جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای تداوم سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

بازنگری در راهبرد آمریکا در سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

 درپی ناکامی ائتلاف تحت رهبری واشنگتن برای مقابله با گروه تروریستی داعش، آمریکا اکنون قصد دارد در راهبرد خود در سوریه بازنگری کند.

آمریکا از ماه اوت2014 حملات هوایی به مواضع گروه داعش را در عراق آغاز کرد. اندکی بعد این حملات به مواضع این گروه تروریستی در خاک سوریه نیز گسترش یافت.

آمریکا تلاش کرد با تشکیل ائتلافی از متحدان خود، مشروعیت بیشتری برای این عملیات به دست آورد حتی اگر این ائتلاف برخی از حامیان جدی داعش و سایر گروه های تروریستی منطقه را نیز در خود جای دهد.

همزمان با افزایش حملات هوایی به مواضع داعش در عراق و سوریه، واشنگتن تقویت آنچه مخالفان میانه روی دمشق می نامد را نیز دنبال کرد.

هدف از تقویت این گروه مقابله همزمان با داعش و دولت سوریه بود که تلاش های آمریکا و متحدانش برای سرنگونی آن راه به جایی نبرده است.

در همین راستا آموزش 5 هزار تن از مخالفان مسلح دولت سوریه در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت.

با این حال اندک زمانی پس از به کارگیری این راهبرد برای مقابله با داعش، واشنگتن اکنون از لزوم بازنگری در آن سخن می گوید.

اکنون آمریکا مدعی است بدون برکناری بشار اسد رییس جمهوری سوریه از قدرت، نابودی گروه تروریستی داعش ممکن نیست.

تاکید بر سرنگونی نظام حاکم بر سوریه اما موضوع جدیدی نیست و آمریکا و متحدانش از آغاز بحران در این کشور از سال 2011، در کنار مخالفان مسلح دمشق ایستاده اند و خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت شده اند.

این رویکرد یکجانبه نه تنها به پایان درگیری ها در سوریه کمک نکرد، بلکه به آتش خشونت ها در این کشور دامن زد و حتی موجب سرایت این آتش به کشورهای همسایه شد.

حمایت آمریکا و متحدان غربی و منطقه ای اش از مخالفان مسلح در سوریه، موجب شکل گیری و تقویت گروه های تروریستی مانند داعش شد که از اسلاف خود قدرتمندتر و پیچیده تر بودند.

این گروه های تروریستی نه تنها بخش هایی از خاک سوریه و حتی عراق را تحت اشغال خود در آوردند و صحنه هایی کم سابقه از وحشی گری و خشونت را به نمایش گذاشتند، بلکه تهدیدهای امنیتی جدی را نیز متوجه حامیان خارجی خود کردند.

پیوستن شهروندان غربی به گروه های تروریستی در سوریه و نگرانی از بازگشت احتمالی آنها، آمریکا و متحدانش را وادار کرد به تدبیری جدی برای مشکلی بیاندیشند که خود در شکل گیری آن نقش داشته اند.

با این حال این تدبیر نه تنها از اشتباهات پیشین خالی نبود، بلکه همچنان بر همان طبلی کوبید که طنینش گوش نوازندگان آن را نیز کر کرده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *