جدیدترین مطالب

مسئولیت دادگاه‌های بین‌المللی در قبال بمباران افراد و اماکن غیر نظامی توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکایت از رژیم اسرائیل به‌خاطر اقدامات ضد بشری علیه غیرنظامیان در مناطق مسکونی در دیوان دادگستری بین‌المللی یکی از بهترین راهکارهای حقوقی است که باید در کنار راهکارهای سیاسی با جدیت دنبال شود.

تبعات پیوستن ترکیه به بریکس؛ قمار ژئوپلیتیک اردوغان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان از تمایل ترکیه برای درخواست عضویت در بریکس خبر داد. در صورت پذیرش، ترکیه تنها عضو ناتو که به این ساختار وارد می‌شود، با این حال، صرف چشم‌انداز پیوستن به آن هم می‌تواند دری را به روی تعامل مجدد ترکیه با غرب باز کند.

اهداف نتانیاهو از تشدید تنش با حزب‌الله لبنان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موقعیت نتانیاهو و حزب لیکود برخلاف ماه‌های ابتدایی جنگ 7 اکتبر تا حدی بهتر شده و می‌توان حدس زد که اقدامات نتانیاهو در غزه، لبنان و کرانه باختری به این زودی‌ها تمام نشود، چنانکه اجازه نخواهد داد آتش‌بس برقرار شود.

اوکراین؛ رویکرد موشکی موثر بدون هیاهوی تبلیغاتی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بلاتکلیفی علنی اخیر ایالات متحده و بریتانیا در موضوع لغو محدودیت‌های استفاده اوکراین از موشک‌های نقطه‌زن غربی، درس‌هایی را در این خصوص در بر دارد که غرب چگونه باید و چگونه نباید از دیپلماسی در خدمت استراتژی خود استفاده کند.

دیپلماسی طالبان و تبعات آن در منطقه

شورای راهبردی آنلاین -رصد: می‌توان انتظار داشت که در ماه‌های آینده کشورهای بیشتری دیپلمات‌های طالبان را به رسمیت بشناسند و همکاری تجاری و اقتصادی با این گروه را تقویت کنند.

استفاده رژیم‌ صهیونیستی از هوش مصنوعی در جنگ غزه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هوش مصنوعی اگرچه دارای قابلیت‌های مهمی برای بهبود و افزایش سطح کارایی و بهره‌وری در در حوزه‌های مختلف انسانی اعم از پزشکی، تشخیص سریع بیماری‌ها، پیشرفت در حوزه درمان، صنایع، حمل و نقل، آموزش، ابزار کمکی مؤثر کاهش خسارات بلایای طبیعی و … است و می‌تواند دستاوردهای شگرفی برای جامعه انسانی به وجود آورد، اما این فناوری که یک نعمت بزرگ است، توسط رژیم‌صهیونیستی و مشخصاً در جنگ غزه در خدمت «پیشبرد اهداف نامتعارف» نظامی قرار گرفته است.

«نظم نوین» از دیدگاه رژیم صهیونیستی؟!

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی اعلام کرده نام عملیات ترور شهید سیدحسن نصرالله «نظم نوین» بوده است. این نام‌گذاری ممکن است چه معنایی داشته باشد و چرا جامعه بین‌المللی باید از آن نگران شود؟

Loading

أحدث المقالات

مسئولیت دادگاه‌های بین‌المللی در قبال بمباران افراد و اماکن غیر نظامی توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شکایت از رژیم اسرائیل به‌خاطر اقدامات ضد بشری علیه غیرنظامیان در مناطق مسکونی در دیوان دادگستری بین‌المللی یکی از بهترین راهکارهای حقوقی است که باید در کنار راهکارهای سیاسی با جدیت دنبال شود.

تبعات پیوستن ترکیه به بریکس؛ قمار ژئوپلیتیک اردوغان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: رجب طیب اردوغان از تمایل ترکیه برای درخواست عضویت در بریکس خبر داد. در صورت پذیرش، ترکیه تنها عضو ناتو که به این ساختار وارد می‌شود، با این حال، صرف چشم‌انداز پیوستن به آن هم می‌تواند دری را به روی تعامل مجدد ترکیه با غرب باز کند.

اهداف نتانیاهو از تشدید تنش با حزب‌الله لبنان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: موقعیت نتانیاهو و حزب لیکود برخلاف ماه‌های ابتدایی جنگ 7 اکتبر تا حدی بهتر شده و می‌توان حدس زد که اقدامات نتانیاهو در غزه، لبنان و کرانه باختری به این زودی‌ها تمام نشود، چنانکه اجازه نخواهد داد آتش‌بس برقرار شود.

اوکراین؛ رویکرد موشکی موثر بدون هیاهوی تبلیغاتی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بلاتکلیفی علنی اخیر ایالات متحده و بریتانیا در موضوع لغو محدودیت‌های استفاده اوکراین از موشک‌های نقطه‌زن غربی، درس‌هایی را در این خصوص در بر دارد که غرب چگونه باید و چگونه نباید از دیپلماسی در خدمت استراتژی خود استفاده کند.

کارشناسان چینی: حمایت بی‌حد واشنگتن از تل‌آویو، خاورمیانه را به مرز انفجار رسانده است

تهران-ایرنا- کارشناسان چینی در مورد به پاسخ تنبیهی و تلافی‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شرارت‌های رژیم صهیونیستی تاکید داشتند که حمایت بی‌حد و مرز واشنگتن از تل‌آویو، خاورمیانه را به سمت انفجار نزدیک کرده است.

خروج از تله جنگ و بازسازی قدرت نرم ایران

تهران- ایرنا- عملیات موشکی «وعده صادق۲» که شب گذشته و با استفاده از۲۰۰ موشک بالستیک و مورد اصابت قراردادن اهدافی در همه اراضی سرزمین‌های اشغالی انجام شد، نشانی واضح از اراده محکم نظام در برخورد با هرگونه عبور از خطوط قرمر ترسیم شده خود دارد.

Loading

تاثیرات اقتصادی داعش در عراق و سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در دوران اوج قدرت خود، مناطق وسیعی از سرزمین های عراق و سوریه با جمعیتی بالغ بر چند میلیون نفر را تحت کنترل داشت. جاه طلبی ارضی داعش و تمایل به ایجاد حکومت در سرزمین های تحت کنترل خود، به عنوان بخشی از ایدئولوژی جهانی این گروه محسوب می شود.

اریک رابینسون و همکاران وی در گزارشی که اندیشکده رند آن را منتشر کرد، با بررسی تاثیرات داعش بر فعالیت اقتصاد محلی در عراق و سوریه، به ارزیابی میزان اثرگذاری حکومت داعش بر مناطق تحت خلافت این گروه پرداخته اند.

این گزارش، با بهره گیری از داده های سنجش از دور و تصاویر ماهواره ای تجاری، چشم انداز منحصر به فردی از شرایط داخلی مناطق تحت کنترل داعش ارائه می دهد. چنانکه می تواند تصویری باورنکردنی از وضعیت زندگی اقتصادی در این مناطق به ارمغان آورد که البته در عمده آن ها نیز، کمبود برق، گستره عظیم آوارگان، کاهش محصولات کشاورزی و افزایش خشونت به شکلی وسیع قابل مشاهده است.

در حالی که داعش در رقه و موصل، به عنوان پایتخت های استراتژیک خود، با ایجاد ساختارهای حکومتی قدرتمند به حفظ فعالیت های تجاری محلی با ثبات کمک کرده بود، اما در سایر مناطق، یا منابع حیاتی را نادیده گرفته است و یا به جای حکومت کردن بر شهروندان به مجازات و تنبیه آنها  می پردازد.

گزارش حاضر نشان می دهد که دلیل اصلی فروپاشی اوضاع اقتصادی در قلمرو تحت کنترل داعش، ناتوانی این گروه در جداسازی قلمرو خود از مناطق تحت سیطره سایر گروه های مسلح مخالف بوده است. مضاف برآنکه، فشارهای نظامی بیرونی بر داعش نیز مانع از آن شدند تا این گروه بتواند جاه طلبی های حکومتی خود را به شکل واقعی در  سراسر بخش های مهم خلافت داعش برپا کند. این موضوع، پیامدهای عمده ای در توانایی این گروه برای حمایت از عملکرد اقتصاد محلی داشت.

این گزارش برای آنهایی که به دنبال فهم تاثیر داعش بر جمعیت های محلی در عراق و سوریه هستند و همچنین کسانی که در پی مقابله با منابع مالی داعش، تثبیت اوضاع در دوران پس از جنگ و نیز تلاش جامع تر برای درک تاثیر اقتصادی بر حکومت شورشیان هستند می تواند بسیار مفید باشد.

 

یافته های کلیدی

فشار نظامی بر مناطق تحت کنترل داعش، باعث کاهش فعالیت های اقتصادی و نیز مانع تشکیل حکومت مورد نظر این گروه، مبتنی اهداف اعلانی اش می شود.

فشار نظامی، از یک سو باعث کاهش چشمگیر قدرت اقتصادی در سرزمین های تحت کنترل داعش می شود و از سوی دیگر، توانایی های این گروه برای حصول سود از طریق مالیات و کسب مشروعیت عمومی را محدود می کند.

 حکومت سختگیرانه داعش، به تنهایی باعث شکست نمی شود.

اقتصادهای محلی در مناطق تحت کنترل داعش شکست خوردند، زیرا یا مالیات های تحمیلی بیش از حد زیاد بودند و یا قوانین اجتماعی بیش از اندازه محدود کننده. بنابراین توامان شدن شرایط بد اقتصادهای محلی با تلاش های نظامی سختگیرانه داعش برای کنترل اوضاع در تضعیف این گروه موثر بوده است.

 داعش نشانه هایی از نظارت موفق بر اقتصادهای محلی را بروز داد، اما این علائم با بی کفایتی و سهل انگاری همراه بود.

در چندین شهر، داعش تامین برق را برای بیمارستان ها و کارخانجات کلیدی حتی به رغم کمبود عظیم برق، اولویت بندی کرده بود.

 کمبود برق، مشکل عمده فعالیت های اقتصادی در مناطق تحت کنترل داعش بود.

کمبود برق در مناطق تحت کنترل داعش نسبت به دوران بیش از داعش افزایش چشمگیری داشته است، به نحوی که اثرات آن در دوران پس از آزادسازی نیز همچنان باقی خواهد ماند.

 بازارهای مالی بلافاصله پس از آزادسازی شهرها به حالت عادی باز نخواهند گشت.

بازارهای مالی به دلیل جنگ در دوران آزادسازی و فرار مردم از شهرها به شدت آسیب دیده هستند.

 ظرفیت اداری در مناطق آزاد شده احتمالا حفظ خواهد شد.

نیروهای آزادی بخش، احتمالا با پزشکان، مهندسان و کارمندان محلی مواجه خواهند شد که یا داوطلبانه برای داعش کار می کردند یا برای انجام امور به استخدام داعش درآمده بودند.

 

پیشنهادات

– با توجه به آنکه، حاکمیت سخت گیرانه داعش به تنهایی باعث شکست آن نمی شود، تلاش های نظامی برای آزادی سرزمین های باقی مانده و جلوگیری از احیای مجدد این گروه همچنانان بسیار مهم خواهد بود.

– برنامه آزادسازی مناطق باقی مانده تحت کنترل داعش می بایست بر تامین منابع انرژی و بازسازی زیرساخت های حوزه انرژی متمرکز باشد. به طوری که مسئولان اجرایی باید آمادگی ارائه این کمک ها برای چند ماه نخست پس از آزادسازی را داشته باشند.

– برنامه ریزی برای ارائه کمک های بشر دوستانه در مناطق تحت آزادسازی می بایست با موقعیت و نیازهای منحصر به فرد افراد آواره داخلی تطابق داشته باشد.

– برنامه آزادسازی باید بر روی آموزش نیروی های آزادی بخش جهت تمییز عادلانه و موثر حامیان داعش از شهروندان عادی آسیب دیده جهت ارائه خدمات عمومی در دوران پس از آزادی شهرها متمرکز شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *