جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

هیل: آمریکا در بحبوحه اعتراضات دانشگاهی علیه جنگ غزه، حمایت از اسرائیل را دوچندان می‌کند

تهران- ایرنا- تارنمای «هیل» با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنگ غزه و کمک ۲۶ میلیارد دلاری جدید برای رژیم اسرائیل که در کنگره ایالات متحده تصویب شد، نوشت: رئیس جمهوری آمریکا این قانون را در بحبوحه تشدید بحران انسانی در غزه و حمله قریب الوقوع اسرائیل به شهر جنوبی رفح، جایی که بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی آنجا پناه گرفته‌اند، امضا کرد.

اکثریت کابینه نتانیاهو از پیشنهاد مصر برای جلوگیری از جنگ در رفح حمایت کردند

«سازمان رادیو و تلویزیون» اسرائیل، شنبه هشتم اردیبهشت، به نقل از یک منبع آگاه خبر داد به‌رغم اولویت متفاوت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این دولت، دستیابی به توافق تل‌آویو و حماس، براساس پیشنهاد جدید مصر، ظرف چند روز امکان‌پذیر است. به گفته این منبع آگاه، اکثریت اعضای کابینه نتانیاهو از مفاد پیشنهاد جدید مصر حمایت می‌کنند. پیشنهاد قاهره پیش از این به مقامات حماس ارائه شد و هدف آن دستیابی به توافقی برای مبادله گروگان‌ها و زندانیان و آغاز آتش‌بس موقت است.

Loading

جهانی‌سازی ناتو؛ دکترین نظامی جنگ افزار جهانی

۱۳۹۳/۰۹/۲۱ | موضوعات

جهان در پوششی از درگیری های دائم قرار گرفته است. تهاجم، اشغال، تحریم های غیر قانونی و تغییر رژیم، اکنون به جریانات و حوادث روزمره تبدیل شده است.

پایگاه اینترنتی «گلوبال ریسرچ» در تحلیلی با عنوان «جهانی سازی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی: دکترین نظامی جنگ افزار جهانی» آورده است: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، بارها و با اقداماتی به شدت جنجال برانگیز، به گونه ای در بسیاری از این درگیری ها که به رهبری آمریکا و متحدان آن انجام می شود، دخالت کرده است.

سازمان ناتو در پی جنگ سرد به وجود آمد. سیاستمداران واشنگتن و بلوک غرب در توجیه خود از علت به وجود آوردن این سازمان، آن ر ا به عنوان تضمین کننده ای در مقابل تهاجم اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق به اروپای غربی معرفی کردند.

این در حالی است که تنها خدمتی که این ائتلاف انجام داد، کمک به مستحکم کردن نفوذ واشنگتن در اروپا و ادامه اشغال قاره اروپا توسط آمریکا بعد از جنگ دوم جهانی بود.

در سال 1991، مهمترین دلیل وجود سازمان ناتو که همانا تهدیدهای ناشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، با فروپاشی این اتحاد در پایان جنگ سرد از بین رفت.

با این حال سازمان ناتو همچنان به وجود خود ادامه داد و به شیوه ای هشدار دهنده و خطرناک، به سمت شرق حرکت کرد و توانست میان روسیه و متحدان پیشین دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق اختلاف و فاصله بیندازد.

چین و ایران نیز به شکل فزاینده ای در حال نظارت بر اقدامات و تحرکات سازمان ناتو هستند، زیرا اقدامات این سازمان به دفعات باعث ایجاد اصطکاک هایی با این کشورها شده است.

یوگسلاوی برای سازمان ناتو و ماموریت آن، یک نقطه عطف شمرده می شد. سازمان ناتو به بهانه انجام اقدامات بشردوستانه، پوشش خود را از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغییر داد.

ناتو مسیر خود را به سمت تبدیل شدن به یک نیروی نظامی جهانی، از یوگسلاوی آغاز کرد. این سازمان پس از جنگ هایی که در بالکان انجام داد، گسترش خود را به حوزه عملیات بین المللی خارج از منطقه اروپا – اقیانوس اطلس آغاز کرد و آن را به مناطق قفقاز، آسیای میانه، شرق آفریقا، خاور میانه، شمال آفریقا و اقیانوس هند گسترش داد.

ناتو با انجام ابتکار عمل های «گفتگوی مدیترانه ناتو» و «ابتکار عمل همکاری استانبول»، علنا دریای مدیترانه را به دریاچه این سازمان تبدیل کرده است. این سازمان همچنین قصد دارد اقدام مشابهی را در خصوص دریای سیاه انجام دهد و در منطقه دریای خزر، یک سکوی راهبردی برای خود ایجاد کند.

«ابتکار عمل امنیت خلیج (فارس)» میان سازمان ناتو و شورای همکاری خلیج فارس نیز در پی تحقق دستیابی به سلطه بر خلیج فارس و محدود کردن قدرت ایران است.

رژیم صهیونیستی هم علنا به یک عضو این سازمان نظامی تبدیل شده است. همزمان، کشتی های جنگی سازمان ناتو در دریای سرخ و خلیج عدن حضور دارند. این کشتی های جنگی به منظور تحقق اهداف ناتو مبنی بر ایجاد زنجیره ای که آبراه‌‌های راهبردی مهم و خطوط ترانزیت دریایی را تحت سلطه دارد، به سواحل دوردست سومالی، جیبوتی و یمن اعزام می شوند.

هدف نهایی ائتلاف آتلانتیک، استحکام «امپراتوری آمریکا» است. سازمان ناتو به صراحت، نقشی مهم را در تکمیل راهبرد آمریکا با هدف سلطه بر اوراسیا ایفا کرده است. این نقش، شامل محاصره روسیه، چین، ایران و متحدان آن با یک حلقه نظامی گوش به فرمان واشنگتن می شود.

طرح جهانی سپر موشکی، نظامی کردن ژاپن، وقوع شورش های مختلف در لیبی و سوریه، تهدید علیه ایران و ایجاد ائتلافی شبیه به ناتو در منطقه آسیا – اقیانوس آرام، همگی عناصری از این طرح جغرافیای سیاسی (ژئو پولیتیک) بسیار گسترده است.

با این وجود، جهانی سازی ناتو باعث شده است گروه جدیدی از ضد-ائتلاف های اوراسیایی به وجود بیاید که ارتباطات جهانی آن، تا آمریکای لاتین هم گسترش دارد.

«سازمان پیمان امنیت جمعی» و «سازمان همکاری شانگهای» که توسط روسیه، چین و متحدان آن تشکیل شده اند، به عنوان سپرهایی در مقابل آمریکا و ناتو و همچنین ابزارهایی به منظور به چالش کشیدن آنها مورد استفاده قرار می گیرند.

جهانی سازی ناتو، خطر وقوع جنگ هسته ای را به صورت جدی تر مطرح کرده است، زیرا این ائتلاف در حال حرکت به سمت گفتمان برخورد با روسیه، چین و ایران است که همگی می تواند عاملی برای ایجاد جرقه جنگ سوم جهانی محسوب شود.

* این مقاله برگرفته از کتاب «جهانی سازی ناتو» به قلم «مهدی داریوش ناظم الرعایا» است که انتشارات «کلریتی پرس» منتشر کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *