جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تهران اقدام آمریکا، انگلیس و کانادا در تحریم افراد و نهادهای نظامی ایران را محکوم کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی افراد و نهادهای نیروهای مسلح ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه تهران را به شدت محکوم و از همراهی برخی کشورها در اروپا از رویکرد دولت آمریکا انتقاد کرد.

ببینید | اسرائیل آماده جنگ می‌شود؟؛ استقرار انبوه تانک‌ها در نزدیکی رفح

ارتش اسرائیل ده‌ها تانک و خودروی زرهی را در امتداد مرز خود با نوار غزه در جنوب این باریکه مستقر کرده است. به نظر می‌رسد این رژیم برای حمله زمینی به رفح آماده می‌شود. این تانک‌ها و خودروهای زرهی روز جمعه ۲۶ آوریل در نزدیکی گذرگاه کرم شالوم اسرائیل که در مجاورت رفح است، مستقر شدند. منبع: یورونیوز

سازمان ملل: آواربرداری در غزه احتمالا 14 سال طول می‌کشد

یک مسئول ارشد سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه هنوز تعداد زیادی مهمات منفجر نشده ارتش اسرائیل در خیابان‌ها و ساختمان‌های ویران شده غزه وجود دارد که جان غیرنظامیان را تهدید می‌کند گزارش داد که آواربرداری در غزه ممکن است 14 سال طول بکشد.

Loading

سیاست خارجی آمریکا در جهانی با وضعیت نامعلوم‌تر از قبل

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: آمریکا در سال 2015 با وجود برخورداری از شرکای متعدد اقتصادی، در سیاست خارجی خود در قبال روسیه، ایران، سوریه و چین از نوعی سردرگمی رنج خواهد برد.

جسیکا تاچمن، رئیس بنیاد کارنگی با طرح این انگاره نوشت: «هنجارها و حتی مرام‌های رفتار بین‌المللی در سال‌های اخیر دستخوش نوسان و تغییر شده است: انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه و حمله پنهانی نظامیان ارتش این کشور به اوکراین، پدید آمدن گروه داعش با ترکیبی از رفتارهای قرون وسطایی و قابلیت‌های روز برای حکمرانی و مبارزه، اقدامات تحریک آمیز چین در دریاهای چین غربی و شرقی، ناتوانی جهان برای توقف نابودی زیرساخت‌ها و تلفات انسانی در سوریه.»

اینها سبب افزایش انتقادات از آمریکا و اوباما به دلیل ناتوانی در پایان دادن به این بحران‌هاست. اما عوامل و دلایل زیادی در پس آنچه که از آن به عنوان اشتباهات راهبردی دولت آمریکا یاد می شود و بی‌میلی‌اش برای مشارکت دادن نیروهای زمینی خود در جبهه‌های جدید مبارزه همانند دوران جنگ سرد، دیده می شود.

نقش آمریکا در دوران جنگ سرد در هدایت مبارزات ضد جماهیر شوروی و کمونیسم در سراسر جهان امری بدیهی بود. تصمیمات فردی آشکار نمی‌شد و اغلب تنش‌های شدیدی بین اهداف مهم و ارزش‌های آمریکایی مشاهده می‌شد، با این حال آمریکایی‌ها به طور گسترده خود را متعهد به مشارکت در امری می‌دانستند که برای اهداف کشورشان در خارج از کشور ضروری بود.

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این نظم و ترتیب از بین رفت و از آن زمان تاکنون آمریکایی‌ها در نوعی سردرگمی دست و پا می‌زنند و با سوالات زیادی مواجهند: آیا هدف ما افزایش قدرت آمریکاست یا اینکه می‌خواهیم فرهنگ آمریکایی را گسترش دهیم؟ آیا آمریکا باید حتی زمانی که ما به طور مستقیم تهدید نمی‌شویم، پلیس جهان باشد؟ آیا ما باید در داخل کشور بمانیم و بر روی نقاط ضعف و کاستی ها کار کنیم و یا اینکه جهان را وادار به پوشیدن لباس نظام سرمایه‌داری کنیم؟

این بحث‌ها می‌تواند با عناوینی چون تغییر رژیم در برابر ملت سازی، تبعیت از قوانین بین‌المللی در برابر انحصار طلبی، یکجانبه‌گرایی در برابر چندجانبه‌گرایی یا منافع در برابر ارزش‌ها مطرح شود، اما در پس واژه‌های مختلف، جستجویی مشابه برای یافتن خطوط راهنما و چارچوبی برای تصمیم‌گیری درباره اینکه چه زمان و کجا وارد عمل شویم، وجود دارد.

بدون آن، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم آمریکا هم در مقایسه با رهبران‌شان درباره اینکه آمریکا چه زمانی باید وارد عمل شود و چه زمانی نباید وارد عمل شود، شفاف‌تر نیستند.

در همین حال جهان هم با اوضاع دشوارتری مواجه شده است و اکنون حدودا همه هفت میلیارد نفر جمعیت آن در یک بازار اقتصادی جهانی حضور دارند و دیگر ایده اقتصادی موسوم به وست فالیا که اقتصاد هر کشور را محدود به مرزهای آن می‌دانست کارایی خود را از دست داده است.

مرزهای کشورهای جهان در حال حاضر مملو از خلل و فرج برای گردش مردم، جرایم، اطلاعات، پول، تسلیحات، آلودگی و بیماری‌های واگیر است. با این تفاسیر نبود توافق درباره سیاست خارجی که نقش آمریکا را به خوبی به عنوان یک مهارکننده تعریف کند، پیامدهای حادی خواهد داشت.

به طور قابل توجه آمریکا در این حیطه تنها کشوری نیست که این مشکلات را داشته باشد. چین در این حیطه دوسوگرا و یا حتی دارای نوعی اسکیزوفرنی درباره نقش خود است. این کشور دستور دنگ شیائو پینگ را که بر اساس آن “در حالیکه شما به قدرت اقتصادی بدل می شوید، باید از دروغگویی پرهیز کنید”، لغو کرده است.

این موضوع آشکار است. جهان مدت زیادی نیست که درباره پیدایش صلح آمیز ابرقدرت ها مطالب زیادی را می شنود. اما ما شاهد نبود اطمینان چندان درباره گسترش تمایلات چین هستیم. رزمایش‌های نظامی این کشور و اقداماتش در رابطه با مناطق فلات قاره و جزایر مورد اختلاف با سرعت قابل توجهی ادامه دارد و این موضوع به افزایش تنش در منطقه به طرز قابل توجهی دامن زده است.

بسیاری از موضوعات نگران‌کننده ناشی از آن است که چین خواهان آن است که با آن به عنوان یک ابرقدرت و احترام به تمامی حقوقش و نه مسئوولیت هایی که برعهده دارد، رفتار شود. اگر چه در موقعیت های دیگر نقش استعماری چین همچنان ضعیف است. این کشور همچنان در حیطه درآمد سرانه به خاطر اینکه قربانی استعمار بوده، فقیر است.

هند هم در معرض تهدیدات همسایگان خود از جمله چین و پاکستان و ایجاد اصلاحات دولتی که فساد و رشد اقتصادی فلج کننده را خنثی کند، قرار دارد.

ژاپن همچنان از عذرخواهی به خاطر رفتار بیرحمانه خود در دوران جنگ جهانی دوم طفره می رود و ملی گرایان چینی را تحریک می کند. این موضوع سبب تغذیه افکار راست گرایانه و رشد موضوع نظامی‌گری در ژاپن می‌شود.

در خاورمیانه شاهد آن هستیم که اسرائیل ظاهرا از صلح دست کشیده و سیاستی جنگ‌طلبانه را در پیش گرفته است که تنها به بن‌بست منجر می‌شود و راه حل دو کشور و یا یک کشور با ثبات را غیرممکن می سازد و به نظر می رسد که شاهد هیچ گزینه بدیهی دیگری در این زمینه نباشیم.

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالشی که آمریکا دولت اوباما در سال 2015 با آن روبروست ادامه دادن به تلاش خود برای رسیدن به توافق اتمی معنادار با ایران است.

این به آن معناست که کنگره باید به خاطر منافع کشور از سلاح تحریمی خود تا زمانی که مذاکرات شکست بخورد، استفاده نکند. ایران به یک توافق‌نامه مهم تاریخی درباره برنامه هسته‌ای‌اش نزدیک شده است.

جهان عرب هم در منازعات فرقه‌ای بیهوده گرفتار آمده است. عربستان و کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس هم با کابوس‌هایی روبرو هستند. اینکه ایران و آمریکا به توافق برسند یا اینکه این مذاکرات به شکست بینجامد، برای این کشورها پیامدهایی خواهد داشت.

در میان قدرت‌های عمده، تنها اروپا درباره نقشی که در حیطه بین المللی ایفا می کند، دچار سرگردانی نیست. البته اروپا هنوز به طور کلی با وضعیتی روبرو نشده است که بخواهد برای تضمین امنیت در حیطه بین المللی نقش خود را ایفا کند. اروپا در حال حاضر درگیر موضوع اتحاد است و ظرفیت کمی برای ایفای نقش در ماورای مرزهایش دارد.

اینجاست که مساله پوتین پیش می‌آید. سه سال پیش پوتین از اینکه مشروعیتش به خاطر تظاهرات خیابانی زیر سوال رفت، شوکه شده بود. او در سال 2012 توجه خود را متوجه آسیا و به غرب پشت کرد. تمایل روسیه این است که از پیوستن گرجستان و اوکراین، با وجود هزینه های ناشی از آن، به ناتو جلوگیری کند.

جداسازی کریمه و اعزام نیروهای روس و تسلیحات و شبه نظامی به شرق اوکراین در راستای این اهداف بوده است. این اقدامات وی سبب افزایش محبوبیتش شده است. روسیه سربازان کشته شده خود در جنگ اوکراین را شبانه دفن می کند و هزینه‌های زیاد ناشی از تحریم ها را برای رسیدن به اهدافش به جان می خرد. اوباما نباید اجازه دهد که روابط آمریکا با روسیه به صورت کنونی ادامه پیدا کند.

موضوع دیگر، سوریه است. رئیس جمهور اوباما بیش از این نمی تواند در قبال سوریه رفتار دمدمی‌مزاجانه خود را ادامه دهد. او باید تصمیمی شفاف بگیرد و این شکاف بزرگ در سیاست خارجی خود را پر کند وگرنه اقدامات وی فضای بیشتری را برای فعالیت داعش در سوریه فراهم خواهد کرد و این کشور به مکانی امن‌تر برای این گروه بدل خواهد شد.

در نهایت آمریکا باید سیاست خود را درباره توازن دوباره قدرت در آسیا اعلام کند، اما این سیاست نباید به گونه‌ای ارائه شود که پیامی گیج کننده به چین بدهد. هرگونه توازن مجدد قدرت بدون پشتیبانی لازم، به منزله شکست است، زیرا تنها سبب ترس چین می شود و این برخلاف منافع آمریکا خواهد بود.

به نظر می رسد که قیمت نفت خام در سال 2015 در حدود بشکه ای 60 دلار باشد و این می‌تواند به عنوان یک عامل اثرگذار جهانی مطرح باشد، زیرا به نظر نمی رسد هیچکدام از اقتصادهای جهان شاهد تاثیرات ناشی از آن نباشند.

در این حیطه هم فرصت های مثبت در حیطه های ژئوپولیتیکی و اقتصادی وجود خواهد داشت. تعریف این فرصت ها می‌تواند در صدر اولویت‌های سیاستگذاران در هر کجا باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *