جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن فاش کرد که درگیری در نوار غزه چگونه می تواند پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مراسم جمع آوری کمک های مالی برای کمپین انتخاباتی مجدد خود در نیویورک گفت که چندین کشور خلیج فارس آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در توافق آینده برای حل مناقشه در نوار غزه هستند.

کنعانی: حمله به سوریه گواهی روشن بر حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه تجاوز رژیم صهیونیستی را به استان حلب سوریه به شدت محکوم کرد و این اقدام را تلاشی زبونانه و ناامیدانه برای تداوم و گسترش بحران در منطقه با هدف ترمیم چهره شکست خورده این رژیم در مقابل ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت دانست.

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

چرا آمریکا نمی‌تواند برنده جنگ تجاری با چین باشد؟

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: روزنامه روسی می نویسد آمریکا از لحاظ اقتصادی آنقدر خود را به چین وابسته کرده که در صورت اعمال تحریم‌ها و آغاز یک جنگ تجاری، خود بازنده آن بوده و پکن نگرانی از این بابت ندارد.

روزنامه اینترنتی «آر.ب.کا» روسیه می نویسد: کارشناسان هشدار داده اند که اعمال تحریمهای تجاری آمریکا علیه چین می تواند واکنشهای زنجیرواری را بوجود آورد: افزایش قیمت محصولات تولیدی چین، رشد نرخ بهره و در نهایت افزایش هزینه های خدمات مربوط به بدهی دولتی آمریکا.

تحریمهای تجاری آمریکا علیه چین یکی از پربحث ترین موضوعات مورد بررسی در سطح جهانی است. “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد اقدامات محافظتی برای کالاهای چینی در نظر بگیرد تا بدین طریق از موقعیت شغلی و فرار سرمایه از آمریکا حمایت کند. چنین اقدامی بطور  طبیعی منجر به کاهش حجم مبادلات بازرگانی جهانی و همچنین کاهش درخواست برای محصولات انرژی و مواد خام خواهد شد.

البته رئیس جمهوری آمریکا در بررسی طرح اعمال تحریم اقتصادی و امکان بروز یک جنگ تجاری با چین، این واقعیت را در نظر نگرفته که ایالات متحده تا چه اندازه به کشور چین وابسته است و می تواند در نتیجه این اقدامات، خود آسیب جدی ببیند. اعمال تحریمها می تواند منجر به تغییرات ساختاری فاجعه آمیزی در اقتصاد آمریکا شود. در واقع چین خود را در برابر هر نوع اعمال تحریمی از جانب آمریکا، مصون ساخته است.

این مسئله غالبا فراموش می شود که واقعیتهای تاریخی به درک مسائل بسیار کمک می کند. رویارویی بین آمریکا و چین بهتر از هر چیز، در مقایسه با قضیه «جنگ تریاک در قرن 19» خود را قابل درک است. در آن زمان آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، تریاکی که از هند مستعمره آن زمان انگلیس برمی گشت را در کشور چین می فروختند و در ازای آن طلا و نقره چین دریافت می کردند.

بدین ترتیب طی چند دهه اعتیاد به تریاک در سراسر چین چنان گسترش پیدا کرده که عملا این کشور را به مرز نابودی کشاند. مقامات پکن تلاش کردند تا جلوی ورود تریاک را بگیرند، ولی در مقابل مداخله نظامی کشورهای غربی، کاملا بی قدرت باقی مانده بودند.

در دوران حاضر، وضعیت به همان شکل است، ولی نقش بازیگران آن تغییر یافته، نقش تریاک را کالاهای مصرفی چینی گرفته است. ماجرا این است که در اوایل هزاره سوم (اوایل سالهای 2000) آمریکا در چارچوب جهانی سازی شروع به خودداری از ساخت کالاهایی دارای ارزش تجاری کم نمود و توان صنعتی خویش را روی محصولات دارای فناوریهای پیشرفته متمرکز نمود. بدین ترتیب تولید پوشاک، کفش و دیگر کالاهای مصرفی سریعا در چین آغاز شد که دارای توانایی تولید بالایی در این زمینه بود. در واقع بین آمریکا و چین نوعی معامله صورت گرفت: کالاهای پیشرفته در ازای کالاهای ساده.

ولی مسئله این است که کشور چین به خوبی قادر به تولید محصولات دارای فناوری پیشرفته نیز هست. در این بین آمریکا وسوسه شد و شروع به واردات بیشتر کالاهای پیچیده تر از چین نمود و از تولید داخلی آنها خودداری کرد. بدین ترتیب توازن بین واردات و صادرات بهم خورد و در نظام جدید جهانی، آمریکا دیگر کالاهایی که بتواند در ازای واردات از چین به این کشور ارائه دهد را در اختیار نداشت. بنابراین وضعیت به گونه ای شد که اکنون شاهد هستیم که واردات از چین بیشتر از طریق اعتبار و همچنین تبادل آنها با ذخایر طلا و املاک و مستغلات در آمریکا صورت می گیرد. دقیقا تاریخ تکرار شده، ولی اینبار وضعیت به نفع چین است.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *