جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading
فارین پالیسی:

اروپا می تواند برجام را نجات دهد

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تارنمای آمریکایی 'فارین پالیسی' نوشت، اتحادیه اروپا می تواند با راههایی چون خودداری از همسویی و مشارکت در تحریم های ضد ایرانی آمریکا، ایجاد صرافی هایی خارج از خاک آمریکا برای انتقال ارزهای حاصل از معاملات بین المللی و ترغیب هم پیمانان خود به مقابله با برنامه های آمریکا برای خروج از برجام، از به خطر افتادن این معاهده جلوگیری کند.

تارنمای آمریکایی فارین پالیسی در مقاله ای افزود: ‘رئیس جمهوری ترامپ به دنبال کشمکش ها در کاخ سفید برای تایید پایبندی ایران به برجام در ماه ژوییه (تیر)، اظهار داشت که در ضرب الاجل 90 روزه بعدی که در ماه اکتبر فرامی رسد، از تایید همکاری ایران با برجام اجتناب خواهد کرد. وی که از واقع بینی وزارت امور خارجه دولتش به ستوه آمده، تیمی را مامور کرده تا مدارک لازم برای اثبات عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای را، در اختیار او بگذارند. 
‘امتناع از تایید پایبندی ایران به برجام، توافق هسته ای را به خطر می اندازد و تحریم های ضد ایرانی را که در پی برجام لغو شدند، احیا می کند و احتمال بروز جنگ را قوت می بخشد.
‘خروج آمریکا از برجام ضربه سختی به این توافق وارد خواهد کرد، اما این ضربه الزاما مرگبار نخواهد بود. برجام یک توافق یک جانبه میان تهران و واشنگتن نیست، کشورهای اروپایی در کنار روسیه و چین نیز از طرفین دیگر این توافق هستنند و می توانند آمریکا را از کارشکنی در آن بازدارند. اروپا اگر توان حرکت سیاسی مستقل از واشنگتن را داشته باشد می تواند با حفظ این توافق هم منافع خود و هم منافع آمریکا را حفظ کند.
‘ پیش از هرچیز، اروپا باید پیش دستی کرده اعلام کند که از ترامپ در خروج از برجام پیروی نخواهد کرد.در پی شکست در مذاکرات هسته ای در سال 2005، بروکسل با توجه به آنکه توقف پیشرفت های برنامه هسته ای ایران در راستای منافع مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا بود، به همکاری در اعمال تحریم علیه ایران موافقت کرد. اکنون اگر دولت ترامپ بخواهد از این توافق خارج شود، دول اروپایی امکان این را دارند تا پایبندی و تعهد واشنگتنن به منافع مشترک این طرفین را مورد سؤال قرار دهند. در نتیجه، اروپا باید روشن کند که هرگونه مشارکت و همدستی برای تحریم ایران، منافع مشترک اروپا و آمریکا بخصوص در مورد تهدید روسیه، به خطر خواهد انداخت.
‘اروپا همچنین می تواند پیش دستی کرده با احیای مقرره ای که اتحادیه اروپا را از همراهی با تحریم های برون مرزی ایالات متحده منع می کند، نتایج منفی اعمال دوباره تحریم های ضد ایرانی واشنگتن را تخفیف دهد. این مقرره که حال منسوخ شده است، شرکت های اروپایی را از پیروی از تحریم های ضد ایرانی که در آن زمان غول های انرژی اروپایی که در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کرده بودند را تهدید میکرد، بازمی دارد. اتحادیه اروپا باید در این مقرره تجدید نظر کند تا تحریم های ضد ایرانی واشنگتن را نیز، که به دنبال برجام لغو شدند، پوشش دهد. 
‘ با این کار اروپا پیام روشنی به دولت ترامپ خواهد فرستاد مبنی بر این که،اگر واشنگتن تصمیم به صرف نظر کردن از منافع مشترک اروپا و آمریکا را داشته باشد، در این راه تنها خواهد بود.
‘ چنین اقدامی تاثیر مثبت دوسویه ای خواهد داشت. نخست شهروندان کشورهای اروپایی خاطر جمع خواهند شد که دولت هایشان آنها را از قید پیروی از تحریم های برون مرزی واشنگتن رها کرده اند و دوم اینکه، آمریکا دیگر نخواهد توانست شرکت های اروپایی را به این بهانه تحریم کند.
‘ اروپا باید افق بلندمدت را در نظر داشته باشد. اثرگذاری تحریم های آمریکا به قدرت دلار آمریکایی بازمی گردد، بیشتر معاملات بین المللی از طریق دلار انجام می شود و جابه جایی های ارزی حاصل از این معاملات باید از راه آمریکا صورت گیرد.تاکنون تلاش هایی برای ایجاد صرافی هایی خارج از خاک آمریکا انجام شده است اما بروکسل می تواند گام بزرگی در جهت تشویق و تسریع این فرآیند بردارد. 
ا’ ین اقدامات در کنار هم می تواند هشداری برای افرادی باشد که گمان می کنند با توجه به انفعال اروپا، ترامپ می تواند بار دیگر از تحریم های ضد ایرانی به عنوان اهرم فشار استفاده کند. آن دست از مقام های آمریکایی که از طرفداران تحریم های اقتصادی هستند، تا آنجا که آمریکا جایگاه خود به عنوان قدرت برتر اقتصادی در جهان را از دست بدهد، از جنگ اقتصادی خود دست برنخواهند داشت اما منافع مشترک آمریکا و اروپا نباید به خاطر جمعی از ایدئولوژی های افراطی در کاخ سفید به خطر بیفتد.’ 
‘در انتها ،اروپا می تواند هم پیمانان بین المللی خود را بگونه ای مجاب کند تا تحریم های ضد ایرانی واشنگتن بر برجام بی تاثیر شوند. 
وقتی واشنگتن برای نخستین بار در اواخر دهه 90 تصمیم به تحریم ایران گرفت، اروپا در مقابله با این تلاش ها تنها نبود. ژاپن، کره جنوبی، کانادا، مکزیک و برخی دیگر از کشورها یا مقرراتی مشابه را برای همکاری نکردن با تحریم های آمریکایی اعمال کردند و یا در بهترین حالت تهدید به چنین اقدامی کرده شرکت های خود را از همکاری با تحریم های واشنگتنن برحذر داشتند. 
‘ اروپا می تواند بار دیگر متحدانش را به اقدامات پیشگیرانه در مقابله با این تحریم های احتمالی مجاب کرده دولت ترامپ را از بهم زدن توافق هسته ای برحذر دارد.’ 
فارین پالیسی در پایان مقاله خود نوشت: ‘ با توجه به تلاش آمریکا برای جلوگیری از بهره مندی ایران از منافع حاصل از برجام، ترامپ آشکارا از تعهدات آمریکا در این زمینه خارج شده و بارها از تمایل خود به خروج از این توافق، سخن به میان آورده است.
‘پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای در سال 2015، باور عمومی در واشنگتن بر آن بود که اعمال زور تنها راه برای کنترل رهبران ایران است، اما برجام به این افسانه پایان داد. اوضاع امروز نشان می دهد که این فرضیه بیشتر در مورد دولت ترامپ مصداق دارد، در نتیجه دولت های اروپایی باید توجه لازم را به این امر مبذول داشته و اعمال زور را در دستور کار سیاست های خود در قبال واشنگتن قرار دهند.’

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *