جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

انگیزه‌های اوباما از عادی‌سازی رابطه با کوبا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

کارشناس موسسه روابط بین‌المللی و راهبردی فرانسه (ایریس) عادی‌سازی روابط واشنگتن و هاوانا را پایان جنگ سرد در قاره آمریکا توصیف کرد و به بررسی انگیزه‌های باراک اوباما در این باره پرداخت.

ژان ژاک کور لیاندسکی، محقق ایریس نوشت: این تصمیمی واقعا غافلگیرکننده بود، زیرا هیچ کس انتظار نداشت که روابط آمریکا و کوبا که از سال 1962 قطع بود، 17 دسامبر 2014 از سر گرفته شود.

اعلام عادی سازی رابطه مانند یک انفجار یک بمب بود، زیرا اگر چه برخی عناصر مساعدساز عادی‌سازی روابط دیده می شد، اما هیچ کس انتظار نداشت این عناصر به گونه‌ای همگرا شوند که به چنین نتیجه‌ای بینجامد.

اولین نتیجه این عادی سازی روابط که مورد توجه جدی کوبایی‌ها بوده است، شناسایی ویژگی کوبایی از سوی آمریکا بوده است، مانند همان شناسایی که آمریکایی ها در قبال چین و ویتنام ابراز داشتند.

بر این اساس مقامات کوبایی انتظار دارند که روابط بر پایه احترام متقابل به تفاوت‌ها (انتخاب‌های اقتصادی، الگوی اجتماعی و غیره) باشد. اگر بخواهیم از تعبیری متعلق به دوران جنگ سرد استفاده کنیم باید بگوییم “همزیستی مسالمت آمیز با حفظ تفاوت‌ها”.

آن سوی همه این عناصر، هدف اصلی مقامات کوبایی از این عادی‌سازی رابطه با همسایه آمریکایی رهاورد اقتصادی و آثار مالی مهمی است که به دنبال دارد.

محقق ایریس درباره اینکه آیا ازسرگیری رابطه دو کشور را باید اعلام پایان جنگ سرد در قاره آمریکا دانست؟ نوشت: همچنانکه اوباما گفته است ادامه خط مشی سیاسی بر جای مانده از جنگ سرد علیه کوبا در حالی ادامه می‌یافت که دشمن اصلی آمریکا در جنگ سرد یعنی اتحاد شوروی از بین رفته و آمریکا امروز روابط عادی با کشورهای بلوک شرق سابق مانند چین و ویتنام دارد.

دشمن شماره یک امروز آمریکا کوبا نیست، بلکه داعش است. حفظ چنین تحریم و چنین سیاستی علیه کوبا با این اوصاف یک ناهنجاری مبتنی بر عناصر سیاست داخلی آمریکا بود و یک تصمیم منطقی نبود. تمام کشورهای منطقه روابط‌شان را با کوبا عادی کرده بودند و فقط آمریکا جا مانده بود.

ژان ژاک کور لیاندسکی درباره انگیزه های باراک اوبا از عادی سازی روابط با کوبا ادامه داد: واقعیت این است که کوبایی ها از مدت ها قبل برای این نزدیکی روابط آماده بود و سوال این است که چرا رییس جمهور آمریکا چنین زمانی را برای این کار برگزید.

به نظر من باید بعد تاثیرگذاری سیاست داخلی آمریکا را در نظر گرفت که و از جهاتی این اتفاق را ناشی از شکست دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره ای کنگره آن هم در فاصله دو ساله تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی دانست.

می توان مشاهده کرد که از آن زمان به این طرف باراک اوباما با جسارت بیشتری بسیاری از پرونده ها را شخصا در دست گرفته است که از آن جمله می توان به قانونی سازی وضعیت اقامت میلیون ها مهاجر فاقد مدارک قانونی اقامت اشاره کرده که واقعا یک رویکرد جدید در سیاست های مهاجرتی آمریکاست یا می توان به محکومیت رفتار پلیس های ایالتی در قبال آفریقایی تبار های آمریکا از سوی اوباما اشاره کرد که همه اینها برای جلب افکار عمومی آمریکا انجام می شود و اینکه اوباما می خواهد به روشنی تمایز میان حزب دموکرات و حزب جمهوری خواه را مورد تاکید قرار دهد.

این بار وی تصمیم گرفت با از سر گیری روابط عادی با کوبا، دست دوستی به سوی جمعیت کوبایی – آمریکایی دراز کند. با این کارها وی می خواهد جمهوری خواهان را وادار کند وارد دعوای سیاسی شوند که همه این ها به نظر می رسد به پیشواز رفتن مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *