جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

Loading

بزنگاه‌های کمک‌رسانی به آوارگان سوریه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – یادداشت: بدون تردید ارسال کمک‌های انساندوستانه به آوارگان داخلی سوری و حمایت از این افراد یک ضرورت است، اما رویه برخورد سازمان ملل و آژانس‌های تخصصی مربوطه در چند سال اخیر نشان می دهد که مسیر مناسب و متناسب با شرایط سوریه در امر کمک رسانی اتخاذ نشده است.

همانگونه که اعضای شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه جدید (2191) تاکید می‌نمایند، عملکرد کمک‌رسانی انساندوستانه به آوارگان سوری موفق نبوده است.

این عملکرد ناموفق سازمان ملل و آژانس‌های تخصصی آن در امر کمک‌رسانی را می‌توان این گونه فهرست کرد:

– نامشخص بودن مقوله کمک‌رسانی؛

– سوءظن برخی طرف‌های درگیر در سوریه نسبت به نیات ارسال این قبیل کمک‌ها؛

– نامشخص بودن طرف‌های هماهنگ کننده کمک‌ها؛

– چگونگی ارسال کمک‌ها به آوارگان گرفتار در مناطق تحت تصرف گروه‌های تروریستی؛ و به طور کلی

– نامشخص بودن مسئول دریافت و توزیع کننده کمک‌ها (دولت سوریه یا شورشیان).

 

در قطعنامه 2191 نقطه ضعف‌های اینچنینی همچنان به قوت خود باقی است و تا زمانی که ضعف های موجود در ارسال کمک‌های انساندوستانه به آوارگان سوری برطرف نشود و رویه متناسب با شرایط این کشور اتخاذ نشود، بعید است وضعیت وخامت‌بار آوارگان، به ویژه آن دسته از آوارگان گرفتار در چنگال گروه‌های تروریستی بهبود یابد.

از دیگر موضوعات قابل تامل در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به سوریه، بی‌توجهی به جلب موافقت دمشق برای ارسال این قبیل کمک‌ها و نادیده گرفتن حاکمیت این کشور است. این رویه موجب شده تا ارسال کمک‌های مذکور اثربخشی لازم را در بهبود وضعیت انسانی و زندگی آوارگان نداشته باشد.

در این ارتباط مقامات سوری از جمله وائل الحقی، نخست وزیر سوریه ارسال کمک‎های به‌ اصطلاح بشردوستانه به سوریه را خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی برشمرده و اعلام داشتند که قدرت‌های فرامنطقه‌ای و برخی کشورهای منطقه تحت لوای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، از گروه‌های تکفیری و تروریستی حمایت مالی، تجهیزاتی و نظامی به ‌عمل می‌آورند.

بنابراین، مسلما پیگیری رویه غیرمتعارف و خلاف قوانین و مقررات بین المللی در امر کمک‌رسانی به آوارگان در مناطق بحرانی که نمونه آن را در بحران سوریه شاهد هستیم، بر گستره بحران داخلی این کشور خواهد افزود.

 

نگاه اجمالی به قطعنامه 2191

شورای امنیت سازمان ملل در 26 آذرماه 1393 برابر با 17 دسامبر 2014 با رای مثبت همه 15 عضو خود قطعنامه 2191 را که در حقیقت تمدید قطعنامه 2165 است، برای یک سال به تصویب رساند.

براساس تصمیم جدید، آژانس‌ها و سازمان‌های فعال در عرصه کمک‌های انساندوستانه تا 10 ژانویه مجاز هستند ضمن اطلاع‌رسانی لازم به دولت سوریه، از چهار نقطه مرزی یعنی 2 نقطه در مرکز ترکیه و یک نقطه در مرز با عراق و یک نقطه در مرز با اردن برای ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه استفاده نمایند.

در قطعنامه 2191 ضمن تاکید مجدد بر تعهد به حق حاکمیت، استقلال، وحدت و یکپارچگی سرزمینی و نیز ابراز خشم نسبت به کشتار و قتل عام بیش از 191هزار نفر از مردم سوریه و آوارگی بیش از 12 میلیون نفر، ارسال کمک های انساندوستانه به افراد آواره در مناطق مختلف داخل سوریه یک ضرورت اعلام شد.

در قطعنامه جدید همچنین اشاره شد که از زمان تصویب قطعنامه 2165در تیر ماه 1393 تاکنون، حدود یک میلیون نفر دیگر به جمع آوارگان اضافه شده اند.

 

صداقت؛ عنصر مفقود در مداخلات فرامنطقه‌ای

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تا زمانی که همه طرف‌های درگیر به ویژه حامیان گروه‌های تروریستی جدیت لازم برای برقراری صلح در سوریه نشان ندهند، هیچ طرح صلحی بختی برای موفقیت نخواهد داشت.

علاوه بر آن تصمیم آمریکا برای آموزش 5000 نفر از مخالفان دولت سوریه که به زعم واشنگتن میانه‌رو و متعادل هستند، هرگونه تلاش برای حصول یک راهکار سیاسی مورد تاکید شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای دلسوز مردم سوریه را عقیم خواهد ساخت، زیرا از یک منظر این اقدام به منزله سازماندهی مجدد گروه‌های تروریستی برای جنگ با دولت سوریه و تداوم درگیری در این کشور است.

چنین اقدامی تردید جدی در صداقت قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای توافق سیاسی در سوریه ایجاد کرده است. براساس اخبار موجود آموزش این افراد در اردن در ژانویه 2016 به اتمام خواهد رسید و این بدان معناست که تا آن زمان هیچ طرحی برای برقراری ثبات در سوریه و حصول یک راهکار سیاسی به ثمر نخواهد نشست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *