جدیدترین مطالب

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

Loading

آرژانتین در چهارراه انتخابات بر سر اصلاحات

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: اندیشکده استراتفور اعلام کرد دولت ماکری نرخ تورم آرژانتین را طی دو سال از 40 درصد به 20 درصد کاهش داده و محدودیت‌های ارز خارجی را لغو کرده بدون آن که ذخایر بین‌المللی کشور را از بین ببرد. اما قوانین سخت‌گیرانه کار، کسری بودجه و عدم اطمینان قانونی در مورد یارانه‌های انرژی تنها برخی موانع اقتصادی هستند که هنوز وجود دارند.

انتظارات بزرگی با شروع به کار رئیس جمهور آرژانتین، مائوریسیو ماکری، در دسامبر 2015 همراه شد. امید می‌رفت که وی سیاست‌های اقتصادی و تجاری کشور را آزاد کند و به سرعت برخی از این انتظارات را برآورده سازد. دولت ماکری طی ماه‌های اول حکومت خود به توافقی با صاحبان اوراق قرضه رسید، محدودیت‌های خرید ارز خارجی را برداشت، برخی کاغذبازی‌های دیوان‌سالاری را در مورد بعضی موارد از تجارت خارجی را حذف کرد، و به منظور کاهش کسری مالی، یارانه‌های انرژی و حمل و نقل عمومی ‌را کاهش بخشید. اما ممکن است موفقیت‌های اولیه ماکری ثابت کند که حرکت به جلو غیرواقعی باشد. به جز قرارداد با دارندگان اوراق قرضه، ماکری توانست بسیاری از اصلاحات خود را به سرعت اجرا کند، زیرا نیازی به تصویب کنگره نداشتند.

چالش زمانی آغاز می‌شود که ماکری قسمت دوم برنامه خود را برای آزادسازی اقتصاد آرژانتین پیش از پایان دوره ریاست جمهوری آغاز کند. ماکری برای اعمال اصلاحات اقتصادی ساختاری عمیق‌تر که بر حقوق بازنشستگی، قوانین کار، مالیات و تجارت خارجی تاثیر می‌گذارد، به تصویب کنگره نیاز دارد. این که ائتلاف حاکم وی “کامبیئموس” تا چه اندازه بتواند در انتخابات مجلس نمایندگان در 22 اکتبر خوب عمل کند، کلید سرنوشت برنامه‌های اصلاحات اقتصادی ماکری خواهد بود.

 

ائتلاف حاکم در کنگره

یکی از چالش‌های اصلی پیش روی ماکری این است که کامبیئموس تنها 87 کرسی از 257 کرسی در مجلس نمایندگان و 17 کرسی از 72 کرسی در مجلس سنا را در اختیار دارد و این در زمانی است که دولت وی اصلاحات ساختاری را به عهده گرفته و باید به تصویب کنگره برسند. یک سوم مجلس سنا و 127 کرسی از 257 کرسی در مجلس نمایندگان آماده برای انتخاب مجدد هستند، به این معنی که کامبیئموس حتی اگر در انتخابات کنگره در ماه اکتبر خوب عمل کند اکثریت کرسی‌ها را در هیچ یک از دو مجلس کنگره برنده نخواهد شد. با این وجود، عملکرد قوی کامبیئموس نشان خواهد داد که تا چه اندازه تلاش ماکری برای آزادسازی اقتصاد آرژانتین هنوز بر رای‌دهندگان تاثیر می‌گذارد.

دولت معتقد است که اگر تعداد [کرسی‌های] کنگره را افزایش دهد، در آن صورت آسان‌تر خواهد بود که از احزاب سیاسی مخالف و معتدل‌تر مانند “جبهه بازسازی” به رهبری سرجیو ماسا، برای ایجاد پشتیبانی کافی جهت تصویب برخی اصلاحات اقتصادی، درخواست کمک کند. اگر چه ماسا از سیاست‌های اقتصادی دولت در این اواخر به ویژه از پیشنهاد برای افزایش حداقل سن بازنشستگی انتقاد کرده، اما بیانیه‌هایی به نفع بحث در مورد برخی اصلاحات اقتصادی با دولت، مانند اصلاحات مالیاتی، صادر کرده است.

دولت اکنون دارای مخالفانی از جمله “جبهه متحد شهروندان” به رهبری رئیس جمهور سابق کریستینا فرناندز است که بعید است در مورد هر گونه اصلاحات ساختاری مداکره کنند. هم‌چنین جناح‌هایی از حزب پرونیست و اعضای حزب سابق فرناندز موسوم به “جبهه برای پیروزی” وجود دارند که با طرح‌های ماکری مخالفت خواهند کرد. این احزاب در مجموع 40 درصد کرسی‌های کنگره و 60 درصد کرسی‌های مجلس سنا را در اختیار دارند. در مجلس نمایندگان، بیش از 40 درصد از اعضای اپوزیسیون اصلی و هم‌چنین اعضای ائتلاف حاکم آماده برای انتخاب مجدد هستند، اما در مجلس سنا فقط 22 درصد از اعضای ائتلاف حاکم باید برای انتخاب مجدد تلاش کنند. در همین حال، برای بیش از 40 درصد از کرسی‌های اپوزیسیون اصلی رقابت صورت می‌گیرد.

فرناندز تصمیم گرفته به جای آن که سرمایه انتخاباتی خود را در انتخابات مقدماتی مورد آزمایش قرار دهد، “جبهه برای پیروزی” را ترک کند. در عوض، وی “شهروندان متحد” را برای حمایت از نامزدی وی برای مجلس سنا ایجاد کرد، حرکتی که اپوزیسیون را دچار پراکندگی کرد. این پراکندگی می‌تواند به ائتلاف حاکم ماکری برای رقابت در استان‌های مهم مانند بوئنوس‌آیرس کمک کند و کرسی‌های کنگره را در اکتبر به دست آورد.

 

اصلاحات اقتصادی

دولت ماکری نرخ تورم آرژانتین را طی دو سال از 40 درصد به 20 درصد کاهش داده و محدودیت‌های ارز خارجی را لغو کرده بدون آن که ذخایر بین‌المللی کشور را از بین ببرد. دولت هم‌چنین یارانه‌های انرژی را کاهش داد تا بخش انرژی آرژانتین را برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب‌تر کند. با این حال، این اقدامات برای بهبود شرایط محیط کسب و کار یا رشد اقتصادی گسترده کافی نبوده‌اند. این تا حدودی به خاطر آن است که برزیل، شریک اصلی تجاری آرژانتین، در دو سال متوالی انقباض اقتصادی گزارش داده است.

قوانین سخت‌گیرانه کار، کسری بودجه و عدم اطمینان قانونی در مورد یارانه‌های انرژی تنها برخی موانع اقتصادی هستند که هنوز وجود دارند. علاوه بر این، اقتصاد آرژانتین در سال گذشته 3/2 درصد کاهش یافت و بی‌کاری در سه ماهه اول سال 2016 از 6/7 درصد به 3/9 درصد در سه ماهه اول سال جاری افزایش یافت. با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که کشور رکود اقتصادی را پشت سر می‌گذارد.

اصلاحات مالیاتی به احتمال زیاد یکی از اولین پیشنهادهای اقتصادی است که دولت بعد از انتخابات اکتبر به کنگره جدید می‌دهد. دولت مایل به کاهش دیوان‌سالاری در سیستم مالیاتی آرژانتین است. با این وجود، کاهش مالیات معنی‌دار تنها در صورتی امکان‌پذیر است که دولت بتواند هم‌چنان به کاهش هزینه‌های عمومی ‌ادامه دهد در حالی که فعالیت اقتصادی نشانه‌هایی از نرخ رشد بالاتر را نشان می‌دهد. حتی پس از آن، دولت هنوز هم انتظار دارد که کسری مالیاتی آن در سال جاری به بیش از 4 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. برای کمک به مقابله با کسری بودجه، دولت ممکن است پیشنهادی برای اصلاح حقوق بازنشستگی به کنگره ارائه کند. این یک اقدام نامطلوب خواهد بود زیرا می‌تواند حداقل سن بازنشستگی را افزایش دهد. مشخص نیست اصلاح حقوق بازنشستگی دقیقا چیست، اما دولت اعتراف کرده که از مردم می‌خواهد قبل از این که بتوانند بازنشسته شوند، به سیستم حقوق بازنشستگی کمک کنند.

نامطلوب‌تر از اصلاح حقوق بازنشستگی هرگونه پیشنهاد برای انعطاف‌پذیرتر کردن قوانین کار آرژانتین خواهد بود. اتحادیه‌های کارگری قدرتمند کشور به شدت با هر گونه اصلاحات در این زمینه مخالفت خواهند کرد و به همین علت است که دولت ماکری به پشتیبانی بیش‌تر و جامع‌تر کنگره نیاز خواهد داشت. بخش خصوصی آرژانتین سال‌ها است که برای اصلاح قانون کار تلاش کرده، اما اکنون که برزیل، شریک تجاری اصلی آرژانتین، نیز در ماه گذشته قوانین کار نرم‌تری را به تصویب رساند، این تلاش‌ها شدیدتر خواهد شد. بخش خصوصی آرژانتین استدلال می‌کند که اگر کشور قصد افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را دارد باید رقابتی‌تر شود. در ورای آن، اعتقاد دیرینه‌ای وجود دارد که روند آزادسازی برزیل باید الهام‌بخش دولت آرژانتین باشد. این فشار بیشتری بر کشور وارد می‌کند چرا که دولت ماکری تلاش می‌کند اقتصاد را رقابتی‌تر کند تا بتواند سرعت بخشیدن به آزادسازی تجارت را تسریع نماید. به عنوان مثال، بر طبق گزارش انجمن کارخانه‌های خودروسازی آرژانتین، هزینه ساخت یک ماشین در آرژانتین به خاطر دست‌مزد کارگر و مالیات 25 درصد بالاتر از برزیل و 65 درصد گران‌تر از مکزیک است.

طی دو سال آینده، ماکری هم‌چنین تلاش خواهد کرد “بازار مشترک جنوب” (مرکوسور) را به انعقاد مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا و “اتحادیه اقیانوس آرام” تشویق کند، و هم‌چنین به مذاکرات تجاری با ژاپن و کانادا ادامه دهد. با این حال، ماکری باید اصلاحات ساختاری اقتصادی را برای آماده‌سازی آرژانتین جهت رقابت‌های تجاری بین‌المللی بیش‌تر به عهده بگیرد. اگر آرژانتین هزینه‌های انجام کسب و کار را در کشور کاهش ندهد، گشودن درهای کشور به سوی تجارت بین‌المللی می‌تواند بیش‌تر از منفعت، اثرات منفی داشته باشد.

انتخابات کنگره ماه اکتبر برای ماکری در حالی که وارد دو سال آخر ریاست جمهوری خود می‌شود و پیش‌بینی می‌کند که برای انتخاب مجدد در سال 2019 نامزد شود، کلیدی خواهد بود. آراء می‌تواند تعیین کند که آیا دولت او قدرت لازم را در کنگره برای پیش‌برد اصلاحات ساختاری دارد یا تضعیف خواهد شد و قادر به انجام قول‌های مبارزات انتخاباتی ماکری در سال 2015 نخواهد بود. انتخابات به پرسش عمیق‌تر درباره این که آیا تغییرات سیاسی و اقتصادی در آرژانتین دوام خواهد یافت یا ثابت می‌شود که عمری کوتاه دارد، پاسخ خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *