جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

روسیه – ناتو – اوکراین؛ ورود به مرحله جدید منازعه

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ | موضوعات

شورا آنلاین – یادداشت: اوکراین تنها چند روز پس از آنکه ولادیمیر پوتین سند دکترین نظامی به روز شده روسیه را امضا کرد، از پیوستن به ناتو خبر داد و اعلام کرد به زودی همه پرسی پیوستن به سازمان آتلانتیک شمالی را در این کشور برگزار می کند.

موضوع پیوستن کی‌یف به ناتو از موضوعاتی بود که اسفند سال گذشته، اوکراین را ناآرام و این کشور را به صحنه درگیری روس‌تبارها و نیروهای دولتی اوکراین تبدیل کرد.

در این فرایند، روسیه از روس‌گرایان حمایت کرد و تاکنون در درگیری‌های خونبار میان استقلال‌طلبان روس‌تبار و نیروهای نظامی دولت اوکراین بیش از 4000 نفر جان خود را از دست داده اند.

روس‌ها می‌گویند، آمریکا و ناتو با دخالت در امور داخلی اوکراین و با به راه انداختن اغتشاش و درگیری تلاش کردند ابتدا متحد استراتژیک روسیه را ناامن و بی‌ثبات ‌کنند و در مرحله بعد، قدرت تهاجمی راهبردی خود را ضد مسکو افزایش دهند و از این طریق ادامه توسعه ناتو به سوی شرق را عملی سازند. معادله‌ای که مقامات غربگرای اوکراین این هفته با تصویب خروج از وضعیت بی‌طرفی، عملا برآن صحه گذاشتند.

در قانونی که سال 2010 به امضای ویکتور یانوکویچ، رئیس‌جمهور وقت اوکراین رسیده بود، اوکراین به همپیمانی کشورها و سازمان‌های بین‌الدولی تعهدی نداشت و از این رو به ناتو هم نمی‌پیوست، اما اکنون وضعیت متفاوت از گذشته است و به همین خاطر روسیه عملا خود را در وضعیتی قرمز در جدال با غرب و ناتو می بیند.

در سال‌های اخیر، روسیه با اقدامات متعددی از جمله استقرار سامانه‌های ضدموشکی در اروپای شرقی، طراحی و استقرار تسلیحات جدید و تدابیر جدید در زمینه استقرار نیروها و تجهیزات نظامی در اروپای شرقی و دریای سیاه از سوی ناتو و آمریکا مواجه بوده است.

این معضلات موجب شده است روسیه اکنون تمام امکانات خود را برای مقابله با ناتو و آمریکا بسیج کند. دراین راستا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه جمعه 26 دسامبر سندی را به ‌عنوان نسخه روزآمد شده دکترین نظامی این کشور امضا کرد که بر اساس آن، توسعه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سوی مرزهای روسیه خطری جدی برای این کشور محسوب می‌شود.

در این سند، گسترش و توسعه توانایی نظامی ناتو و بی ثبات شدن شماری از مناطق پیرامونی روسیه به عنوان تهدیدهای اصلی خارجی علیه روسیه تعریف شده است.

کارشناسان معتقدند سیاست گسترش ناتو به شرق در سال‌های اخیر موجب شد که کشورهای اقماری اتحادیه جماهیر شوروی سابق مانند رومانی، بعد از فروپاشی نظام کمونیسم به عنوان کشورهای مستقل به عضویت ناتو در آیند.

این امر موجب شد که حریم امنیتی که روسیه سال‌ها برای خود قایل بود و آن را یک استراتژی تعریف کرده بود، مورد هجومِ نه نظامی، بلکه دیپلماتیکِ ناتو قرار بگیرد و ناتو با ملحق کردن این کشورها به خود، عملا خود را به مرزهای روسیه نزدیک کند.

اما هزینه‌ای که درمسیر بحران اوکراین و روابط با ناتو به روسیه تحمیل می‌شود نیز قابل تامل است. مسکو اگرچه در آوردگاه اوکراین تاکنون پیروزمندانه عمل کرده، ولی در ازای آن تحریم‌های غرب را نیز به جان خریده است. تحریم‌هایی که اقتصاد روسیه را آسیب پذیر نموده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *