loader image

جدیدترین مطالب

مرگ مغزی طرح خاورمیانه جدید آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشانه‌های مختلفی حاکی از شکست طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا در منطقه است؛ همچنانکه نبرد طوفان الاقصی آخرین نشانه‌ شکست نقشه قدیمی آمریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید است که می‌تواند پیامدهای بی‌سابقه‌ای در ابعاد ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی داشته است.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در دیدار وزیر بین الملل حزب کمونیست چین:
جایگاه قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی در دیدار عصر چهارشنبه لیو جیئن چائو، وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین تصریح کرد: نظم جهانی آینده چند قطبی به جای تک قطبی خواهد بود و قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای نیز در شکل‌گیری آن نقش خواهند داشت.

سرقت میراث فرهنگی یونان توسط انگلیس در گذشته؛ معضل کنونی در مناسبات بین دو کشور

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: «میتسوتاکیس»، نخست‎وزیر یونان که برای یک سفر رسمی به انگلیس سفر کرده بود در اقدامی غیردیپلماتیک توسط میزبان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و دیدار برنامه‌ریزی‌شده وی با «ریشی سوناک»، نخست‎وزیر انگلیس لغو و باعث ایجاد تنش بین دو کشور شد. در پی تصمیم سوناک جهت لغو این دیدار، تدابیر امنیتی که برای هیئت یونانی اجرا می‎شد، نیز لغو گردید که نشانه اوج بی‎احترامی به نخست‎وزیر یونان است. دلیل این اقدام انگلیس اختلافات دو کشور بر سر استرداد مجمسه‌های تاریخی پارتنون است که به‎شکل غیرقانونی در موزه لندن نگهداری می‎شود و انگلیس از بازگرداندن آن خودداری می‌کند.
محمود فاضلی – تحلیگر امور بین‎الملل

فرانسه با سیاستی محتاطانه پیشران سیاست اتحادیه اروپا در قبال باکو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان محتاطانه پیگیری می‌شود، گفت: از یک سو اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درخصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند، اما از سوی دیگر، نیاز اروپا به گاز این کشور باعث شده تا در خصوص ارسال تجهیزات نظامی به ارمنستان محتاطانه گام بردارند، در این راستا تمام تجهیزات نظامی که در توافق فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند. صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق قبلی ارسال شده است.

واگرایی روزافزون روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین–گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جریانات ملی‌گرا در ارمنستان معتقدند اقدامات روسیه برای آنها هیچ منفعتی ندارد و بلکه هزینه نیز داشته است، گفت: در شرایطی که روسیه‌ی درگیر در اوکراین، منافع خود را جستجو می‌کند، ارمنستان نیز به این فکر افتاده اگر با پیگیری منافع خود با محیط بین‌الملل همکاری نزدیکی داشته باشد، برایش مناسب‌تر خواهد بود.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره:
بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد: بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است، چرا که آن‌ها نه تنها مجبورند با حماس و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری بجنگند، بلکه باید در جبهه سیاسی نیز با کشورهایی که حامی آتش بس هستند و حتی با آمریکا، وارد مناقشه شوند. فراتر آنکه آن‌ها باید با افکار عمومی جهان نیز مقابله کنند.

روند مناسبات سیاسی اقتصادی ترکیه و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیر دپارتمان اقتصاد سیاسی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در 2022 دهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه بوده است، گفت: اگرچه تنش‌های سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو وجود دارد، اما منافع مشترک اقتصادی و امنیتی باعث شده تا ترکیه روابط دوجانبه‌اش با رژیم صهیونیستی را حفظ کند و اردوغان به روابط با رژیم صهیونیستی اهمیت می‌دهد.

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

Loading

أحدث المقالات

مرگ مغزی طرح خاورمیانه جدید آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشانه‌های مختلفی حاکی از شکست طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا در منطقه است؛ همچنانکه نبرد طوفان الاقصی آخرین نشانه‌ شکست نقشه قدیمی آمریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید است که می‌تواند پیامدهای بی‌سابقه‌ای در ابعاد ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی داشته است.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در دیدار وزیر بین الملل حزب کمونیست چین:
جایگاه قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی در دیدار عصر چهارشنبه لیو جیئن چائو، وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین تصریح کرد: نظم جهانی آینده چند قطبی به جای تک قطبی خواهد بود و قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای نیز در شکل‌گیری آن نقش خواهند داشت.

سرقت میراث فرهنگی یونان توسط انگلیس در گذشته؛ معضل کنونی در مناسبات بین دو کشور

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: «میتسوتاکیس»، نخست‎وزیر یونان که برای یک سفر رسمی به انگلیس سفر کرده بود در اقدامی غیردیپلماتیک توسط میزبان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و دیدار برنامه‌ریزی‌شده وی با «ریشی سوناک»، نخست‎وزیر انگلیس لغو و باعث ایجاد تنش بین دو کشور شد. در پی تصمیم سوناک جهت لغو این دیدار، تدابیر امنیتی که برای هیئت یونانی اجرا می‎شد، نیز لغو گردید که نشانه اوج بی‎احترامی به نخست‎وزیر یونان است. دلیل این اقدام انگلیس اختلافات دو کشور بر سر استرداد مجمسه‌های تاریخی پارتنون است که به‎شکل غیرقانونی در موزه لندن نگهداری می‎شود و انگلیس از بازگرداندن آن خودداری می‌کند.
محمود فاضلی – تحلیگر امور بین‎الملل

فرانسه با سیاستی محتاطانه پیشران سیاست اتحادیه اروپا در قبال باکو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان محتاطانه پیگیری می‌شود، گفت: از یک سو اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درخصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند، اما از سوی دیگر، نیاز اروپا به گاز این کشور باعث شده تا در خصوص ارسال تجهیزات نظامی به ارمنستان محتاطانه گام بردارند، در این راستا تمام تجهیزات نظامی که در توافق فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند. صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق قبلی ارسال شده است.

واگرایی روزافزون روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین–گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جریانات ملی‌گرا در ارمنستان معتقدند اقدامات روسیه برای آنها هیچ منفعتی ندارد و بلکه هزینه نیز داشته است، گفت: در شرایطی که روسیه‌ی درگیر در اوکراین، منافع خود را جستجو می‌کند، ارمنستان نیز به این فکر افتاده اگر با پیگیری منافع خود با محیط بین‌الملل همکاری نزدیکی داشته باشد، برایش مناسب‌تر خواهد بود.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره:
بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد: بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است، چرا که آن‌ها نه تنها مجبورند با حماس و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری بجنگند، بلکه باید در جبهه سیاسی نیز با کشورهایی که حامی آتش بس هستند و حتی با آمریکا، وارد مناقشه شوند. فراتر آنکه آن‌ها باید با افکار عمومی جهان نیز مقابله کنند.

روند مناسبات سیاسی اقتصادی ترکیه و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیر دپارتمان اقتصاد سیاسی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در 2022 دهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه بوده است، گفت: اگرچه تنش‌های سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو وجود دارد، اما منافع مشترک اقتصادی و امنیتی باعث شده تا ترکیه روابط دوجانبه‌اش با رژیم صهیونیستی را حفظ کند و اردوغان به روابط با رژیم صهیونیستی اهمیت می‌دهد.

تحلیلی بر انتقاد سفرای اسبق فرانسه به رویکرد مکرون در قبال غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین کشورمان در فرانسه با اشاره به انتشار نامه تعدادی از سفیران فرانسه درخصوص تحولات درغزه در روزنامه لوموند، با بیان اینکه مواضع فرانسه در جنگ غزه و اتفاقاتی که بر دیپلماسی این کشور از آغاز درگیری‌ها گذشته، درمحافل دیپلماتیک فرانسوی واکنش‌هایی به همراه داشته، تصریح کرد: اینکه سفرای مذکور نابودی حماس را توهم دانسته‌اند قابل توجه است که این مواضع متفاوت مقداری علنی‌تر شده است.

Loading

تلاش قطر برای میانجی گری: از جاه طلبی تا موفقیت

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

در دهه گذشته دولت کوچک قطر با تلاش برای میانجی‌گری در بحران‌های مهم توجه زیادی را به خود جلب کرده و در عین حال سیاست‌های بحث‌انگیزی داشته است.

سلطان برکات، رییس بخش پژوهشی مرکز بروکینگز در دوحه به بررسی تلاش‌های قطر برای میانجی‌گری پرداخت و نوشت: این تلاش ها، میانجی‌گری میان دولت یمن و حوثی‌ها در سال 2007-2008، میزبانی مذاکرات برای رفع بحران سیاسی لبنان در سال 2008 و نیز مذاکرات میان دولت سودان و شورشیان در دارفور را شامل می‌شود.

با وجودی که سابقه موفقیت قطر در این جریانات متفاوت بوده است، اما تحلیل مفصل این سابقه نکاتی را مشخص می سازد که اگر روی آن کار شود، می تواند قطر را به ایفای نقش در حل بحران های منطقه قادر سازد.

از نظر برخی، این تلاش بخشی از اقدامات این دولت برای مشهور ساختن خود و در عین حال تقویت اعتبار جهانی اش بوده است. شاهد این ادعا را می توان در اقدامات دوحه برای سرمایه گذاری در شبکه تلویزیونی الجزیره و نیز تلاش برای میزبانی بازی‌های آسیایی 2006 و جام جهانی 2022 سراغ گرفت.

در این راستا می توان این اقدامات را راهی برای جلا بخشیدن قطر به اعتبار دیپلماتیک خود و تبدیل شدن به چهره ای به عنوان یک بازیگر منطقه ای مهم در نظر گرفت. در حالی که مقامات قطری بر مزایای راهبردی میانجی‌گری تاکید دارند، چنین فعالیتی را الزامی اخلاقی نیز توصیف می‌کنند.

برخی فاکتورها به قطر در تبدیل این انگیزه‌ها به فعالیت های میانجی گری واقعی کمک کرده است. حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر از زمان روی کار آمدن در سال 1995 سیاست خارجی بسیار فعالی را دنبال کرد که درصدد مطرح کردن قطر و در عین حال ایجاد توازن میان روابط رقابتی و حفظ خطوط ارتباطی باز با همه طرف‌ها بوده است.

این روابط به این کشور کمک کرد تا به عنوان یک میانجی پذیرفته شود – به عنوان مثال روابط خوب با جناح های مختلف در لبنان، به ویژه حزب الله، قطر را در جایگاهی قرار داد که بتواند در آنجا نقش یک میانجی را ایفا کند.

در عین حال قطر منابع مالی برای انتقال و میزبانی هیات های بزرگ برای دوره های زمانی طولانی را در اختیار دارد و از طریق اقدامات گسترده بشردوستانه و دادن تعهدات سرمایه گذاری برای حمایت از توافقات احتمالی صلح برای خود اعتبار ایجاد می‌کند.

مهم تر آنکه وجود یک ساختار شخصی تصمیم گیری به تعداد کمی از افراد مهم به ویژه امیر پیشین و وزیر امورخارجه و نخست وزیر پیشین اجازه داده است به تلاش هایی برای میانجی گری دست بزنند و از روابط شخصی خود به عنوان اهرم برای به دست آوردن توافقات استفاده کنند.

 

کارنامه میانجی‌گری قطر

پیش از سال 2011 این تلاش ها نتایجی متفاوت داشت. در حالی که مزیت های قطر به عنوان یک میانجی در کشاندن طرف ها بر سر میز مذاکره در کل موفق واقع شد، اما این اقدامات بیشتر در رفع کوتاه مدت بحران ها موفق بود تا در ارایه راه حل های بلند مدت.

توافق ابتدایی در بحران حوثی‌ها خیلی زود در بحبوحه اختلاف میان دولت های یمن و قطر از بین رفت و در حالی که توافق 2008 دوحه در خصوص لبنان از بحرانی بزرگ تر جلوگیری کرد، اما از مسایل عمیق تر غافل ماند.

همچنین در حالی که سند دوحه درباره صلح در دارفور در سال 2011 پیشرفت مهمی میان احزاب رقیب بود، اما نتوانست حمایت گروه‌های شورشی قدرتمند را کسب کند و بحران را فقط به طور نسبی حل کرد.

مذاکره کنندگان قطری گهگاه درک کاملی از بحران نداشته اند و درعین حال کمبود ظرفیت نظارتی باعث تضعیف نظارت قطر بر اجرای توافقات و پرداخت بودجه های وعده داده شده، بوده است.

 

تغییر از میانجی‌گری به سمت مداخله

انقلاب‌های عربی نقطه عطفی در تعاملات منطقه ای قطر محسوب می شود و تمرکز این کشور را از میانجی گری در بحران به سمت مداخله فعال تغییر داد.

قطر با پوشش گسترده ناآرامی های ابتدایی در تونس، مصر و دیگر کشورها از طریق شبکه تلویزیونی الجزیره به متحد کردن اتحادیه عرب و جامعه بین المللی برای مداخله در لیبی کمک و تلاش کرد در مورد سوریه نیز همین کار را انجام دهد. قطر به طور همزمان به حمایت سیاسی و مالی قابل توجهی از گروه‌های تازه به قدرت رسیده، نظیر اخوان المسلمین در مصر به ویژه بعد از انتخاب شدن محمد مرسی به عنوان رییس جمهور پرداخت.

این تغییر در سیاست واکنش شدیدی را علیه اقدامات قطر در زمانی باعث شد که این کشور خود را برای انتقال قدرت پس از کناره گیری امیر تمیم از قدرت در سال 2013 آماده می کرد.

قطر با وجود تمرکز بیشتر بر امور داخلی خود به روابط نزدیکش با گروه‌های اسلامی منطقه از جمله در مصر، جایی که مرسی با کودتای نظامی در ژوییه 2013 برکنار شد، ادامه داد.

اختلافات بر سر این سیاست ها میان دولت های شورای همکاری خلیج فارس نهایتا باعث شد عربستان، امارات و بحرین در مارس 2014 سفیران خود را از دوحه فرا بخوانند.

چالش ها برای میانجی گری بیشتر قطر در منطقه بسیار است. روابط تیره دوحه با مصر و عربستان، همان طور که در جریان اقدامات این کشور برای مذاکره آتش بس میان اسراییل و حماس در بحران اخیر دیده شد، تلاش هایش برای میانجی گری را تضعیف کرده است.

 

پتانسیل‌های قطر

دیدگاه عضو ارشد مرکز بروکینگز دوحه این است که “با توجه به بحران های جاری، منطقه به مکانی نیاز دارد که از نظر فاصله و وابستگی فرهنگی در دسترس و نزدیک باشد، جایی که در آن طرف های مخالف بتوانند برای رفع اختلافات‌شان در مکانی نسبتا بی طرف با یکدیگر ملاقات کنند.”

در کوتاه مدت موفقیت های کوچک نظیر موفقیت در آزاد کردن راهبه های سوری در معلولا می تواند مبنایی برای احیای دوباره اعتبار قطر برای میانجی گری باشد.

در بلند مدت نیز قطر این پتانسیل را دارد که با توجه به داشتن منابع مالی گسترده و روابط خوب با بازیگران کلیدی در مناطق بحران بتواند رویکرد جدیدی را برای میانجی گری ایجاد کند.

مقامات قطری برای رسیدن به این هدف باید کار کنند تا نهادهای این کشور را برای مدیریت اقدامات میانجی گرانه گسترش دهند؛ از جمله مستند سازی نظام‌مند مداخلات این کشور به عنوان طرف ثالث و استفاده از این منابع در تعلیم کادرهای دیپلماتیکی که بتوانند مذاکرات را مدیریت کنند.

دوحه برای ایجاد زیر ساخت لازم جهت این دست اقدامات باید تلاش هایش در این راستا را مستند سازد، بهتر است با ثبت تجاربش در میانجی گری و نگهداری از آنها در یک مخزن ملی از آنها بهره گیرد.

 

توصیه‌های کاربردی

این کارشناس بروکینگز نوشت: با نگاهی به دوردست، توصیه می شود قطر با ایجاد یک نهاد مستقل غیردولتی به منظور فراهم کردن زمینه گفت و گو و میانجی گری، چه به صورت یکجانبه و یا از طریق مشارکت با دولت هایی که سابقه میانجی گری دارند، درصدد بهره گیری از روابط سیاسی قابل توجه و منابع مالی این کشور به عنوان یک اهرم برآید.

توسعه پتانسیل این کشور برای تبدیل شدن به میانجی نیازمند ایجاد یک ظرفیت مبتنی بر نهادها و نه افراد و نیز نظارت بادوام بر راه حل های بلند مدت است.

این کشور باید با برداشتن گام هایی عمل گرایانه، راهبرد روشن تری برای ورود به بحران های منطقه ای تدوین کند. دوحه باید درباره اینکه چه زمانی و چگونه در مورد یک بحران وارد عمل شود، به صورت گزینشی تر اقدام کند و مقامات این کشور باید قبل از متعهد کردن منابع محدودشان برای میانجی گری هر شرایطی را به خوبی بررسی کنند. آنها بعد از انتخاب، باید دلایل‌شان برای این کار را به روشنی بیان و تلاش کنند نگرانی های طرف ها را رفع کنند.

به علاوه هرگونه تعهد مالی قطر باید به عنوان یک سرمایه در توسعه بلندمدت مناطق مستعد جنگ وتحت تاثیر بحران عمل کند، نه اینکه مشوقی برای آوردن اعضا بر سر میز مذاکره باشد.

اگر این گام ها و گام های دیگر برداشته شود، آنگاه قطر ممکن است در جایگاهی قرار گیرد که بتواند نقش رهبری در میانجی‌گری بحران‌های منطقه‌ای را با رویکردی بلوغ‌یافته‌ و موثر از سر بگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *