جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

پنج چیز که باید درباره رزمایش ‌زاپاد-2017 بدانیم

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: با خروج نیروهای روسی از بلاروس، درس‌های اصلی که می‌توان از تمرین نظامی ‌زاپاد -2017 گرفت چیست؟ مَتیو بولِگ – پژوهشگر در برنامه‌های روسیه و اوراسیای چاتهام‌ هاوس به این سوالات پاسخ می دهد.

پس از هفت روز “عملیات نظامی”، کشور فرضی “وشنوریا” با جغرافیایی شبیه به کشورهای بالتیک مجبور به تسلیم به نیروهای مشترک روسیه و بلاروس شد.  در نمایشی بزرگ، “دولت متحد” روسیه و بلاروس دشمن را پس از آن که وشنوریا سعی کرد از مرز نفوذ کند و دست به حملات گسترده هوایی بزند، نابود کرد.

البته این سناریو در روسیه و بلاروس در جریان تمرینات نظامی ‌زاپاد-2017 به نمایش در آمد. اما نتایج کلیدی آن برای دنیای تماشاگر چه بود؟

اندک زیباست

مفسران غربی با تعداد نیروهای روس بسیج شده در طول تمرینات، وسواس نشان دادند و محکم به روایت “صد هزار نیروی ارتش” چسبیدند. اما روسیه با کوچک نگاه داشتن تمرین نظامی‌ و مدیریت و مهار کردن آن، ثابت کرد که آن‌ها اشتباه می‌کنند. تعداد واقعی هنوز تایید نشده، اما تعداد واقعی نیروهای مستقر شده تقریبا به طور قطع کم‌تر از آن‌چه که در ابتدا در غرب گزارش شد، بوده است. این موضوع عمدتا به این دلیل است که زاپاد 2017 بر تقویت فرماندهی و کنترل (C2) و ادغام نیروها متمرکز بود، و نه تأکید بر جابه‌جایی نیروهای نظامی‌- که قبلا در طی زاپاد-2013 انجام شده بود.

بنابراین کرملین می‌تواند ادعا کند که غرب بیش از حد واکنش نشان داد و قربانی ایجاد وحشت و گزارش شایعاتی مبنی بر این شد که مسکو در مورد ماهیت تمرین نظامی ‌مزبور و هدف از آن شفاف نبوده است.

اثبات این که غرب اشتباه می‌کند به طور فزاینده‌ای به بخشی از راهبرد سیاسی کرملین تبدیل شده که به نوبه خود احساس برتری روسیه را تقویت می‌کند.

تمرین کار را تکمیل می‌کند

روسیه دو نوع از چهار نوع اصلی جنگ مدرن را اجرا کرد: نامتقارن و متعارف (دو نوع دیگر سایبری و هسته‌‌ای می‌باشند). در مرحله اول سناریوی تمرین شده – که در طی آن “گروه‌های مسلح غیرقانونی” از وشنوریا به سرزمین روسیه و بلاروس نفوذ کردند – روسیه و بلاروس اعزام نیروهای نظامی، استقرار پست‌های میدانی پیشرفته و اجزای فرماندهی و کنترل، و هم‌چنین ادغام نیروها قبل از پاتک مشترک علیه یک دشمن متعارف را که در تمرین‌های نیمه دوم هفته انجام شد- مورد آزمایش قرار دادند.

به منظور پیروزی، روسیه بهترین کار خود را انجام داد: یک حمله سنگین توپخانه‌ای با قابلیت پشتیبانی از زمین، با کمک مشترک واحدهای شناسایی و عملیات ویژه، عناصر برتری هوایی، دفاع هوایی و عناصر دریایی.

ارتش روسیه هم‌چنین اجزای نامتقارن را در تمرین نظامی ‌زاپاد – به ویژه در آزمایش توانایی خود برای دفع گروه‌های شناسایی منحرف کننده، آزمایش اقدامات جنگی ضد الکترونیکی و دفاع از فضای هوایی خود در برابر حمله‌های دشمن با گیرنده‌های خاموش-شامل قرار داد. روسیه هم‌چنین چندین قطعه از تجهیزات جدید مانند تانک جنگی اصلی T-72B3M / T-72B4  و  نفربر زره پوش BTR-MDM Rakushka (APC)  را گسیل داشت  – که تا حدی برای آزمایش کارآیی آن‌ها و تا حدی نیز برای تهیه فهرست خرید جهت خریداران بالقوه خارجی بود.

توجه به تجربیات حقیقی

تمامی ‌شاخه‌های ارتش روسیه که در تمرین نظامی‌ زاپاد حضور داشتند، از تجربیات جنگی خود و بازخورد تاکتیکی از سوریه (و به طور غیر رسمی، از اوکراین) با منطق این که تغییرات اخیر در ارتش روسیه تنها می‌تواند در عمل مورد آزمایش قرار گیرد، به نمایش درآمدند.

روسیه به طور مشخص در موارد زیر دست به تمرین نظامی‌ زد:

  • آمادگی عمومی، آمادگی مبارزه، ادغام سامانه‌های پیشرفته و قابلیت هم‌کاری با نیروهای مسلح بلاروس.
  • عملیات ترکیبی تاکتیکی بین نیروهای زمینی و نیروهای هوافضا.
  • ترکیب واحد‌های حمله هوایی و نیروهای زمینی متعارف در عملیات ویژه، با استفاده از پوشش توپخانه، واحدهای تانک، و تیپ‌های تفنگ‌دار موتوری.
  • برتری هوایی و ماموریت‌های پشتیبانی هوایی از بمب‌افکن‌های خط مقدم، جنگنده‌های جت و هلیکوپتر‌های حمله.
  • توانایی‌های دفاع هوایی (به ویژه سامانه‌های موشکی S-300 / S-400، سامانه‌های ضد هوایی Pantsir-S1 و مجموعه‌های Iskander-M) با هدف آزمایش اثربخشی حباب عدم دسترسی/محرومیت منطقه‌ای روسیه و مهمات دوربرد با هدایت دقیق.
  • عملیات مشترک دریایی با پشتیبانی هوایی از نیروهای هوافضا و واحدهای حمله هوایی و هم‌چنین جنگ ضد زیردریایی.
  • ادغام وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین برای عملیات شناسایی و هدف‌گیری و نیز آزمایش اثربخشی انتقال داده‌ها در زمان واقعی.
  • تلاش برای پیش‌برد سامانه‌های پیشرفته C2ISR و سامانه‌های جنگ الکترونیک مانند مجموعه هدف‌یاب ساگیتاریوس [تیرانداز] و سامانه RB-109A Bylina EW

همه چیز در واقع در مورد ناتو است

بر خلاف روایت اولیه روسیه مبنی بر “تمرین نظامی ‌دفاعی و ضد تروریستی”، لفاظی مورد استفاده در طول تمرین نظامی‌ عوض شد و از “دشمن وشنوریایی” به “دشمن متعارف” تغییر یافت.

این بدان معناست که در واقع زاپاد-2017 به تمرینی در مورد یک عملیات متعارف محدود علیه دشمنی به همان اندازه متعارف و پیش‌رفته مشابه با سرزمینی با نیروهای مسلح ناتو تبدیل شد.

در واقع، “نیروهای وشنوریا” که در ابتدا دست به حملات مرزی با تجهیزات سبک زدند، در مراحل بعدی حملات هوایی و زمینی با قدرت آتش شدید، قابلیت برتری هوایی، زیردریایی، و توانایی‌های جنگ الکترونیکی راه‌اندازی کردند.

سناریو زاپاد همیشه تاییدی بر این امر بود که دشمن مورد نظر به حمایت خارج از صحنه نبرد دسترسی دارد، اما این تمرین به یک تمرین نهایی برای دفاع در برابر مداخله ناتو به نظر می‌رسید. این همان چیزی است که روسیه می‌خواهد غرب باور کند درک کرملین از جنگ متعارف بین نیروهای روسیه و ناتو چه‌گونه به نظر می‌رسد.

زاپاد-2017  به غرب یادآوری می‌کند که روسیه نه تنها به تهدیدی مشاهده شده واکنش نشان می‌دهد، بلکه می‌تواند نیروهای متعارف غرب و ناتو را دفع کند. به عبارت ساده، این یک آزمایش برای بازدارندگی راه‌بردی و توانایی‌های قهری روسیه است.

پیام‌های روسیه از بازدارندگی تغییر می‌کند

در زمانی که تنش با غرب وجود دارد، کرملین از تمرین‌های نظامی ‌زاپاد برای انتقال چندین پیام استفاده کرد. از یک سو، روسیه در پی کنترل نفوذ گسترده در یک درگیری متعارف با ناتو است.

مسکو یک سناریوی کامل جنگی را تمرین نکرد، بلکه نشان داد که آماده است تا هزینه بازدارندگی را افزایش دهد تا برنده شود و در همین حال هزینه‌های هنگفتی نیز بر ارتش مهاجم اعمال کند. ویشنوریا فرصتی به دست نیاورد.

علاوه بر این، ارعاب ناتو و در همین حال تقویت حس قدرت نظامی ‌روسیه در جبهه داخلی، به مسکو اجازه می‌دهد از ناامنی ظاهری افزایش یافته در غرب و همسایگی مشترک به عنوان یک عامل بازدارنده معتبر استفاده کند. بازدارندگی یک چیز است، اما اگر بتوانید به دشمن خود ثابت کنید که حمله آن‌ها به فاجعه منجر خواهد شد، می‌توانید ناامنی را در میان مخالفان خود – و همسایگان خود ایجاد کنید.

زاپاد نشان داد که هر ارتشی که بخواهد حباب عدم دسترسی/محرومیت منطقه‌ای روسیه را پشت سر بگذارد، باید هزینه‌ای به اندازه کافی سنگین برای مقابله با آن متحمل شود. در پایان، روسیه نشان داد که مرزهای آن با اروپای شرقی نه تنها به طور معمول به سختی رخنه‌پذیر هستند، بلکه از قابلیت کامل ضد دسترسی برای انکار ورود به نیروهای دشمن – نه فقط از لحاظ جغرافیایی بلکه در بسیاری از جنبه‌های راه‌بردی، از فضا گرفته تا دریا- برخوردار است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *