أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

Loading

بحران جدی در منطقه در صورت شکست مذاکرات با ایران

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: دعوت جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سخنرانی در جلسه مشترک کنگره کانون توجهات و انتقادات زیادی قرار گرفته است.

ریچارد هاس در تحلیلی که در روزنامه فایننشال تایمز چاپ شد، نوشت: مسئله این نیست که آیا کنگره آمریکا حق دارد در مسئله ای مانند دعوت از یک مقام خارجی به نحوی رئیس جمهور این کشور را دور بزند.

این بدان معنی نیست که تنش بین کنگره و کاخ سفید در خصوص سیاست خارجی موضوع جدیدی است. از زمان اتخاذ موضعی واحد در عرصه سیاست آمریکا در قبال امور خارجی مدت‌ها می گذرد، با این حال حتی در آن زمان نیز واقعیت‌ها همیشه با خواست‌ها کاملا همخوانی نداشت.

جنجال ناشی از دعوت بینر از نخست وزیر اسرائیل به این شکل و در این برهه زمانی، سوالاتی را درباره جدیت و قابل اعتماد بودن آمریکا مطرح می سازد- و سوالات زیادی از این دست در جهان مطرح است.

این حقیقت که چنین موردی می تواند موجب تیره تر شدن روابط ضعیف بین باراک اوباما و کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان شود که باید دو سال دیگر با هم سر کنند، فقط وضعیت خطرناک موجود را حادتر می کند.

دو علت برای این نگرانی وجود دارد. یک علت به موضوعی مربوط می شود که در دست بررسی است. اینکه با مذاکرات هسته ای ایران چگونه باید برخورد کرد، یک مسئله جدی است. خاورمیانه در حال تجربه حوادثی است که جنگ خشونت بار طولانی مدت درون مرزی و فرامرزی طی 30 سال اخیر است و عوامل سیاسی و مذهبی به آن دامن می زند. افزوده شدن یک بحران دیگر – از قبیل شکست مذاکرات هسته ای با ایران- می تواند منطقه را در آستانه یک بحران جدی قرار دهد که هزینه های انسانی، اقتصادی و راهبردی فاجعه باری خواهد داشت.

مدیریت این چالش مستلزم دیپلماسی دقیق و خلاقانه بین ایران و آمریکاست. این امر مستلزم هماهنگی نزدیک و دقیق بین کنگره و رئیس جمهور آمریکا خواهد بود. مهم است که این دو قوه با هم درباره نحوه اجتناب از اعمال تحریم های جدید که می تواند مذاکرات را مختل سازد، به توافق برسند. آنها همچنین باید در این خصوص به تفاهم برسند که هر توافقنامه حاصل از مذاکرات با ایران مستلزم چه نوع تایید سیاسی رسمی است.

چالش مدیریت سیاسی پیش روی اسرائیل و آمریکا به همان اندازه دردسرساز است. بدون شک انزجار آشکار و عمیقی بین اوباما و نتانیاهو وجود دارد. گرچه با رسیدن مذاکرات هسته ای ایران به یک مرحله بحرانی و آشوب در منطقه، کاهش بیش از پیش بی اعتمادی برای هیچیک از طرفین قابل تحمل نیست، اما امکان مصالحه و راهی برای برون رفت وجود دارد و آن به تعویق انداختن چند هفته ای نطق نتانیاهو تا پس از انتخابات هفدهم مارس در اسرائیل است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *