جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

پیش بینی خط مشی آمریکا در چارچوب جهان‌بینی‌های در حال تغییر

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: راهبرد امنیت ملی آمریکا (NSS) که دولت‌های ایالات متحده طبق قانون ملزم به ارایه ادواری آن هستند، پنجره سودمندی را به روی جهان‌بینی راهبردی آنها و اساسی را برای تنظیم انتظارات‌شان از خط مشی‌های خود فراهم می آورد.

آدام کوئین در تحلیلی درباره پیش بینی خط مشی سیاست خارجی دولت باراک اوباما روی پایگاه اینترنتی مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی واشنگتن (CSIS) نوشت: پیمایش گزارش‌های گذشته NSS نشان می‌دهد که چنین اسنادی، عوامل پیش‌بینی عمدتاً دقیقی از هدف خط‌مشی پیش گرفته شده هستند، اما اولویت‌های راهبردی اعلان شده دولت، الزاما با توجه به واقعیت بیرونی تعدیل می‌شود.

به عبارت دیگر، سیاست‌خارجی واقعی به این سمت متمایل است که برای واکنش به رخدادها و چالش‌های غالباً پیش بینی نشده جهانی تغییر یابد.

از زمان انتشار اولین NSSدر 1987، تعریف منافع ملی آمریکا -که در آن تشریح شد- ثابت بوده و شامل سه مؤلفه است: امنیت سرزمین و مردم ایالات متحده، امنیت اقتصاد و “سبک زندگی” آمریکایی، و گسترش ارزش ها و دولت لیبرال در خارج از این کشور.

تلاش برای ایجاد تقسیمی بین “منافع محوری” و منافع کم اهمیت‌تر به صورت دوره‌ای انجام شده، اما هنگامی که کار به موضوعات و موارد خاص می‌رسد، داشتن شفافیت این تمایز برای سیاست‌گذاران بسیار دشوار بوده است.

از زمان دولت کلینتون، هر یک از راهبردهای امنیت ملی، به یک موضوع غالب قابل شناسایی پرداخته است. دولت کلینتون بر روی جهانی شدن، اهمیت تجارت و تمایل به استفاده از آن نیروها برای افزایش تعداد “دموکراسی های بازارمحور” تأکید داشت. بر همین اساس، در آن دوره، شاهد امضاء و تصویب چند توافق عمده تجاری بودیم.

از موارد قابل توجه دولت جورج بوش، تمرکز روی تهدید تروریسم و سلاح های کشتار جمعی، تمایل به توسل به زور به صورت پیشدستانه و حتی با پشتیبانی محدود بین‌المللی و خطابه‌های ستیزه‌جویانه درباره مشروعیت انحصاری لیبرال دموکراسی به عنوان اساسی برای نظام سیاسی بود.

دولت باراک اوباما هم در راهبرد امنیت ملی سال 2011 به صورت دقیقی، رویکرد خود را در تعدادی از حوزه های کلیدی مورد اشاره قرار داد:

مداخله نظامی. دولت اوباما به ویژه در صورتی که حمایت قابل توجه بین‌المللی موجود نبود، مایل نبوده تا دست به عملیات های نظامی عمده بزند و به صورت کلی نیز، مایل نبود تا عملیات‌های میدانی یا ملت‌سازی جدیدی را به شیوه‌ای که سلف وی، در افغانستان و عراق به آن مبادرت ورزید، آغاز نماید.

عراق: راهبرد امنیت ملی، این را روشن کرد که ایالات متحده از عراق عقب‌نشینی خواهد کرد و این چیزی است که ایالات متحده در جهت اجرای آن پیش رفت. در نتیجه، آمریکا با بی میلی زیادی، به اقدام نظامی مستقیم در عراق متوسل شده است.

ایران. دولت اوباما قصد خود را برای پیگیری یک نزدیکی دیپلماتیک و راه حل از طریق مذاکره مورد اشاره قرار داده و در این مسیر به پیش رفته است.

مقابله با تروریسم. این دولت یک راهبرد ضدتروریستی فعالانه را دنبال کرده که شامل برنامه قتل هدفمند، استفاده بیشتر از حملات پهپادها و کشتن اسامه بن لادن در خاک پاکستان می‌شود. در این زمینه، بیشتر تداوم سیاست سلف خود رخ داده، نه آنچه بر مبنای مواضع اولیه دولت پیش‌بینی می‌شد. با این حال، البته دولت اوباما دیگر جنبه‌های خط مشی بوش در این زمینه را تعدیل کرده است (برای نمونه وی بخشی از رویه‌های جنجالی بازجویی، مانند غرق مصنوعی و بازداشت به مدت نامعین مظنون‌های جدید را متوقف کرد).

محدودیت های بودجه ای. دولت تلاش داشته تا هزینه‌کرد نظامی را محدود و دوباره متوازن سازد، از جمله نخستین کاهش واقعی را در هزینه‌کرد قرن 21 رقم زد.

خیزش آسیا. دولت اوباما تمایل خود را برای چرخش به سمت آسیا اعلام نمود؛ موضعی که بعداً با صراحت کمتری، به عنوان توازن دوباره تعهدات جهانی ایالات متحده، قالب‌بندی دوباره شد.

 

موضوعات بالا همچنان در استراتژی اوباما، محوری خواهد ماند. اگرچه هنگامی که دولت در نهایت راهبرد امنیت ملی بعدی خود را منتشر خواهد نمود، احتمالاً سه حوزه، به واسطه چالش‌هایی که از سال 2010 سر بر آورده‌اند، دارای برجستگی خواهد بود.

معیاری برای توسل به زور / مداخله. تهدیدات پیش‌بینی‌نشده در عراق و سوریه (و با نوعی متفاوت در اوکراین) دولت را وادار کرد تا خط مشی امنیت ملی خود را با جنبه‌های عملی تطبیق دهد. این مستلزم تشریح یک چارچوب اصول-محور برای تعیین شرایطی است که در آن مداخله خارجی مطابق منافع ملی دانسته می‌شود (که هنوز عملی نشده است). بیزاری دولت از مداخله اجتناب‌پذیر، قویاً در راهبرد امنیت ملی 2010 مطرح شد. رخدادها، دولت اوباما را به این سمت سوق داد تا در عمل، نسبت به آنچه که تمایل داشت، مداخله‌جو‌تر عمل کند و این نقش استراتژی بازبینی‌شده این دولت خواهد بود تا تشریح کند که محدودیت های این مداخله‌گرایی کجاست.

اشاعه دموکراسی / لیبرالیسم. با کمرنگ شدن چشم انداز قیام‌های عربی، ایالات متحده نیز نیاز به یک منطق اصول محور برای خط مشی خود در قبال درگیری‌های سیاسی در جایی دارد که ظاهراً هیچ حزبی متمایل به ایده‌آل‌های لیبرال دموکراسی نیست.

گسترش بلندپروازی چین. در حال حاضر، افزایش قدرت چین، برجسته‌ترین رخداد به لحاظ راهبردی است. نتیجه ایده‌آل برای رهبران ایالات متحده این است که چین تبدیل یک شریک مسئول در نظم لیبرال موجود شود. رفتار مدعیانه اخیر چین در قبال همسایگانش، از جمله گسترش ادعاهای دریای سرزمینی و حریم هوایی خود، این را روشن ساخته که دستیابی به نتیجه مزبور، به هیچ وجه قطعی نیست. راهبرد ایالات متحده، باید بین نیاز به یک رابطه سازنده با چین و الزام تأمین تعهدات امنیتی آمریکا نسبت به متحدان منطقه ای خود در آسیا، توازن برقرار کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *