جدیدترین مطالب

حکم دادگاه کیفری بین‌المللی علیه نتانیاهو و واکنش غرب

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: دادگاه کیفری بین‌المللی برای دفاع از مشروعیت خود و پاسخ به افکار عمومی در پایتخت‌های اروپایی و آمریکا نسبت به نسل‌کشی در غزه و رفح، اقدام به صدور حکم برای سران رژیم صهیونیستی کرد، اگرچه بعید است این حکم به مرحله اجرا برسد.

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

تردید عربستان درباره توافق تجارت آزاد شورای همکاری خلیج فارس با چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان درباره تردید عربستان برای تعامل با چین در چارچوب توافق تجارت آزاد چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: این موضوع صرفا دلیل اقتصادی یا سیاسی ندارد، ضمن آنکه دلایل این تعلل و تاخیر با توجه به تحولات منطقه و بین‌الملل به‌طور لحظه‌ای تغییر کرده و قطعا در راستای منافع هر یک از کشورهای طرف توافق است.

تحلیلی بر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پاره کردن منشور سازمان ملل از سوی نماینده رژیم اسرائیل در واکنش به قطعنامه عضویت کامل فلسطین به‌معنای پذیرش پایان دادن به دولتی به اسم اسرائیل توسط نماینده این رژیم است.

Loading

أحدث المقالات

حکم دادگاه کیفری بین‌المللی علیه نتانیاهو و واکنش غرب

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: دادگاه کیفری بین‌المللی برای دفاع از مشروعیت خود و پاسخ به افکار عمومی در پایتخت‌های اروپایی و آمریکا نسبت به نسل‌کشی در غزه و رفح، اقدام به صدور حکم برای سران رژیم صهیونیستی کرد، اگرچه بعید است این حکم به مرحله اجرا برسد.

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

Loading

چشم انداز هسته ای دولت بعدی انگلیس

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: پارلمان تازه روی کار آمده بریتانیا وعده داده است با جدیت به مسائل هسته ای بپردازد. در حالی که دولت جدید در حال شکل گیری است تیم سیاست هسته ای اندیشکده انگلیسی RUSI برخی تصمیمات مهم را که در این دولت باید اتخاذ شود، تشریح می کند.

مالکوم چالمرز، تام پلنت، کریستینا واریل و امیل دال در گزارشی تحلیلی که اندیشکده RUSI آن را منتشر کرد، نوشتند: دولت های پیاپی در انگلیس از تصمیم گیری درباره یک کلاهک جدید برای بازدارندگی هسته ای این کشور خودداری کرده اند.

دولت انگلیس با حاکمیت حزب کارگر در سال 2006 استدلال کرد که با توجه به این که عمر کلاهک فعلی احتمالا تا سال های 2020 ادامه خواهد داشت، تصمیم در این باره در پارلمان بعدی اتخاذ خواهد شد. در سال 2010  گزارش بازبینی راهبردی سیاست های دفاعی و امنیتی (SDSR) ائتلاف محافظه کار- لیبرال دموکرات اعلام کرد که در حال حاضر و دست کم تا سال 2030 به کلاهک جدید نیازی نیست و تصمیم درباره جایگزینی کلاهک ها می تواند به تعویق بیفتد.

اخیرا و بعد از انتخابات سال 2015، گزارش بازبینی راهبردی سیاست های دفاعی و امنیتی سال 2015 جدول زمانی پیشین را تایید و خاطر نشان کرد که احتمالا در این پارلمان یا اوایل پارلمان بعدی به تصمیم گیری درباره این جایگزینی نیاز باشد.

در عمل، انگلیس تا پیش از آن که بداند برنامه های جایگزینی آمریکا چطور خواهند بود، تمایلی به اتخاذ تصمیم در این باره ندارد اما شاید اگر واشنگتن تصمیم به تعویق این کار بگیرد، دست انگلیس بسته بماند.

در هر صورت، برنامه بازدارنده هسته ای در طول عمر پارلمان جدید تحت فشار هزینه قابل توجهی قرار خواهد داشت، البته اگر فرض کنیم که هیچ انتخابات پیش از موعدی برگزار نشود.

اداره حسابرسی ملی اعلام کرده است که هزینه های دفاعی با سقوط ارزش پوند و نیز نگرانی ها درباره برگزیت، ریسک های استطاعت در پرداخت مربوط به این برنامه تشدید شده است.

بعید به نظر می رسد که برنامه های بازدارندگی در برابر تاراج بودجه به طور کامل حفاظت شوند؛ بنابراین دولت باید به سرعت بررسی کند که اولویت هایش در کجای این برنامه قرار دارند.

همه چیز باید برود: انگلیس و دیپلماسی خلع سلاح

انگلیس به لحاظ سنتی همیشه در صدد آن بوده که از طریق کاهش های یکجانبه کلاهک ها، کاهش سیستم های مستقر و به عهده گرفتن رهبری در نشست های خلع سلاح به الزاماتش در زمینه خلع سلاح تحت پیمان منع اشاعه هسته ای (NPT) آشکارا پایبند باشد.

در هر حال پیرو شکست تلخ در رسیدن به اجماع در کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال 2015 چارچوب ان پی تی شکننده شده است.

در حالی که اکنون اکثریت دولت های فاقد تسلیحات هسته ای مذاکرات درباره یک پیمان منع کننده چنین تسلیحاتی را دنبال می کنند، اگر انگلیس بخواهد در تلاش برای حمایت از هنجارهای موجود در چرخه بازنگری کنونی با دشواری روبه رو نشود، دولت جدید انگلیس باید، به ویژه اگر تصمیم به تولید کلاهک هسته ای جدیدی دارد، با دقت رفتار کند.

در راستای پیشنهاد خلع سلاح، اگر انگلیس نخواهد بازدارندگی دایما سرگردان را رها کند، می تواند گام های بسیار معدودی را به صورت یک جانبه بردارد؛ به زحمت می توان درک کرد که کاهش بیشتر تعداد کلاهک، موشک یا سکوها بتواند با یک وضعیت بازدارندگی معتبر حداقلی سازگاری داشته باشد؛ و تغییرات در سیاست اعلامی کمتر از تغییرات در قابلیت ها گریزناپذیر است.

احتمالا در هر گونه پیشنهاد انگلیس، کنترل تسلیحات و پروژه های پژوهشی راستی آزمایی مطرح خواهد بود، اما دولت های ناراضی خواستار مشاهده اقدامات عملی به جای نمایش های سیاسی هستند و انگلیس و شرکایش باید به سختی تلاش کنند تا آنها را متقاعد سازند که هنوز هم به ادامه تعامل از نوع پیشین و نه از نوع اخیر تمایل دارند.

شناخت دشمن: مقابله با اشاعه جهانی

به چالش های جهانی بپردازیم؛ ایران و کره شمالی همچنان در صدر دستور کار خواهند بود. با این حال در خصوص کره شمالی انگلیس اهرم های محدودی دارد.

انگلیس می تواند به عنوان نزدیک ترین متحد آمریکا که حضوری دیپلماتیک در پیونگ یانگ و حضوری دائمی در شورای امنیت سازمان ملل دارد، نقش حمایتی مهمی داشته باشد. دولت انگلیس می تواند با دیگران برای مقابله با اشاعه کره شمالی در سراسر جهان و برای کاهش بحران همکاری کند، اما بعید است در چنین سیاستی پیشرو باشد.

اما در مورد توافق هسته ای ایران نمی توان چنین چیزی گفت. تعهد واشنگتن به این توافق همچنان نامشخص است و بخش قابل توجهی از قانونگذاران آمریکایی درباره ارزش های آن متقاعد نشده اند.

تدابیر تحریمی جدید که در کنگره دنبال شد (که رسانه های خبری ایران گفته اند ناقض مفاد توافق هسته ای است) باید با تضمین هایی از جانب انگلیس و شرکایش در اتحادیه اروپا متعادل شود.

دولت انگلیس باید درباره اینکه می خواهد چه میزان سرمایه را برای حفاظت از این معامله در واشنگتن یا هرجای دیگری هزینه کند، تصمیم بگیرد. ممکن است این کار به چیزی بیش از سرمایه دیپلماتیک نیاز داشته باشد؛ به این دلیل که پژوهش های ما نشان می دهد با وجود لغو تحریم های اروپایی، نهادهای مالی اتحادیه اروپا به شدت نگران تحریم های آمریکا هستند. این به معنای آن است که نهادها در دیگر بخش ها نمی توانند به سادگی بار دیگر وارد تهران شوند.

موضع لندن به عنوان میزبان نهادهای مالی جهانی به این معنا است که دولت جدید انگلیس باید مشخص کند که آیا می خواهد این وضعیت را بهبود بخشد تا همچنان تهران را به مزایای این توافق متقاعد سازد یا خیر و اگر چنین است ممکن است به چه ابزارهای جدیدی، فراتر از آنهایی که تا کنون به کار بسته است، نیاز باشد.

خزانه های ملی: بخش هسته ای غیر نظامی و یوراتم (EURATOM)

مسائل هسته ای رویاروی دولت جدید فراتر از بازدارندگی و اشاعه است: در پی رای به برگزیت در تابستان گذشته، دولت همچنین قصدش را برای ترک یوراتم اعلام کرد.

یوراتم علاوه بر تدارک یک بازار واحد برای انرژی هسته ای در اتحادیه اروپا، به ارائه دستورالعمل های حقوقی، مقرراتی و پادمانی نیز می پردازد. این شرکت به لحاظ حقوقی از اتحادیه اروپا مجزا است، اما توسط  نهادهای آن نظیر دیوان عدالت اروپا اداره می شود.

اگر دولت مسیرش را تغییر ندهد باید برای اجزای مختلف یوراتم از جمله اجزایی، جایگزین پیدا کند که یک چارچوب مقرراتی مهم برای ساخت نیروگاه جدید برق هسته ای هینکلی پوینت سی و دیگر ساخت و سازهای جدید در سایت های سایزول و ویلفا نیوواید ارائه داده اند.

نتیجه

با وجود یک دولت اقلیت و چالش بزرگ تر مذاکرات برگزیت امکان دارد که بسیاری از این مسائل از نردبان اولویت های فوری پایین کشیده شود. در هر صورت، این نباید دلیلی برای انفعال باشد، بلکه دولت باید اکنون تصمیم بگیرد که پاسخگویی به مسائل هسته ای را چطور ادامه خواهد داد. هیچ یک از این چالش ها نمی تواند به سرعت حل شود و مستلزم تلاش پایدار این دولت و دولت هایی خواهد بود که بعد از آن روی کار می آیند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *