قطر وجود اختلاف نظر در منطقه را بیشتر آشکار می‌‌کند وتنش عربستان با ایران و ترکیه را که متحدان قطر هستند، نیز افزایش می دهد. همچنین ممکن است عربستان را به چالش‌هایی مشابه چالش‌هایی بکشاند که در جنگ پرهزینه و خسارت بار خود در یمن با آن روبروست.

اقدامات  در جهت محروم سازی قطر و تحکیم قدرت در دستان محمد بن سلمان، با توجه به فهرست مفصل درخواست‌های ریاض و محاصره ای که به سرعت اجرا شد،  نشان دهنده درجه ای از تفکر از جانب او است. در حالی که او هم کنترل شورای امور اقتصادی و توسعه و هم وزارت دفاع (اگر به جایگاه معاون اول نخست وزیر و رئیس دادگاه سلطنتی اشاره نشود) را به عهده دارد، زمان‌بندی انزوای قطر نشان دهنده آن است که احتمالا سعودی‌ها تاثیر چنین اقدامی بر اقتصاد خودشان را ارزیابی نکرده بودند.

به عنوان نمونه، در سال گذشته عربستان فروش پنج درصد از سهام شرکت آرامکو (تولید کننده نفتی است کشور و احتمالا بزرگ ترین شرکت دنیا) از طریق عرضه عمومی اولیه را پیشنهاد داد. ارزش  آرامکو (که حدود 5/1 تا 2 تریلیون دلار برآورد می شود) در صورتی که سرمایه گذاران بالقوه و بازیگران سیاسی بر این عقیده باشند که عربستان باید بودجه اش را برای مقابله با دشمنان در دو خط مرزی خود  تحت فشار بگذارد، دچار نوسان خواهد شد. اگرچه اقدام اخیر عربستان در جهت کاهش تولید نفت به منظور کاهش هزینه ها می تواند به آرامکو اطمینان دهد که رسیدن به اعتبار بالاتر (در حالی که کاهش کسری بودجه و افزایش قیمت نقت هر دو یک عامل هستند) نسبتا موفق بوده است، اما این امر با توجه به بی ثباتی بازار فقط برای دوره‌ای کوتاه کارایی دارد. به علاوه اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی برای پیشبرد دستور کار داخلی و خارجی تا حد بسیار زیادی مغایر با روح چشم انداز 2030 است.

اگر ریاض نتواند تاثیر منفی جانشینی در این کشور و بحران های منطقه ای را مهار کند، چشم انداز 2030 به درجه اهمیت پایین‌تری تنزل پیدا می کند. اگر عربستان بخواهد چشم انداز 2030 را پیش ببرد گزینه های معدودی در دسترسش خواهد بود. عربستان می تواند به منظور پوشش 72 میلیارد دلار مورد نیاز برای اجرای چشم انداز 2030 افزایش بودجه بیشتری – بیش از افزایش 10 برابری برنامه ریزی شده فعلی- را برای صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) که ولیعهد ریاست صندوق مستقل دارایی آن را به عهده دارد، در نظر بگیرد.

با توجه به کاهش ذخائر نفتی، نوسانات قیمت ها و کاهش کلی احتمالی در تقاضا، چشم انداز 2030 تغییراتی اجتناب ناپذیر را ارایه می کند که عربستان در این مسیر به آن نیاز دارد. بی توجهی به آن در بلند مدت به تضعیف آنچه که عربستان را به سمت تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه ای پیش می برد، منجر خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *