جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا سامانه پاتریوت آزاد برای اوکراین ندارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد که ایالات متحده سامانه های دفاع هوایی پاتریوت آزاد برای ارسال به اوکراین ندارد و تمامی سامانه های موجود آمریکا در سراسر جهان برای محافظت از نیروهای آمریکایی مستقر هستند.

روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح: به همه پزشکان برخی استان‌ها دستور داده شد از مرخصی‌ها بازگردند تا برای شرایط اضطراری آماده باشند

منابع خصوصی مصری فاش کردند که دستورالعمل‌هایی به تعدادی از بخش‌ها در سه استان منطقه کانال سوئز: اسماعیلیه، سوئز و پورت سعید، علاوه بر استان‌های شرقی، شمال و جنوب سینا صادر شده است تا سطح آماده باش را افزایش دهند و با اجرای طرح اضطراری که از سه شنبه آینده آغاز می‌شود، تعطیلات را لغو کنند و این ممکن است نشان دهنده حمله قریب الوقوع رفح باشد.

بلینکن: چین می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن که به چین سفر کرده است، روز جمعه در پکن با شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کرد و گفت که در خصوص چگونگی نقش سازنده چین در «بازدارندگی حکومت ایران» و گروه‌های وابسته به آن در تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) گفتگو کرده است. بلینکن تصریح کرد: «من فکر می‌کنم روابطی که چین [با حکومت ایران]دارد می‌تواند در تلاش برای آرام کردن تنش، جلوگیری از تشدید و گسترش آن مثبت باشد و ما توافق کردیم که به طور منظم در باره این موضوع در ارتبط باشیم و مطمئنم که این طور خواهد بود.»

بمب گذار میدان تقسیم استانبول به ۷ بار حبس ابد و هزار و ۸۰۰ سال زندان محکوم شد

 دادستانی استانبول حکم “احلام البشیر” که در سال ۲۰۲۲ با بمبگذاری در میدان تقسیم استانبول باعث کشته شدن ۶ نفر و مجروح شدن ۹۹ نفر دیگر شد را صادر کرد. بر اساس این حکم، البشیر به اتهام “تخریب اتحاد و یکپارچگی حکومت” و “قتل عمد” ۶ نفر به ۷ بار حبس ابد محکوم شد. وی همچنین به اتهام “اقدام به قتل عمد”، “پیدا کردن بدون اجازه مواد خطرناک” در مجموع به ۱۷۹۴ سال زندان و ۲۲ هزار لیره جزای نقدی محکوم شد.

ببینید | کاخ سفید مسجد شد!

نماز جماعت توسط بیش از ۵۰۰۰ نفر از تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در قلب آمریکا، واشنگتن دی سی اجرا شد./ مهر

تکرار ادعای کاخ سفید: مدرکی مبنی بر نسل کشی اسرائیل در غزه وجود ندارد

نیویورک  – ایرنا- «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید برغم کشتار بیش از ۳۴ هزار فلسطینی به رغم اعتراف به کشتار زیاد و مرگ فلسطینیان بر اثر گرسنگی همچون دیگر مقامات آمریکایی همچنان به تبرئه رژیم اسرائیل پرداخت و با تکرار ادعاهای واشنگتن مدعی شد: مدرکی مبنی بر نسل کشی اسرائیل در غزه وجود ندارد.

جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده/ دانشگاه‌های جهان حمایت کنند

تهران- ایرنا- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای با محکوم کردن برخوردهای پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور، خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از این جنبش دانشجویی اصیل شد.

