جدیدترین مطالب

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: ایران همه راه‌ها را نبسته است، بلکه آماده مذاکره غیرمستقیم است

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در تحلیل راهبرد مذاکراتی آمریکا و عدم استقبال جمهوری اسلامی ایران از آن به خبرنگار ما گفت: آنچه امروز در رفتار هیأت حاکمه آمریکا مشاهده می‌شود یک جنگ روانى با القاى سیاست «یا جنگ یا مذاکره» از طریق ارسال پیام هاى متضاد از سوى مسئولین آمریکایى است.

تحلیلی بر جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین انتظار دارد تا در سال جاری میلادی راهبرد «ساخت چین 2025» به سرانجام برسد و محقق شود. اما در سوی مقابلش آمریکا قرار دارد که هژمونی مفروض خود را در خطر می‌بیند و برای حفظ جایگاهش می‌کوشد. در این گیرودار و به عنوان یکی از ابزارهای مقابله، جنگ تجاری همانند تجربه دوره 2016-2020 دوباره شدت گرفته است و در جدیدترین اقدام، چین و آمریکا تعرفه محصولات کشاورزی یکدیگر را افزایش داده‌اند؛ چین به میزان 15 درصد و آمریکا به میزان 20 درصد. آیا این پینگ‌پنگ به یک توافق تجاری می‌انجامد یا جنگ تجاری شدت می‌یابد؟

مقاومت فعال در خنثی‌سازی تحریم‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در کلام رهبر معظم انقلاب دو نوع گفتمان در سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها به چشم می‌خورد: ۱. گفتمان ناظر به تأکید بر عدم اتکاء و اعتماد به غرب است و ۲. گفتمان عملگرایی که ناظر به تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است.

بیانیه شورای راهبردی روابط خارجی در محکومیت ازسرگیری حملات رژیم صهیونیستی به غزه

شورای راهبردی آنلاین: شورای راهبردی روابط خارجی با صدور بیانیه‌ای نقض آتش‌بس، از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار غیرنظامیان را محکوم و از بی‌عملی کشورهای اسلامی در مقابله با این رژیم جنایتکار انتقاد کرد.

رویکرد گزینشی و منفعت‌طلبانه غرب در قبال کشتار علویان در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل غرب آسیا درباره رویکرد اروپا و غرب به کشتار علویان در سوریه از سوی نیروهای مسلح وابسته به جولانی گفت: منافع اروپایی‌ها و اساسا رویکرد امنیتی‌ غرب، تعیین کننده رفتار و اقدامات اروپایی‌ها در قبال تحولات سوریه است.

تحلیلی بر ابتکار چین برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل چین گفت: اگر ایران شناخت دقیقی نسبت به ابتکارات جهانی چین در حوزه امنیت پیدا کند، می‌تواند وارد تعاملات خوبی با چین برای حل‌وفصل مساله هسته‌ای شود. چرا که چین علاقه‌مند است ابتکاری نو در بحث هسته‌ای ایران رقم بزند که هر چند مبتنی بر برجام است، اما چارچوب جدیدی را برای همکاری و تعامل میان طرف‌های برجام ایجاد می‌کند.

چالش‌های ترکیه در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به همان میزان که تحولات سوریه سرعت و شدت بیشتری پیدا می‌کند، چالش‌های ترکیه در این کشور نیز بیشتر می‌شود. سوریه به صحنه «خطرناکی» برای آنکارا تبدیل شده و به تدریج در حال مواجهه شدن با وضعیتی است که کمتر آن را «محاسبه» کرده بود.

تحلیلی بر طرح مصر برای بازسازی غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برنامه جامع مصر برای بازسازی غزه که در اجلاس اخیر اتحادیه عرب در قاهره «رونمایی» شد، مهم‎ترین طرح کشورهای عربی برای بازسازی غزه است که در این نشست به تصویب رسید. برای اجرای طرح پیشنهادی مصر، 53 میلیارد دلار منابع مالی در نظر گرفته شده است که با هزینه بازسازی غزه تقریباً برابر است.

Loading

أحدث المقالات

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: ایران همه راه‌ها را نبسته است، بلکه آماده مذاکره غیرمستقیم است

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در تحلیل راهبرد مذاکراتی آمریکا و عدم استقبال جمهوری اسلامی ایران از آن به خبرنگار ما گفت: آنچه امروز در رفتار هیأت حاکمه آمریکا مشاهده می‌شود یک جنگ روانى با القاى سیاست «یا جنگ یا مذاکره» از طریق ارسال پیام هاى متضاد از سوى مسئولین آمریکایى است.

تحلیلی بر جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین انتظار دارد تا در سال جاری میلادی راهبرد «ساخت چین 2025» به سرانجام برسد و محقق شود. اما در سوی مقابلش آمریکا قرار دارد که هژمونی مفروض خود را در خطر می‌بیند و برای حفظ جایگاهش می‌کوشد. در این گیرودار و به عنوان یکی از ابزارهای مقابله، جنگ تجاری همانند تجربه دوره 2016-2020 دوباره شدت گرفته است و در جدیدترین اقدام، چین و آمریکا تعرفه محصولات کشاورزی یکدیگر را افزایش داده‌اند؛ چین به میزان 15 درصد و آمریکا به میزان 20 درصد. آیا این پینگ‌پنگ به یک توافق تجاری می‌انجامد یا جنگ تجاری شدت می‌یابد؟

مقاومت فعال در خنثی‌سازی تحریم‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در کلام رهبر معظم انقلاب دو نوع گفتمان در سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها به چشم می‌خورد: ۱. گفتمان ناظر به تأکید بر عدم اتکاء و اعتماد به غرب است و ۲. گفتمان عملگرایی که ناظر به تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است.

بیانیه شورای راهبردی روابط خارجی در محکومیت ازسرگیری حملات رژیم صهیونیستی به غزه

شورای راهبردی آنلاین: شورای راهبردی روابط خارجی با صدور بیانیه‌ای نقض آتش‌بس، از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار غیرنظامیان را محکوم و از بی‌عملی کشورهای اسلامی در مقابله با این رژیم جنایتکار انتقاد کرد.

رویکرد گزینشی و منفعت‌طلبانه غرب در قبال کشتار علویان در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل غرب آسیا درباره رویکرد اروپا و غرب به کشتار علویان در سوریه از سوی نیروهای مسلح وابسته به جولانی گفت: منافع اروپایی‌ها و اساسا رویکرد امنیتی‌ غرب، تعیین کننده رفتار و اقدامات اروپایی‌ها در قبال تحولات سوریه است.

تحلیلی بر ابتکار چین برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل چین گفت: اگر ایران شناخت دقیقی نسبت به ابتکارات جهانی چین در حوزه امنیت پیدا کند، می‌تواند وارد تعاملات خوبی با چین برای حل‌وفصل مساله هسته‌ای شود. چرا که چین علاقه‌مند است ابتکاری نو در بحث هسته‌ای ایران رقم بزند که هر چند مبتنی بر برجام است، اما چارچوب جدیدی را برای همکاری و تعامل میان طرف‌های برجام ایجاد می‌کند.

چالش‌های ترکیه در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به همان میزان که تحولات سوریه سرعت و شدت بیشتری پیدا می‌کند، چالش‌های ترکیه در این کشور نیز بیشتر می‌شود. سوریه به صحنه «خطرناکی» برای آنکارا تبدیل شده و به تدریج در حال مواجهه شدن با وضعیتی است که کمتر آن را «محاسبه» کرده بود.

تحلیلی بر طرح مصر برای بازسازی غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: برنامه جامع مصر برای بازسازی غزه که در اجلاس اخیر اتحادیه عرب در قاهره «رونمایی» شد، مهم‎ترین طرح کشورهای عربی برای بازسازی غزه است که در این نشست به تصویب رسید. برای اجرای طرح پیشنهادی مصر، 53 میلیارد دلار منابع مالی در نظر گرفته شده است که با هزینه بازسازی غزه تقریباً برابر است.

Loading

بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی و بازارهای انرژی در سال 2015

1398/04/03 | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: دنیای سیاست خارجی در بهت ناشی از وضعیت کنونی روابط جهانی است، به نحوی که گروهی را بدین باور رهنمون ساخته که شاهد دوره‌ای از صف‌آرایی مجدد و بازسازی گسترده ساختارهای جهانی قدرت هستیم. اگر این فرض صحیح باشد، آنگاه قدرت‌های منطقه‌ای نظاره‌گر گشایش حصول توازنی جدید، دستیابی به منافع تصاعدی، تسویه حساب‌های قدیمی و ارتقای جایگاه‌شان خواهند بود. این امر به طور خاص بخش انرژی را در موقعیت متزلزلی قرار خواهد داد.

سارا لیدیزلا در مقاله‌ای که در کتاب نقاط حساس جهانی در سال 2015 – بحران و فرصت به چاپ رسید، نوشت: چشم‌انداز ژئوپلیتیک و انرژی غالباً بر یکدیگر اثر متقابل می‌گذارد. اختلال و بی‌ثباتی ژئوپلیتیک می تواند بازارهای انرژی را متأثر ساخته و جهت‌گیری‌های بخش انرژی هم قابلیت آن را دارد که عوامل محرکه ژئوپلیتیکی را تحت‌تاثیر قرار داده و حتی متزلزل نماید. در وهله نخست، خطر و بی ثباتی سیاسی بر حیات بازارهای انرژی محلی، منطقه ای و گاهی حتی جهانی از طریق ایجاد اختلال در عرضه یا مانع‌گذاری در راه سرمایه‌گذاری اثر می گذارد. به عنوان نمونه می توان به قطع عرضه و کاهش سرمایه‌گذاری در لیبی، نیجریه و ونزوئلا اشاره نمود.

در وهله دوم، اکتشاف منابع عظیم می‌تواند تنش های داخلی یا منطقه ای یا درک موجود از روابط را تغییر دهد. بارزترین و برجسته ترین نمونه کنونی این امر، موج استخراج نفت متراکم سبک و گاز شِیل در ایالات متحده و استفاده از آن به عنوان اهرم فشار و نفوذ و صف آرایی مجدد ژئوپلیتیکی است که توسعه مزبور در بازار انرژی به ارمغان آورده است. این رابطه متقابل میان انرژی و ژئوپلیتیک از زمان آغاز اقتصاد مدرن انرژی در بسیاری از بخش‌های جهان صادق بوده است.

پس اثر عصر صف‌آرایی مجدد ژئوپلیتیکی بر بخش انرژی چه مفهومی دارد؟ دانش متعارف تا اینجا به ما می‌گوید که در عصر افزایش خطرهای غیرفنی برای سرمایه‌گذاران در بخش انرژی به‌سر‌می‌بریم. با‌ این ‌حال به طرز شگفت‌آوری، لااقل در قلمرو بازارهای نفت جهانی، افزایش ریسک ژئوپلیتیکی برای برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی، به افزایش شدید قیمت نفت منجر نشده است. بخشی از علل این مسئله به ضعف بنیان‌های بازار، عرضه کافی و پایین‌تر بودن سطح تقاضا از عرضه برمی‌گردد. با این حال، حتی در مناطقی که نزاع سیاسی مسلّم و قطعی در جریان است، عرضه نفت و گاز لزوماً در معرض خطر مستقیم قرار ‌نگرفته است.

با این حال بازتاب نیافتن فوری و کوتاه مدت افزایش ریسک در سطح قیمت ها، لزوماً به معنای فقدان خطر یا چنین اثری نیست. انرژی در بسیاری از منازعات ژئوپلیتیکی – همچون نزاع بر سر میدان‌های نفتی، خطوط لوله نفت، پالایشگاه‌ها و پایانه‌های صادرات در مناطقی مانند لیبی، شمال عراق و نیجریه – به مثابه یک ابزار برای تحقق اهداف استراتژیک و تاکتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین همانند احداث اخیر یک دکل حفاری در آب های دریای چین جنوبی به عنوان “ابراز و بیانی پویا از حاکمیت چینی”، انرژی به مثابه ابزاری برای بیان موضع و نشان دادن قدرت مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی نیز انرژی به عنوان ابزاری جهت اعمال نفوذ و اهرم فشار، ابزاری برای مذاکره و در واقع یک سلاح مورد استفاده قرار می گیرد که رواج این سیاست به فراگیری شیوه کشورداری اقتصادی بازمی‌گردد.

انرژی به مثابه اهرم فشار، دیگر صرفاً محدود به روسیه و تلاش این کشور برای مهار سیاست داخلی و خارجی اروپایی از طریق استفاده از نفوذش به عنوان عرضه‌کننده گاز طبیعی نیست، بلکه در حال حاضر این امر را می توان با اتحاد حکومت ها در استفاده از طیف متنوعی از تحریم ها برای تحدید سرمایه گذاری در تولید نفت در روسیه مرتبط دانست که در واقع بخشی از یک استراتژی گسترده تر جهت اعمال فشار اساسی به موضع کنونی روسیه در قبال اوکراین محسوب می شود.

با وجود تازه نبودن این سیاست ها، افزایش روزافزون آن ها منجر به اهمیت یافتن بیش از پیش مسائل غیرفنی برای بخش انرژی می‌شود. در حالی که بخش انرژی از پیش در مواجهه با تغییرات مخل و مخرب در سطوحی متنوع – از پیشرفت‌های نامتعارف در حوزه نفت و گاز گرفته تا کاهش هزینه انرژی خورشیدی، تمرکز‌زدایی و دیجیتالی‌ کردن سیستم‌های انرژی، رشد کند و نامتوازن و افزایش هزینه‌های سرمایه گذاری- قرار داشته است، این تغییرات در صف‌آرایی کشورها و افزایش تنش‌‌های ژئوپلیتیکی، می‌تواند روند سرمایه‌گذاری‌ها را بسته به محل موردنظر تسریع یا کند نماید. در دورانی از این دست، برخی کشورها از طریق مبادرت به انجام معاملات تجاری جدید یا از طریق سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی که کشورها را به هم پیوند می‌دهد، سعی در حفظ و تقویت امواج و جریان‌های تجارت انرژی دارند.

در طرف مقابل، سایر کشورها و شرکت‌ها با زیر سوال بردن هزینه‌ها و منافع هم‌بستگی با نظام مالی بین‌المللی، شروع به واکاوی امکانات و نیز محدودیت‌های سیستم‌های جایگزین برای پشتیبانی سرمایه‌گذاری‌های‌شان در بخش انرژی خواهند کرد. و امروزه تقریبا همه، از شرکت‌های خصوصی گرفته تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی و حکومت‌ها، میزان ریسک و خطرات سیاسی را در رویکردی که به مدیریت توسعه منابع دارند، لحاظ می کنند. لذا سال 2015 می تواند همزمان هم نویدبخش سالی بی‌ثبات و نامطمئن و هم سالی فرصت‌زا و منفعت‌آفرین باشد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر