جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

اردوغان: رادار ناتو در ترکیه نقشی در رهگیری موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل نداشت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، استفاده از پایگاه راداری ناتو در کشورش برای رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های شلیک‌شده ایران به سوی اسرائیل را تکذیب کرد.  اردوغان که در یک گردهمایی ابراز همبستگی با فلسطینیان از طریق ویدیو سخن می‌گفت، افزود: «مرکز راداری در کورجیک [استان ملطیه]هیچ ربط، ارتباط، و پیوندی با هیچ کشوری بجز امنیت کشورمان و متحدانمان ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.»

وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد

اسلام‌آباد- ایرنا – وزیر امور خارجه پاکستان سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن کشور را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: اسلام‌آباد اهمیتی به تحریم‌های آمریکا نمی‌دهد و هر آنچه که مطابق با منافع ملی باشد انجام خواهد شد.

کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا سامانه پاتریوت آزاد برای اوکراین ندارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که ایالات متحده سامانه های دفاع هوایی پاتریوت آزاد برای ارسال به اوکراین ندارد و تمامی سامانه های موجود آمریکا در سراسر جهان برای محافظت از نیروهای آمریکایی مستقر هستند.

روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح: به همه پزشکان برخی استان‌ها دستور داده شد از مرخصی‌ها بازگردند تا برای شرایط اضطراری آماده باشند

منابع خصوصی مصری فاش کردند که دستورالعمل‌هایی به تعدادی از بخش‌ها در سه استان منطقه کانال سوئز: اسماعیلیه، سوئز و پورت سعید، علاوه بر استان‌های شرقی، شمال و جنوب سینا صادر شده است تا سطح آماده باش را افزایش دهند و با اجرای طرح اضطراری که از سه شنبه آینده آغاز می‌شود، تعطیلات را لغو کنند و این ممکن است نشان دهنده حمله قریب الوقوع رفح باشد.

بلینکن: چین می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که به چین سفر کرده است، روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد و گفت که در خصوص چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی حکومت ایران» و گروه‌های وابسته به آن در تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) گفتگو کرده است. بلینکن تصریح کرد: «من فکر می‌کنم روابطی که چین [با حکومت ایران]دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»

Loading

سیگنال های اجلاس مونیخ

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین: با توجه به مواضع مقامات اروپایی در جریان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ به نظر می‌رسد که حفظ برجام به موازات تشدید فشارها بر برنامه موشکی ایران دستور کار اصلی آمریکایی ها و متحدان اروپایی آن خواهد بود.

پنجاه و چهارمین اجلاس امنیتی مونیخ در حالی  روز گذشته در این شهر آلمان شروع به کار کرد، که قرار است در این اجلاس 3 روزه به بزرگ‌ترین تهدیدهای امنیت بین‌ المللی بویژه در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس پرداخته شود. در کنفرانس امنیتی مونیخ بیش از ۱۲۰ هیأت رسمی از دولت‌ها و حدود ۵۰۰ نفر از افراد برجسته از سازمان‌های امنیتی شرکت می‌کنند. در میان شرکت کنندگان ۲۰ رئیس دولت، ۴۰ وزیر خارجه، ۴۰ وزیر دفاع و ۵۲ نفر از رؤسای هیئت بزرگ بین المللی حضور خواهند داشت. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز قرار است امشب برای شرکت در این اجلاس عازم مونیخ شود.

عمده‌ترین مسائلی که قرار است در این دوره از کنفرانس بررسی شود، آینده اتحادیه اروپا و سرنوشت آن، روابط اروپا با روسیه، نقش قدرت‌های بین المللی در رابطه با بحران خاورمیانه، سوریه و اکراین، و مسئله کره شمالی و بحران در مدل دمکراسی مد نظر غرب خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران، برجام و برنامه موشکی آن نیز، از دیگر موضوعات مهمی است که در این اجلاس بویژه از سوی آمریکایی ها به آن پرداخته خواهد شد. چنانکه گفته می شود آمریکایی ها تلاش خواهند کرد تا با کمک انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی موضوعاتی از جمله برجام موشکی را به صورت جدی در این اجلاس مطرح نمایند. همچنانکه سیگنال های این اقدام آمریکایی ها از پیش از برگزاری اجلاس آغاز شده بود. شب گذشته، ‎«برایان نوبرت» سخنگوی فرانسوی زبان وزارت خارجه آمریکا وگو با شبکه «المیادین» در مونیخ گفت که نقش ایران در منطقه برای ما نگران کننده است، چرا که موجب بی ثباتی آن می شود.

در راستای همراهی با این سیاست آمریکایی ها، مقامات کشورهای اروپایی شرکت کننده در اجلاس مونیخ نیز علیه برنامه موشکی ایران موضع گرفته اند، اگرچه حفظ برجام را همچنان از اولویت های اصلی خود اعلان کرده اند.

براین اساس، «ترزا می»، نخست وزیر انگلیس نیز بعد از دیدار با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان بر همسویی دولتش با دولت آمریکا علیه ایران تأکید کرد. او در همین راستا اظهار داشت ما موافقیت کردیم که همزمان با تلاش برای حفظ توافق هسته ای (برجام)، همانند آمریکا در خصوص فعالیت های بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه نگران هستیم و آماده انجام اقدامات مناسب جهت مقابله با این مسائل هستیم. وی ضمن تاکید بر تعهد لندن به اجرای برجام گفت، انگلیس از مواضع آمریکا در مورد مسال موشکی ایران حمایت کرده و در صورت لزوم با اعمال فشار بر تهران موافق است .

پیش از این نیز مکرون رپیس جمهوری فرانسه گفته بود نظارت بر برنامه موشکی ایران حیاتی است، اما فرانسه از برنامه برجام حمایت می کند.

زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان نیز صبح شنبه (امروز) با اشاره به مواردی از موفقیت در همکاری های اروپا و آمریکا از برجام به عنوان یک نمونه موفق این همکاری ها یاد کرد و گفت: ما (اروپا و آمریکا) در کنار هم با روسیه از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کردیم و در کنار هم مذاکرات توافق هسته ای را انجام دادیم. وزیر خارجه آلمان افزود: بنا براین به شریکان آمریکایی توصیه می کنم که توافق هسته ای را حفظ کنند و همراه با ما برای ایجاد راهبردهای جدیدی به منظور مقابله با تاثیر بی ثبات کننده سیاست های ایران در منطقه تلاش کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان ناتو در نشستی در حاشیه «کنفرانس امنیتی مونیخ» خواستار تداوم اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) شد. دبیر کل ناتو گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم توافقات منع اشاعه کاملاً رعایت می‌شوند. توافق هسته‌ای ایران جزو همین توافقات است. وی افزود: ما برای توافق هسته‌ای ایران اهمیت زیادی قائل هستیم و مهم است که این توافق به طور کامل اجرا شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در آغاز نشست امنیتی مونیخ گفت: اوضاع خاورمیانه بسیار پیچیده و دشوار است. در سفر اخیرم به اسرائیل شاهد حضور شبه‌نظامیان نزدیک به ایران در مرزهای اسرائیل بودم. علاوه بر این روابط میان تهران و بیروت اجازه تقویت توانایی‌هایی حزب الله را خواهد داد و بسیاری از اسرائیلی‌ها این مساله را تهدیدی علیه خود می‌دانند.

نخست وزیر اسرائیل نیز در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل ‌سازمان ملل در حاشیه کنفرانس مونیخ تاکید کرده است که اسرائیل به ایران اجازه نمی‌دهد تا در سوریه پایگاه داشته باشد.

نتانیاهو روز جمعه ۱۵ فوریه به دبیر کل سازمان گفت که کشورش اجازه نخواهد داد ایران در سوریه خود را قدرتمند کند. او همچنین تاکید کرده است که اسرائیل هرگز بلندی‌های جولان را که توانسته در جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷ آن را از سوریه بگیرد، ترک نمی‌کند.

با توجه به مواضع مقامات اروپایی در جریان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ به نظر می‌رسد که حفظ برجام به موازات تشدید فشارها بر برنامه موشکی ایران دستور کار اصلی آمریکایی ها و متحدان اروپایی آن خواهد بود، ضمن آنکه مقامات رژیم صهیونیستی و عربستان نیز سعی خواهند کرد تا  در این نشست با استمرار بزرگنمایی نقش ایران در یمن و سوریه و ایجاد فضای ایران‌هراسی، زمینه های تشدید فشارهای جهانی بر برنامه موشکی ایران را فراهم آورند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *