جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

در جستجوی راهبردی صحیح در جهانی چند قطبی

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: سه گرایش در بلندمدت در حال بازتعریف مخاصمه و امنیت هستند: توزیع مجدد قدرت، افزایش فزاینده ارتباطات فیزیکی و اطلاعاتی در جهان امروز، و تنزل جایگاه دولت به عنوان عنصر محوری نظام بین المللی که البته روند اخیر، نتیجه­ دو روند نخست است.

ژان ماری گوئنو، رییس گروه بین‌المللی بحران در مقاله‌ای که روی پایگاه اینترنتی این گروه منتشر شد، نوشت: در نتیجه روند نخست، جهان از وضعیت دوران بعد از جنگ سرد، فاصله گرفت. دو جریان اخیر اثرات شدیدتری در پی داشت، به این ترتیب که نقش دولت و سازمان‌های بین الدولی را به عنوان عناصر سازنده نظم جهانی با چالش روبرو ساخت.

هر سه روند فوق به مخاصمات موجود در سال 2015 شکل خواهد داد و همچنین این سه رویداد، قدرت‌های غربی را با چالش مواجه می‌کند. در وضعیت موجود، همکاری بین المللی بیش از هر زمانی حائز اهمیت است. البته در ارتباط با مخاصمات سال جاری میلادی باید گفت اتخاذ رویکرد معتدل‌تر­ و همچنین خلاقانه­تر نسبت به گذشته از سوی قدرت‌های غربی ضروری می نماید.

روند نخست، توزیع مجدد قدرت است که به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته، اما آثار ناشی از آن هنوز به درستی روشن نشده است.

آمریکا تمایل کمتری به استفاده از قدرت نیروی نظامی خود دارد. از سوی دیگر، در بیشتر بحران ها، فایده استفاده از قدرت نظامی نیز محل تردید است. اروپا حرکت بسیار کندی دارد و لذا قادر نبوده که به عنوان یک بازیگر استراتژیک، به خوبی نقش آفرینی کند.

آمریکا و اروپا هر دو متاثر از نابسامانی‌های داخلی خود (از جمله مشکلات اقتصادی، حقوقی و اخلاقی) نتوانسته اند جایگاه خود را به عنوان یک الگوی برجسته حفظ کنند. در نتیجه غرب نتوانسته با این تصور که “در صحنه بین المللی در پی حفظ برتری سیاسی، اقتصادی و نظامی است”، مقابله کند.

در این میان، روسیه، چین، هند و ژاپن به صورت فزاینده در حال افزایش حوزه نفوذ در منطقه خود هستند و مجموعه ای از قدرت‌های متوسط به صورت موثر و برجسته در ارتباط با همسایگان خود نقش ایفا می کنند، به گونه‌ای که این رقابت های منطقه‌ای، حل و فصل اختلافات را بسیار دشوار می‌سازد.

شاید از همه مشکل‌سازتر این باشد که در کشورهایی با قلمرو سرزمینی گسترده که عمدتا در آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا وجود دارد، اعمال قدرت از سوی دولت ضعیف است یا و حتی اصلا وجود ندارد.

این روزها برخی از «بازگشت جغرافیای سیاسی» سخن به میان می آورند. حال آنکه مهم این است که توزیع مجدد قدرت – یا بهتر بگوییم، پراکندگی قدرت – سبب شده است که جغرافیای سیاسی، در معنای سنتی، دیگر کاربرد نداشته باشد. جهان امروز، با داشتن بازیگران متعدد که به لحاظ قدرت و نقش آفرینی در سطح جهانی و منطقه ای و نیز به لحاظ منافع، بسیار متفاوت هستند، قابل قیاس با جهانی که زمانی تنها ابرقدرت آن اروپا بود یا جهان در دوران جنگ سرد، یا حتی دوران پس از جنگ سرد (که به عقیده بسیاری، تعداد اندکی از کشورها نقش آفرین بودند) نیست.

در جهان امروز دولت‌ها در حالی که در یک حوزه خاص با هم همکاری می کنند در حوزه ای دیگر به رقابت با یکدیگر می پردازند. این واقعیت‌ها جهان ما را به جهانی انعطاف‌پذیرتر و در عین حال غیرقابل پیش‌بینی­تر، بدل ساخته است.

رویداد دوم، افزایش ارتباط در سطح جهان است. ظهور تروریسم یک نگرانی جهانی را در پی داشته است. تروریسم پدیده ای با قدمتی معادل چند قرن است که در برابر توزیع نامتوازن قدرت در سطح جهان به وجود آمده است. آنچه جدید است، آثار جهانی برخی از اعمال تروریستی است. این امر انعکاسی از ارتباط فیزیکی و همچنین ارتباط اطلاعاتی بی سابقه در قرن 21 است.

ارتباط اطلاعاتی می توانند منجر به شناساندن هر چیز جدید در سطح بسیار گسترده شود. ارتباط گسترده همچنین ابزار جذب نیرو و سرباز نیز هست. به این ترتیب خشونت بی حد و مرز هم تاکتیک خواهد بود و هم استراتژی.

در جهانی با این سطح گسترده از ارتباطات، هیچ نیروی مرزی و هیچ اقدام امنیتی نمی تواند یک منطقه از جهان را حتی مناطقی که خواهان انزوا هستند، در صلح و ثبات نگه دارد. لذا کشورها دیگرحق انتخابی در این زمینه ندارند بلکه باید با این واقعیت روبرو شوند. سوال اصلی این است که چگونه؟

هم‌فکری و هماهنگ کردن اقدامات به منظور تضعیف روابط تروریستی بین المللی بسیار ضروری است، اما نمی تواند جایگزین روش‌های حل و فصل اختلاف محلی یا منطقه ای گردد. غفلت از موارد پیش گفته و تمرکز صرف بر عملیات نظامی، می تواند به گروه های تروریستی کمک کند تا حوزه نفوذ خود را با متشنج‌تر کردن اوضاع منطقه‌ای که در آن حضور دارند، افزایش دهند. لذا ارزیابی آثار راهبردی عملیات نظامی قبل از انجام آن بسیار ضروری است. چرا که انجام یک عملیات نظامی، بدون ارزیابی آثار، می‌تواند به رغم موفقیتی استراتژیک، اشتباهی تاکتیکی به شمار رود.

رویداد سوم، تنزل جایگاه دولت به عنوان بازیگر اصلی نظام بین المللی است. با اتمام جنگ سرد نشانه‌هایی از این تنزل جایگاه، نمایان شد: حقوق فردی، قدرت دولت‌های مربوطه را کاهش داد و امنیت انسان (دست کم به لحاظ نظری) در عرض امنیت دولت قرار گرفت. قیام‌های عربی نیز نمودی دیگر از این قدرت جدید (قدرت مردمی) است.

با ضعیف شدن بسیاری از دولت ها، بازیگران غیردولتی، اعم از قانونی – نظیر شرکت‌ها – و غیر قانونی – نظیر شبکه های مجرمانه- به تدریج قدرت خواهند گرفت. رشد فزاینده این عوامل آثار گسترده ای در پی خواهد داشت. در نتیجه بی­ثباتی اوضاع داخلی، مرز میان امور داخلی و بین المللی مبهم خواهد شد؛ خواه در جوامع صنعتی نظیر اوکراین یا در حال توسعه نظیر جمهوری دموکراتیک کنگو یا سودان جنوبی. این وضعیت امکان مداخله نیروهای خارجی را فراهم می کند و همچنین مرز میان جرایم و اعمال سیاسی نیز از بین خواهد رفت. به گونه‌ای که منافع حاصل از قاچاق نه تنها عاید مقامات دولتی می گردد، بلکه برای حمایت از نیروهای تروریستی و مافیایی نیز صرف می شود.

در چنین وضعیت بی ثبات و آشفته­ای، مخاصمات بسیار غیر قابل کنترل تر خواهند بود. طرح‌های سیاسی دیگر قادر به سازماندهی مخاصمات نیستند و خطر چندپارگی سیاسی افزایش خواهد یافت. و با طولانی شدن جنگ (نظیر سومالی، سوریه، سودان جنوبی)، تعداد گروه‌های مسلح افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی خاتمه دادن به مخاصمات دشوارتر خواهد شد. به این ترتیب به نظر می رسد عمده اختلافات سال 2014 ادامه خواهند یافت.

هیچ مفهومی قابلیت در بر گرفتن مخاصمات سال 2015، با این حد از تنوع و پیچیدگی را ندارد. تشنج ها و درگیریهای منطقه ای می توانند تاثیرات جهانی داشته باشند و می توانند جغرافیای سیاسی منطقه را تغییر دهند و در نتیجه ماهیت مخاصمات منطقه‌ای تغییر خواهد کرد.

ارتباط میان نارضایتی های منطقه ای و عرصه استراتژی جهانی، جهان را در سال 2015 خطرناک تر و غیرقابل پیش­بینی تر خواهد کرد. مخاصمات منطقه ای می توانند ابعاد جهانی پیدا کنند. روسیه، چین و قدرت‌های خاور میانه به تقویت نیروی نظامی خود ادامه خواهند داد. با وجود این تهدید جدیدی که ناشی از ضعف بسیاری از دولت‌هاست، می‌تواند جدی تر باشد، لذا نیازمند توجه بیشتر و به موقع است.

بعد از گذشت یک دهه و نیم از رویکرد مداخله جویانه، با هدایت آمریکا یا سازمان ملل متحد، و افزایش اختلاف نظر پیرامون مداخله مشروع، غرب در صدد است تا رویکرد حداقلی را در روابط خارجی خود اتخاذ نماید. این رویکرد به همان اندازه رویکرد پیشین -که مبنی بر حضور حداکثری بود- نادرست به نظر می رسد. سال 2015 می تواند آغاز اتخاذ یک رویکرد متوازن باشد. به این ترتیب که اقدامات سیاسی جدی تر، دیپلماسی هوشمندانه تر، اقدامات جمعی گسترده­تر و اهداف متعادل‌تر جایگزین مداخلات نظامی گسترده شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *