جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

راهبرد کسالت‌آور ترامپ در قبال غرب آسیا

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: دونالد ترامپ برای گرداب مرگ، خشونت، تنزل، فساد، افراطی‌گری و اقتدارگرایی در غرب آسیا هیچ راهبرد روشنی ندارد.

استیون اِی. کوک در مطلبی که شورای روابط خارجی آمریکا منتشر کرد، نوشت: در نگاه اول، رویکرد ترامپ در قبال این منطقه به نظر می‌رسد رقص شمشیر با سران عرب کشورهای حاشیه خلیج فارس، چرخاندن گوی درخشان و شعارهای خشنی باشد که فاقد جوهره است.

سفر اخیر تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، به منطقه غرب آسیا طرح آمریکا را آشکار می‌سازد. برخلاف آن دسته از سیاست‌های آمریکا که امور داخلی را بی‌ثبات ساخته است یا پرسش‌هایی را در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا درباره تعهدات واشنگتن در قبال دفاع متقابل و تجارت آزاد (ویژگی‌های دوره پساجنگ جهانی دوم و پساجنگ سرد) برانگیخته ‌است، این طرح مشابهت‌های معینی با رویکرد ترامپ در قبال غرب آسیا دارد.

در حقیقت، این طرح احیای راهبردی منطقه‌ای است که مدت‌های طولانی از حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات برخوردار بوده است و زمانی برای رؤسای جمهوری آمریکا معیار بود.  

با توجه به خشم و ناراحتی تیلرسون در سفر اخیرش به کشورهای عربی غرب آسیا، دشوار است که این راهبرد محقق شود، اما چرا تیلرسون در سفر اخیر به کشور‌های عربی ناراحت بود؟ سفر پنج‌روزه وی به پنج کشور عربی غرب آسیا در ماه جاری میلادی بدون تردید خشم غیرطبیعی آشکار وی را تشدید کرد. وزیر امور خارجه آمریکا در ایستگاه اول از سفرش، یعنی قاهره، با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، دیدار کرد که اخیراً انتخابات ریاست‌جمهوری پیشِ‌روی در مارس 2018 را با زندانی کردن یا تایید نکردن صلاحیت تعداد زیادی از نامزدهای انتخابات به تمسخر گرفت.

تیلرسون از قاهره به پایتخت کویت سفر کرد تا در نشست ائتلاف ضدداعش شرکت کند. در این نشست وی به اعضای این ائتلاف متذکر شد که بر مبارزه با افراطی‌گری متمرکز شوند نه مبارزه با یکدیگر. وی همچنین در کنفرانس بازسازی عراق که در کویت برگزار شد شرکت کرد.

این دیپلمات آمریکایی در روز بعد به امان سفر کرد تا با پادشاه اردن که محبوب هر سیاستمدار آمریکایی است، گفتگو کند. ناگفته نماند که پادشاه اردن عصبانی است از اینکه دولت ترامپ وی را دور زد و بیت‌المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

وی سپس سفر کوتاهی به لبنان (اولین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به لبنان در چهار سال گذشته) انجام داد تا حمایت واشنگتن از لبنان در مواجهه با چالش‌های پیش‌ِروی این کشور اعلام کند.

تیلرسون سرانجام به ترکیه سفر کرد و در آتش خشم ترک‌ها به واسطه حمایت واشنگتن از کردهای سوریه قدم نهاد، چرا که آنکارا کردها را یک سازمان تروریستی قلمداد می‌کند.

با تمامی سروصداهای آشکار مربوط به شکست کنفرانس بازسازی عراق در کویت و تهدید افسران نظامی آمریکا توسط اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، به سیلی عثمانی، پیام اصلی تیلرسون به غرب آسیا این بود که واشنگتن منافعش را بر ارزش‌های منطقه ترجیح خواهد داد.

این امر تصادفاً بیشتر شبیه رویکرد آمریکا نسبت به غرب آسیا در دهه‌های 80 و 90 میلادی است. تردیدی وجود ندارد که موارد و تصمیم‌هایی در دولت ترامپ در یک سال اخیر وجود داشته که فهم آنها دشوار است. ازجمله می‌توان به تصمیم اخیر ترامپ در مورد بیت‌المقدس اشاره کرد. حتی این تصمیم هم به خوبی در الگوی سیاست آمریکا قابل تعریف است. 

این سیاست‌ها کدامند؟ سه جزء اصلی وجود دارد: مبارزه اعلامی با تروریسم، مهار ایران و حمایت از اسرائیل. برای همین دیدار تیلرسون با همتای مصری‌اش آسان‌ترین سفر بود، زیرا تیم ترامپ سیاست حمایت از «حرامزاده‌ها» را احیا کرده است، مادامی‌که این‌ها منافع مشترک با آمریکا دارند. البته یک مقام ناشناس در وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که تیلرسون نگرانی‌های واشنگتن درباره سیاست سرکوب شدید مصر را مطرح کرد، اما ملاقات با رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه مصر عمدتاً بر مبارزه با تروریسم، امنیت و بازگرداندن مناسبات آمریکا – مصر به جایگاه راهبردی گذشته متمرکز بود.  

تیلرسون در کویت چیز زیادی برای بازسازی عراق ارائه نکرد، زیرا ترامپ بر این باور است که کشور متبوعش بیش از سهمش را ادا کرده است و با توجه به این امر سیاست آمریکا در عراق به مهار قدرت ایران تبدیل شده است و تهدید دولت خودخوانده اسلامی علیه عراق دیگر وجود ندارد. بخش دیگری از سفر وی به کویت به حفظ مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم اختصاص داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا در اردن نشان داد که مهم نیست یک متحد راهبردی چقدر خشمگین و عصبانی است، چرا که مناسبات ویژه آمریکا با اسرائیل بر همه چیز مقدم است. تیلرسون برای اینکه اختلاف بین واشنگتن و امان را بر سر بیت‌المقدس کمرنگ کند با خود یادداشت تفاهم همکاری با وعده کمک بیشتر به اردن را همراه آورد.

تیلرسون با به رسمیت شناختن اهمیت جایگاه حزب‌ا… در سیاست و حکومت لبنان موضوعات را پیچیده ساخته‌است.

بخش آخر سفر وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا ختم شد، جایی‌که خشم متحد ناتو مانع از این سفر نشد. این سفر بخشی از حضور درازمدت آمریکا در سوریه بوده‌است.

با تمامی آسیب‌های جمعی ناشی از نقض آشکار هنجارها و اصول توسط ترامپ که برای قدرت و موفقیت آمریکا در 70 سال گذشته حداقل در غرب آسیا حیاتی بودند، وی سیاست آمریکا را از رادیکالیسم دو رئیس جمهوری قبل از خود دور ساخته‌ است. جورج دبلیو بوش قول داد که در خارج از کشور دست به کشورسازی نزند، اما رویداد 11 سپتامبر موجب شد تا غرب آسیا را با ترکیبی از قوه قهریه و اقناع اخلاقی از نو بسازد. گسترش دمکراسی چیزی بود که دولت‌های قبلی آمریکا صادقانه به آن پایبند نبودند. اوباما، رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا، باور داشت که بهترین شیوه برای برقراری ثبات در غرب آسیا تعامل با ایران است و اولین گام در این راستا، حصول توافق هسته‌ای با این کشور بود.

از دید ترامپ هیچ یک از سیاست‌های دولت‌های قبلی موثر واقع نشد. از این‌رو، کاری را انجام داده است که از دید وی جامع است: وی راهبردی را در غرب آسیا احیا کرده است که دولت آمریکا مدت‌ها طالب آن بوده است.  

این رهیافت، آمریکا را به اصول اولیه در غرب آسیا یعنی تضمین جریان انتقال نفت، حمایت از اسرائیل و مبارزه با تروریسم برمی‌گرداند. اگر ناچار به همکاری با برخی افراد بد برای مبارزه با افراد بد دیگر جهت حفظ منافع مذکور است، آیا این استراتژی خوب کار کرد؟ در پانزده سال گذشته استراتژی آمریکا در منطقه به خوبی و به آسانی کار نکرد و موثر واقع نشد.

استراتژی دولت ترامپ همچنین بیانگر نسخه قبلی راهبرد دولت‌های پیشین آمریکا در قبال غرب آسیا است و تیلرسون به خوبی این را می‌داند؛ راهبردی که بر محور مبارزه با تروریسم، مهار دشمنان، کشورسازی و میانجی میان متحدان بوده‌است. جهان از زمانی که حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر کنفرانس مبارزه با تروریسم را در شرم‌الشیخ برگزار کرد، تغییر زیادی کرده‌ است. استراتژی قبلی آمریکا براساس ایده تسلط این کشور بر غرب آسیا تدوین شده‌بود که این ایده دیگر پاسخگو نیست. بعلاوه، متحدان واشنگتن دیگر توجهی به منافع آمریکا ندارند.  

از روزهایی که متحدان ما به دنبال کسب مجوز از واشنگتن بودند تا سیاستی را پی بگیرند یا نگاه‌شان به آمریکا بود تا نظم و ثبات در منطقه برقرار شود مدت زیادی گذشته‌است. حالا این متحدان خودشان به موضوعات و مسائل می‌پردازند که صرف نظر از منافع و خواست واشنگتن پیامدهای خاص خود را دارد. حقیقت این است که اهمیتی ندارد واشنگتن چه کار می‌کند، حرکت غرب آسیا به سمت اقتدارگرایی متحدان آمریکا و بی‌ثباتی استمرار خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *