جدیدترین مطالب
نقش و اهمیت حشدالشعبی در تضمین امنیت و ثبات عراق
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: حشدالشعبی یکی از «مؤلفههای مهم قدرت در عراق» است که در کنار نیروهای مسلح این کشور «نقش مؤثری» در حفظ امنیت و تأمین منافع ملی عراق دارد. حشدالشعبی بعد از شکستهای ارتش عراق در مقابل داعش، در 17 دسامبر 2014 با فتوای مرجعیت عراق شکل گرفت و در 25 نوامبر 2016 با تصویب قانونی در پارلمان، هویت و موجودیت قانونی و رسمی پیدا کرد.
تحولات سوریه و خطر گسترش تروریسم به سین کیانگ چین
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سقوط دولت بشار اسد در سوریه رخداد مهمی است که بر نقشآفرینی بسیاری از قدرتهای منطقهای و بینالمللی در منطقه غرب آسیا اثرگذار خواهد بود و این اتفاق از منظر جمهوری خلق چین نیز موضوعی دارای اهمیت تلقی میشود. آنچه در سوریه رخ داد، توانایی ایجاد برخی از تهدیدهای جدی علیه منافع چین را دربردارد و به همین سبب، پکن رویکردی محافظهکارانه در خصوص تحولات سوریه اتخاذ کرده است.
اوکراین: نقطه عطف در همپیمانی راهبردی چین و روسیه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیریهای جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک همپیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیتهای همکاری میان قدرتهای اقتدارگرا را به چالش میکشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بینالمللی معرفی کند.»
منافع، رویکرد و مسئولیت قدرتهای بزرگ در قبال بحران سوریه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقهای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمیتوانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیشبینی کند.»
أحدث المقالات
بحران جدی در منطقه در صورت شکست مذاکرات با ایران
ریچارد هاس در تحلیلی که در روزنامه فایننشال تایمز چاپ شد، نوشت: مسئله این نیست که آیا کنگره آمریکا حق دارد در مسئله ای مانند دعوت از یک مقام خارجی به نحوی رئیس جمهور این کشور را دور بزند.
این بدان معنی نیست که تنش بین کنگره و کاخ سفید در خصوص سیاست خارجی موضوع جدیدی است. از زمان اتخاذ موضعی واحد در عرصه سیاست آمریکا در قبال امور خارجی مدتها می گذرد، با این حال حتی در آن زمان نیز واقعیتها همیشه با خواستها کاملا همخوانی نداشت.
جنجال ناشی از دعوت بینر از نخست وزیر اسرائیل به این شکل و در این برهه زمانی، سوالاتی را درباره جدیت و قابل اعتماد بودن آمریکا مطرح می سازد- و سوالات زیادی از این دست در جهان مطرح است.
این حقیقت که چنین موردی می تواند موجب تیره تر شدن روابط ضعیف بین باراک اوباما و کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان شود که باید دو سال دیگر با هم سر کنند، فقط وضعیت خطرناک موجود را حادتر می کند.
دو علت برای این نگرانی وجود دارد. یک علت به موضوعی مربوط می شود که در دست بررسی است. اینکه با مذاکرات هسته ای ایران چگونه باید برخورد کرد، یک مسئله جدی است. خاورمیانه در حال تجربه حوادثی است که جنگ خشونت بار طولانی مدت درون مرزی و فرامرزی طی 30 سال اخیر است و عوامل سیاسی و مذهبی به آن دامن می زند. افزوده شدن یک بحران دیگر – از قبیل شکست مذاکرات هسته ای با ایران- می تواند منطقه را در آستانه یک بحران جدی قرار دهد که هزینه های انسانی، اقتصادی و راهبردی فاجعه باری خواهد داشت.
مدیریت این چالش مستلزم دیپلماسی دقیق و خلاقانه بین ایران و آمریکاست. این امر مستلزم هماهنگی نزدیک و دقیق بین کنگره و رئیس جمهور آمریکا خواهد بود. مهم است که این دو قوه با هم درباره نحوه اجتناب از اعمال تحریم های جدید که می تواند مذاکرات را مختل سازد، به توافق برسند. آنها همچنین باید در این خصوص به تفاهم برسند که هر توافقنامه حاصل از مذاکرات با ایران مستلزم چه نوع تایید سیاسی رسمی است.
چالش مدیریت سیاسی پیش روی اسرائیل و آمریکا به همان اندازه دردسرساز است. بدون شک انزجار آشکار و عمیقی بین اوباما و نتانیاهو وجود دارد. گرچه با رسیدن مذاکرات هسته ای ایران به یک مرحله بحرانی و آشوب در منطقه، کاهش بیش از پیش بی اعتمادی برای هیچیک از طرفین قابل تحمل نیست، اما امکان مصالحه و راهی برای برون رفت وجود دارد و آن به تعویق انداختن چند هفته ای نطق نتانیاهو تا پس از انتخابات هفدهم مارس در اسرائیل است.
0 Comments