Loading

خیزش جریان‌های افراطی در اروپا

۱۳۹۳/۱۱/۱۴ | موضوعات

شورا آنلاین - گزارش تحلیلی: همان طور که انتظار می رفت پس از حوادث تروریستی اخیر پاریس، موج اسلام هراسی و اسلام ستیزی در اروپا تشدید شده و تعداد حملات به مسلمانان، خانه ها و محل کار مسلمانان و مساجد از زمان حوادث تروریستی پاریس افزایش یافته است. مرکز ملی مبارزه با اسلام هراسی در فرانسه اعلام کرده از زمان حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو در پاریس، نزدیک به 50 مورد اقدام ضداسلامی در فرانسه گزارش شده است. دراین پیوند، دولت‌های غربی اگرچه مرتب به این نکته تاکید می کنند با هر حرکت اسلام‌ستیزانه مخالف هستند، ولی رفتار و عمل آنها عکس این ادعاست. آنها با تشدید تدابیر پلیسی - امنیتی و متهم کردن همه مسلمانان به تروریسم، فضای مناسبی برای جریان‌های اسلام ستیز در اروپا فراهم کرده‌اند.

به عنوان مثال هم اکنون، جنبشی در آلمان با عنوان پگیدا (PEGIDA) مخفف «اروپائیان میهن پرست ضد اسلامی کردن غرب» به راه افتاده است. اوج فعالیت این گروه پس ازحمله به دفتر شارلی ابدو بود که هزاران نفر در شهر درسدن آلمان (محل اصلی فعالیت این گروه) شرکت کردند. اما پگیدا نتوانست در دیگر شهرهای آلمان تظاهرکنندگان زیادی را به سوی خود جلب کند. همچنین این گروه برای اولین بار تظاهراتی نیز در اتریش ترتیب داد، اما فقط چند صد نفر در آن شرکت کردند.

ناظران سیاسی معتقدند با افزایش معضلات اقتصادی و نارضایتی شهروندان اروپایی از سیاست‌های مهاجرتی، می توان پیش بینی کرد که نه فقط گروه‌هایی مانند پگیدا، بلکه گروه‌های دیگری هم به بهانه مقابله با مسلمانان در حال رشد هستند و این امر یک پدیده گذرا نیست.

نشریه اکونومیست به تازگی نوشت، محبوبیت احزاب افراطی (راست و چپ) مخالف همگرایی بیشتر با اتحادیه اروپا نیز رو به افزایش است؛ ادعایی که در روزهای گذشته در یونان اثبات شد. بعد از انتخابات عمومی در یونان که به روی کار آمدن حزب چپ گرای “سیریزا” از احزاب مخالف سیاست‌های ریاضتی منجر شد، ده‌ها هزار نفر از مردم اسپانیا نیز در خیابان‌های مادرید در حمایت از حزب چپگرای”پودموس” (Podemos) حزب جدید اسپانیا که با سیاست ریاضت اقتصادی مخالفت دارد، تظاهرات کردند. حزب پودموس در اسپانیا نیز قصد دارد در انتخابات عمومی ماه نوامبر اسپانیا با همین شعار و وعده وارد عرصه رقابت شود.

اما انگلیس نیز یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که موقعیت احزاب سنتی در آن از سوی حزب راست افراطی “استقلال” تهدید می‌شود. حزب استقلال که خواستار خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست، موفق شده بخشی از آرای احزاب اصلی انگلیس را به خود اختصاص دهد و پیروزی احتمالی‌اش در انتخابات پارلمانی ماه مه، می‌تواند زمینه ساز بی‌ثباتی سیاسی در این کشور شود.

همچنین موفقیت جبهه ملی فرانسه در انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان، احزاب سنتی را نگران کرده است. نظرسنجی‌های اخیر در فرانسه جبهه ملی را پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 معرفی می کند.

درحقیقت در سال‌های اخیر، بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی و سیاست‌های ریاضتی که برای مقابله با آن اتخاذ شده، نارضایتی‌های عمیق اجتماعی به وجود آورده است. افزون بر سیاست های ریاضتی، مساله مهاجرت که شهروندان اروپایی را وادار می کند منابع محدود خود را با نیروی کار خارجی تقسیم کنند، از دیگر عوامل این نارضایتی اجتماعی است.

درنتیجه اروپایی‌ها با سناریوهای مختلفی از جمله راست‌گرایی و چپ‌گرایی و نیز اسلام‌هراسی در پی مطالبات خود هستند. به عبارتی جریان‌های افراطی، سوار بر موج نارضایتی‌ها و شعارهای عوام‌پسند، توانسته اند بیش از پیش موقعیت خود را تقویت کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *