جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

تهران-ایرنا- دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی ها و قطع ارتباط با دانشگاه های رژیم صهیونیستی در دو شهر لندن و کاونتری تظاهرات کردند.

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

تهران-ایرنا- دانشجویان انگلیسی همزمان با گسترش جنبش های دانشجویی در آمریکا، امروز جمعه در حمایت از فلسطینی ها و قطع ارتباط با دانشگاه های رژیم صهیونیستی در دو شهر لندن و کاونتری تظاهرات کردند.

Loading

پایان عمر اهداف راهبردی داعش؟

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: داعش برای آنکه بتواند بار دیگر سرزمین های تحت سلطه خود را گسترش دهد و به جایگاه قبل خود دست یابد، به روش های جنگ چریکی روی آورده است.

روون اسکاربورو در تحلیلی که واشنگتن تایمز منتشر کرد، نوشت: داعش که هنوز خیلی با شکست کامل درعراق و سوریه فاصله دارد، از نیروهای تندروی خود می خواهد به اقدامات تروریستی، بمب گذاری و تله گذاری بپردازند.
موسسه تحقیقات رسانه ای خاورمیانه که فعالیت های رسانه ای جهادی ها را دنبال می کند، گزارش داده که داعش پس از آنکه سرزمین های تحت اختیار خود را از دست داد، در رسانه های اجتماعی و نشریات برخط، فرمان هایی درباره شیوه های جدید جنگ صادر کرده است.
برخی تحلیلگران معتقدند درحالی که دولت عراق ماه گذشته ادعا کرد تمام سرزمین های اشغال شده از دست نیروهای داعش آزاد شده است، این گروه همچنان قادر است خود را با اوضاع وفق دهد و مرگبار باشد.
ژنرال بازنشسته جیمز دوبیک که زمانی فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق را برعهده داشته است به واشنگتن تایمز گفت: پایان فیزیکی خلافت به معنی پایان یافتن جنگ یا پایان عمر اهداف راهبردی آن‌ها نیست.
داعش اکنون باقی مانده ارتش نیمه متعارفی با بیش از40 هزار تروریست است که در سوریه ظهور یافت و در سال 2014 به عراق هجوم برد، اما این سازمان هنوز ادعا می کند در این دو کشور صدها جنگجوی به شدت متعهد و هزاران حامی وفادار دارد.
به عنوان مدرکی مبنی بر اینکه این گروه هنوز می تواند خطرناک باشد، می توان به دو بمبگذاری انتحاری همزمان در 15 ژانویه اشاره کرد که در یکی از میدان های بغداد در محل تجمع کارگران روزمزد جان 35 نفر را گرفت.
ژنرال جیمز اف گلین، جانشین فرمانده نیروهای عملیات ویژه یک روز پس از کشتار بغداد به خبرنگاران گفت: داعش با بمبگذاری‌ها و حملاتی که در چند هفته اخیر در رمادی، نصیریه، بغداد و دیگر مناطق جان مردم بی گناه را گرفت، نشان داد قصد دارد دوباره به ریشه های تروریستی خود بازگردد.
تقریبا نیروهای داعش از همه مناطقی که در عراق و سوریه زمانی تحت کنترل داشتند، بیرون رانده شده‌اند. شیوه جدید مبارزات داعش به اواسط دهه 2000 شباهت دارد، زمانی که سلف این گروه یعنی القاعده به منظور سرنگون کردن دولت فدرال در بغداد به اقدامات خشونت آمیز مبادرت می کرد.
داعش به شیوه های خشونت آمیزی مبادرت کرده است، زیرا می خواهد سرزمین هایی را در لیبی، صحرای سینای مصر، سومالی، یمن و افغانستان و دیگر کشورها تحت کنترل خود درآورد.
موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه گزارش جدیدی را با عنوان «منابع رسمی داعش: ما به طورموقت شیوه های خود را تغییر می دهیم و به شیوه های جنگ چریکی مانند تهاجم و ترورهای هدفمند روی می آوریم»، منتشر کرده است.
به گفته تحلیلگران موسسه تحقیقات رسانه ای خاور میانه، داعش به دنبال شکست هایی که در یک سال گذشته در عراق و سوریه متحمل شد، دکترین نظامی خود برای میدان نبرد را تغییر داده است. در هفته های اخیر این سازمان از شیوه هایی استفاده کرده که به جنگ های چریکی شباهت دارد و به طور موقت دکترین تصاحب و حفظ مناطق بزرگ را کنار گذاشته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *