جدیدترین مطالب
تحلیلی بر واکنش کره جنوبی به سیاست تعرفهای ترامپ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با بازگشت دونالد ترامپ به ریاستجمهوری ایالات متحده، موج جدیدی از حمایتگرایی اقتصادی در قالب سیاستهای تعرفهای، تجارت جهانی را تحتتأثیر قرار داده است. یکی از نخستین کشورهایی که هدف این تعرفهها قرار گرفت، کره جنوبی بود؛ کشوری که اقتصاد آن بهشدت به صادرات و بهویژه بازار آمریکا وابسته است.
نقش ایران در نظم نوین جهانی
شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بینالملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرتهای بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران بهعنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیتهای راهبردی قابلتوجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، میتواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.
نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بینالملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریعتر و مستقیمتر را فراهم کرد و نیاز به واسطهها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستمهای هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبههای مختلف زندگی بشر را دارد، همانطور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بینالملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بینالملل بهویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیدهترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بینالمللی میرسد.
دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحرانهای منطقهای
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحرانهای منطقهای به فرصتهایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران میتواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، بهویژه در شرایطی که ناکامیهای آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهرهبرداری آگاهانه از ظرفیتهای منطقهای و تقویت همکاریها، میتواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.
ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی
شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانیها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیینکننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.
شکلگیری نظم جدید منطقهای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتنپست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نهتنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقهای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را بهعنوان نیروی اصلی ثباتزدای منطقه معرفی کرد.

أحدث المقالات
تحلیلی بر واکنش کره جنوبی به سیاست تعرفهای ترامپ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با بازگشت دونالد ترامپ به ریاستجمهوری ایالات متحده، موج جدیدی از حمایتگرایی اقتصادی در قالب سیاستهای تعرفهای، تجارت جهانی را تحتتأثیر قرار داده است. یکی از نخستین کشورهایی که هدف این تعرفهها قرار گرفت، کره جنوبی بود؛ کشوری که اقتصاد آن بهشدت به صادرات و بهویژه بازار آمریکا وابسته است.
نقش ایران در نظم نوین جهانی
شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بینالملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرتهای بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران بهعنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیتهای راهبردی قابلتوجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، میتواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.
نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بینالملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریعتر و مستقیمتر را فراهم کرد و نیاز به واسطهها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستمهای هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبههای مختلف زندگی بشر را دارد، همانطور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بینالملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بینالملل بهویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیدهترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بینالمللی میرسد.
دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحرانهای منطقهای
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحرانهای منطقهای به فرصتهایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران میتواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، بهویژه در شرایطی که ناکامیهای آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهرهبرداری آگاهانه از ظرفیتهای منطقهای و تقویت همکاریها، میتواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.
ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی
شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانیها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیینکننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.
شکلگیری نظم جدید منطقهای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتنپست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نهتنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقهای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را بهعنوان نیروی اصلی ثباتزدای منطقه معرفی کرد.

بین اوراسیا و هند-آرام: ژئوپلیتیک جدید هند

راج موهان تحلیلگر باشگاه والدی می نویسد تصمیم هند برای پیوستن به گفتوگوهای از سرگرفته شده امنیتی چهارجانبه با آمریکا، ژاپن و استرالیا در حاشیه اجلاس سران شرق آسیا در نوامبر 2017، تعجب بسیاری را از نظر سیاسی در سراسر جهان برانگیخته است. آیا هند در حال ترک سنت عدم همبستگی خود و چرخش به سوی آمریکا و غرب است؟ آیا دهلی توسط ساختار ژئوپلیتیک جدید رئیس جمهور دونالد ترامپ، هند-آرام، وسوسه شده است؟
این ترسها در مورد هند کاملا نابجاست. دهلی قصد ندارد سیاست خارجی مستقل خود را رها کند. اما هند، مانند هر کشور دیگری، به تغییرات ساختاری در توزیع قدرت در اطراف خود پاسخ میدهد. به یاد بیاورید که دهلی پس از نزدیک شدن روابط چین و آمریکا، معاهده صلح و دوستی با مسکو را در سال 1971 امضا کرد.
هند پس از پایان جنگ سرد، در صدد برآمد تا در برابر دنیای تک-قطبی مانع ایجاد کند. تهدید واشنگتن برای بهعقب برگرداندن برنامه هستهای هند و بحث در مورد دخالت در اختلاف دهلی با اسلام آباد بر سر جامو و کشمیر بهاین معنی است که دهلی دلایل خوبی برای پیوستن به ائتلاف اوراسیا به رهبری مسکو و با پشتیبانی پکن دارد.
از آن به بعد اتفاقات زیادی برای هند رخ داده است تا در رویکرد خود در برابر تعادل قدرت در منطقه تجدید نظر کند. اگر در دهه 1990 به نظر میرسید چالش اصلی خارجی برای هند از سوی آمریکا است، اجتناب ازاین واقعیت وجود ندارد که این چالش اکنون از سوی چین صورت میگیرد.
تقریبا یک دهه روابط هند با چین بهطور پیوسته رو به وخامت گذاشته است. این وخامت در روابط را سه عامل شکل میبخشد: سیاست مصرانه پکن در رابطه با مرز طولانی و مورد مناقشه با دهلی، افزایش اصطکاک منطقهای ناشی از رقابت برای نفوذ در منطقه مشترک آسیا-اقیانوسآرام و اقیانوس هند، و حس ملموسی که چین از ترقی هند در صحنه جهانی جلوگیری میکند.
برخلاف کاهش اعتماد متقابل بین دهلی و پکن، روابط هند با آمریکا در دهه گذشته پیوسته بهبود یافته است. تضاد بین رویکردهای واشنگتن و پکن نسبت به دهلی دیگر نمیتواند پنهان شود.
در جبهه بینالمللی، واشنگتن از ادعای هند برای حضور دائمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت میکند و از ورود هند به “گروه تامینکنندگان هستهای” پشتیبانی کرده است. چین با هر دو مخالف است.
در جبهه منطقهای، چین تمایل به انتقاد از پاکستان ندارد، چه رسد بهاینکه فشار وارد کند تا حمایت ازتروریسم مرزی در هند را متوقف سازد. واشنگتن، پس از چندین دهه عدم مخالفت با پاکستان، به یک شریک پرآوازه برای هند در مقابله با افراطگرایی مذهبی خشونتآمیز در پاکستان، تبدیل شده است. به طور گستردهتر، دهلی طرح قدرت پکن در جنوب آسیا و اقیانوس هند را به عنوان تضعیف منافع منطقهای خود تلقی میکند. از سوی دیگر، واشنگتن آماده است تا از هند برای رهبری منطقهای حمایت کند.
در جبهه دوجانبه، مرز بین هند و چین با توجه بهاین که “ارتش آزادیبخش خلق” رویکرد تهاجمیتری نسبت به گشت مرزی اتخاذ میکند و تهاجمهای مکرر به قلمرو مورد ادعای هند به عمل میآورد، پرتنش شده است. امید دهلی برای کاهش تنش مرزی، دستیابی به آشتی منطقهای و توسعه همکاری بینالمللی در واقع حاصل نشده است.
واقعگرایان دهلی میدانند که چین به عنوان قدرت بزرگتر ممکن است احساس کند مجبور به رفتار خوب با هند نیست. حقیقت اینکه تولید ناخالص داخلی چین در حال حاضر پنج برابر بیشتر و هزینه دفاعی آن چهار برابر بیشتر از هند است. اضمحلال تقارنی که زمانی بین دو غول آسیایی وجود داشت، بهاین معنی است که دهلی برای رفع شکاف فزاینده استراتژیکی باید شرکای خارجی پیدا کند.
با توجه به نزدیکتر شدن روسیه به چین، دیگر به نظر نمیرسد مسکو در موقعیتی باشد که به توازن دهلی با پکن کمک کند. بنابراین، هند بههیچ وجه گزینهای بهجز روی آوردن به آمریکا و ژاپن برای ایجاد تعادل در آسیا ندارد. این بدان معنا نیست که هند به یک شریک زیردست آمریکا تبدیل خواهد شد. دهلی زیرکانه آگاه است که واشنگتن و توکیو مجبورند تعامل با پکن را حفظ کنند. هند همچنین آگاه است که هم چین و هم روسیه مشتاق هستند تا جایگاه مخصوص به خود را با امریکا ایجاد کنند.
این پویایی در میان قدرتهای بزرگ بخش مهمی از زندگی در دنیای چند قطبی ما است. دهلی به عنوان ضعیفترین قدرت بزرگ، و تنها با هدف بهبود وزنه خود در نظم جهانی میخواهد به تعامل با قدرتهای قارهای و همچنین دریایی ادامه دهد. به توجه به تبدیل شدن هند به بخشی از رقابتهای جدید ژئوپولیتیکی در اوراسیا و هند-آرام و صرفهجوییهای آمریکا، هیچ جایگاهی در دهلی برای نازک-طبعی وجود ندارد.
0 Comments