جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

دیپلماسی موازی؛ چگونگی تأثیر مراکز مطالعاتی بر محیط خارجی

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ | موضوعات

شورا آنلاین- ترجمه: با وجود آن که فعالیت دیپلماتیک مربوط به کارمندان وزارت خارجه است اما پژوهش های زیادی وجود دارد که به پیشبرد وظایف دیپلماتیک کشورها کمک کرده اند.

دکتر علی فارس حمید در مقاله‌ای که مرکز مطالعات المستقبل عراق منتشر کرد، در این باره نوشت: باوجود آن که وظایف دیپلماتیک بر مذاکره تکیه دارد، اما کانال های زیادی وجود دارد که می توان از طریق آنها منافعی را محقق ساخت و یا با کشورهای دیگر هماهنگ شد و از این طریق می توان ورودی های جدیدی برای متنوع ساختن کانال های ارتباط با کشورهای دیگر به وجود آورد.

وظیفه پژوهشگران و کارشناسان مراکز مطالعاتی بین المللی و راهبردی ایجاب می کند که آنها دارای تجربه بالایی در چگونگی برخورد با مسائل خارجی مربوط به امنیت کشورهای خود باشند، به شکلی که مراکز مطالعاتی دارای نقشی موازی با کار هیئت های دیپلماتیک در خارج شده اند و در بسیاری از مواقع به کارآمدی فعالیت این هیئت ها کمک می کنند، به ویژه در مسائلی که می توانند از تلاش های وزارت خارجه در محافل بین المللی حمایت کنند.

این مسئله دیپلماسی موازی و یا عمومی را به وجود آورده است که در آن کارشناسان در مراکز مطالعاتی در این باره فعالیت می کنند.

در این باره از آن جا که نقش دیپلمات ها محدود به عرف دیپلماتیک و زمینه‌های بین المللی است، باز نمودن کانال هایی برای گفت‌وگو و افزایش منافع مورد اتفاق نیازمند یک بنیان اجتماعی برای پذیرش و یک دیدگاه علمی قادر به تقویت درک منافع است و این نقش را کارشناسان مراکز مطالعاتی در بیشتر کشورهای جهان ایفا می کنند، امری که باعث شد پژوهش های مربوط به دیپلماسی در راستای توسعه مفهوم دیپلماسی مسیر دوم عمل نمایند تا این دیپلماسی نیز همراستا با تلاش های وزارت خارجه باشد.

مراکز مطالعاتی از توصیه و هدایت تا اجرا

مراکز مطالعاتی در طول تاریخ در تقویت تلاش های دیپلماتیک از طریق نظریه پردازی و ارائه راهکارهای جدیدی که بتواند اهداف مورد نظر را محقق نماید، نقش آفرینی کرده اند. در این باره بسیاری از مراکزمطالعاتی پیشرفته در آمریکا در تدوین بسیاری از راهبردهای ارائه شده به نهادهای دولت مشارکت داشته اند. در این باره می توان از نهادها و موسساتی همچون رند و بروکینگز نام برد که سیاست خارجی آمریکا را با ارائه طرح های زیادی تقویت کردند.

از برجسته ترین این پژوهش ها می توان به بررسی بازگرداندن توازن اشاره نمود که در آن راهکارها و گزینه های زیادی را ارائه داد که به برنامه ریزان و طراحان راهبرد آمریکا در مسائل مربوط به سیاست خارجی در جهان کمک نمود.

باوجود اهمیت این مراکز در آمریکا در زمینه سیاست خارجی اما بسیاری از وزارتخانه های خارجه کشورهای جهان شروع به جست و جو به دنبال داده هایی هایی نمودند که می توان از طریق آنها مشکلات بین المللی را حل و فصل و با آنها تعامل نمود و این به دلیل توانایی کارشناسان و پژوهشگران در ارتباط داده های نظری با مسائل تطبیقی است. چه بسا این مسأله وجود مراکز مطالعاتی را در خود وزارتخانه های خارجه تفسیر می نماید، به شکلی که این مراکز، مطالعات و پژوهش های مشترکی را میان پژوهشگران و کارشناسان وزارت خارجه فراهم می نمایند. در این باره می توان از مرکز سام در وزارت خارجه ترکیه و یا مرکز خدمات خارجی در وزارت خارجه عراق نام برد.

به نظر می رسد انتقال به دیپلماسی موازی در ابتدا با اعطای وظایف به یکی از کارشناسان در امور کشوری معین در داخل نهادهای فکری آغاز می شود و کار به حدی می رسد که وظایف خاصی به این مراکز در اجرای سیاست خارجی سپرده می شود. در این باره می توان از “جیمز شلیسنجر” وزیر دفاع و رئیس استخبارات مرکزی نام برد، به شکلی که تید لارسون رئیس مرکز پژوهش های صلح در اسلو اقدام به برگزاری مذاکرات میان طرف های فلسطینی و اسرائیلی به شکل محرمانه در نروژ کرد. از این رو انجام چنین مأموریت ها و وظایفی چه بسا با قواعد دیپلماتیک حاکم بر رفتار کارمندان وزارت خارجه در تعارض باشد.

مراکز مطالعاتی نقش بسیاری از دیپلمات ها را از طریق تکامل مفهوم دیپلماسی پیشگیرانه و یا آموزش دیپلمات ها درباره مسائل مربوط به میانجی گری و اداره تنش های بین المللی و یا کارگاه های مذاکره تقویت نمودند.

از آن جا که مجاملات دیپلماتیک بر رویکردهای وزارت خارجه به شکل عام حاکم است، مراکز مطالعاتی به عنوان کانال های پشت پرده اداره بسیاری از مشکلات در تعاملات بین المللی از طریق کارگاه های کاری مشترک با باز نمودن کانال هایی برای دیپلمات ها در هیئت های دیپلماتیک و توسعه کانال های ارتباطی مشترک از طریق فعالیت های مشترک ایفای نقش می‌کنند. هم چنین این مراکز مطالعاتی به مراکز تصمیم گیر از طریق معرفی گزینه هایی که تضمین کننده منافع مشترک و تقسیم منافع میان طرف های مورد نظر است، کمک می نمایند.

چه بسا این نقش به شکل قابل ملاحظه ای در عملکرد سیاست خارجی ترکیه در خاورمیانه دیده می شود. درباره کشور مصر نیز این نقش وجود دارد اما تفاوت آن دو در میزان هماهنگی میان این مراکز مطالعاتی و وزارت خارجه هر کشور است.

چه بسا در اجرای نقش آفرینی مراکز مطالعاتی در عراق شاهد آن هستیم که ضعفی در هماهنگی میان این مراکز و وزارت خارجه وجود دارد. از نظر شکلی با مراکز مطالعاتی درعراق همچون سازمان های جامعه مدنی و نه به عنوان مراکز تفکر برخورد می شود و این مسأله کارآمدی این مراکز را در عملکرد سیاست خارجی تضعیف می نماید. اما از نظر محتوا این مراکز مطالعاتی تا کنون کانال های ارتباطی ای با نهادها مسئول تصمیم گیر در سیاست خارجی برقرار نکرده اند و این مراکز پرونده ای که بتوان با آن به عنوان زمینه تخصصی این مراکز تعامل نمود، همچون مراکز تخصصی در آمریکا ، ترکیه و یا ایران در سطح منطقه ایجاد نکرده اند.

وجود مراکز مطالعاتی در حوزه دیپلماسی موازی و فعالیت به عنوان کانال ارتباطی در مذاکرات ویا گفت و گوهای میان کشورها نیازمند ایجاد پروند های منطقه ای و بین المللی تخصصی است؛ به شکلی که بتواند گزینه های کارآمدی را برای تصمیم سازان و برنامه ریزان سیاست خارجی تولید کند. هم چنین این مراکز به شکل ضروری نیازمند تفکر دوباره برای هماهنگی با وزارت خارجه هستند تا بتوانند کارآمدی خود را به شکل مستقیمی در سیاست خارجی اعمال کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *