أحدث المقالات

آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟

آیا رهبران کشورهاهی عربی هوای اسرائیل را دارند؟ اگر کسی نگاهی به تحلیل های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در خصوص تلاش های ترکیبی دولت های اسرائیل، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اردن و احتمالا سایر دولت های عربی برای ناکام گذاشتن حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل بیاندازد، چنین برداشتی خواهد کرد. گروهی از تحلیلگران، اسرائیلی ها و فعالان طرفدار اسرائیل دوست دارند چنین تحلیلی را باور کنند. 

Loading

جبهه‌ای علیه ترامپ شکل می‌گیرد

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: یک روزنامه آلمانی نوشت که ترامپ با اقدامات اخیر نه تنها خود را منزوی کرده بلکه دیواری میان کشورش و همپیمانان ایجاد کرده است.

روزنامه آلمانی «تاگس‌اشپیگل» در گزارشی درباره مواضع روز جمعه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران نوشت که ترامپ با تمام توان به توافق هسته‌ای حمله می‌کند؛ اما با همه این اقدامات در واقع جبهه دیگری را در برابر خود شکل می‌دهد.

در این گزارش آمده است که روز شنبه در آمریکا شماری از روانپزشکان تظاهرات کردند و به مردم این کشور درباره اینکه ترامپ خودشیفته است، هشدار دادند و خواستار برکناری وی شدند پیش از اینکه جنگ هسته‌ای به راه بیاندازد. ترامپ چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکاست که گاهی رفتارهای عجیبی از او سر می‌زند و تعدادی از سران اروپایی هم شاهد چنین رفتارهایی از جانب او بوده‌اند.

هم‌اکنون هم مقامات اروپایی شاهد این هستند که وی توافق هسته‌ای با ایران را بدون دلیلی نقض می‌کند به این ترتیب این کشورها یک جبهه (علیه ترامپ) تشکیل می‌دهند که از تهران تا مسکو و پاریس امتداد دارد.

البته به نظر نمی‌رسد که ترامپ این مسایل را جدی بگیرد. وی می‌خواهد کنگره آمریکا و شرکای اروپایی آمریکا تهدید به تحریم‌های جدیدی را علیه ایران صورت دهند تا این کشور از برنامه هسته‌ای خود دست بردارد و از توافق هسته‌ای هم فراتر اقدام کند و اگر اینطور نشود در این صورت ترامپ می‌خواهد آمریکا را از توافق خارج کند و جلوی اجرای توافق را بگیرد.

اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس از رویکرد ترامپ استقبال کرده‌اند اما اروپایی‌ها نظر دیگری دارند. آنها می‌خواهند توافق هسته‌ای حتی بدون آمریکا باقی بماند. ترامپ بر این باور است که انگیزه‌های اقتصادی در پس عملکرد شرکای اروپایی آمریکاست و در پیامی توئیتری هم نوشت که طرف‌هایی که در توافق شرکت داشتند، پول زیادی از ارتباط بازرگانی با ایران به دست می‌آورند و این در شرایطی است که آمریکا چنین وضعیتی ندارد.

واشنگتن‌پست دیدگاه ترامپ درباره اروپایی‌ها را اینطور توصیف کرد: «ترامپ اروپایی‌ها را به چشم رهگذرانی می‌بیند که باید به آنها قدرت آمریکا را یادآوری کرد. اما اروپایی‌ها در مقابل معتقدند که ترامپ در حال منزوی شدن است.»

«نیکلاس برنز» یکی از مقامات اسبق وزارت خارجه آمریکا در این مورد گفت: «منتقدان ترامپ بعد از اقدام اخیر وی درباره توافق هسته‌ای ایران به همراه خروج ایالات متحده از سازمان یونسکو و توافق آب‌‌وهوایی پاریس یک تصویر از رئیس‌جمهور آمریکا در نظر دارند (و آنهم این است که) در دوران ترامپ ما دیگر قدرت راهبر جهان نیستیم.»

در ادامه این گزارش آمده است که ترامپ با چنین رویکردی در واقع دیواری میان آمریکا و شرکای اروپایی این کشور و روسیه و چین ایجاد می‌کند. همه طرف‌های مذاکره‌کننده خواهان باقی ماندن توافق هستند. ایران همواره آمادگی دارد تا در چنین شرایطی امتیازات لازم را کسب کند و ترامپ هم در جامعه جهانی شکاف ایجاد کرده و ایران را متحد کرده است. البته درون آمریکا هم شکاف وجود دارد و ترامپ به حمایت دست‌کم 60 رای در سنا نیاز دارد و اگر همه جمهوری‌خواهان را هم با خود همراه کند، فقط 52 رای برای اجرایی کردن برنامه‌های خود خواهد داشت. بقیه آرا را باید از دموکرات‌هایی کسب کند که موافق توافق هسته‌ای ایران هستند.

تاگس اشپیگل نوشت که کنگره تا 14 دسامبر (23 آذر) فرصت دارد تا تحریم‌های جدیدی وضع کند اکنون آزمون سختی پیش روی ترامپ قرار دارد اگر تا اواسط دسامبر، قانون جدیدی درباره ایران اجرایی نشود در این صورت ترامپ توافق هسته‌ای را لغو می‌کند. این مدت زمان همچنین، آزمونی برای روابط فراآتلانتیک است.

منبع: فارس

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *