جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

روزنامه دانشگاه آزاد: جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند

روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد نوشت: بیش از دوسال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند. این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند. ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آنها را به کمیته دولتی املاک زیرنظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند.

Loading

واکنش سردرگم اروپا به قضیه اسنودن

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: پیشرفت‌های فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات دیجیتال در سطح جهانی انقلابی ایجاد کرد و برای نهادهای دولتی در جهت کنترل شهروندان‌ خود و غیر‌شهروندان افق‌های نوینی گشود.

آنتونی دورکین در مقاله‌ای که شورای روابط خارجی اروپایی با عنوان “نظارت، حریم خصوصی و امنیت؛ واکنش سردرگم اروپا به قضیه اسنودن” منتشر کرد، نوشت: نگرانی‌های امنیتی در سراسر اروپا در پی حمله به شارلی‌ابدو، به درخواست برای افزایش اختیارات نظارتی منجر شده، با این حال، مسئله نیاز به مراجع صلاحیت‌دار جدید در این زمینه مورد مناقشه باقی مانده است.

از منظری دیگر، عدم اجماع و فقدان شفافیت در خصوص دامنه توجیه و مشروعیت نظارت در مقیاس گسترده، بیش از هر چیز قابل توجه است، مشکلی که در واکنش اروپا به افشاگری‌های ادوارد اسنودن در خصوص عملکرد ایالات متحده واضح بوده است.

افشاگری‌های اسنودن در خصوص نظارت بر داده‌های توده مردم توسط سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، به سرعت به مقوله‌ای غالب در روابط میان اروپا و ایالات متحده مبدل شد. با وجود خشم عمومی و نگرانی‌های سیاسی که اطلاعات اسنودن برانگیخت، هنوز اروپا اقداماتی انجام نداده است که از جابه‌جایی اطلاعات شخصی شهروندانش توسط سرویس‌های امنیتی داخلی و خارجی، به بهترین شکل محافظت کند.

اتحادیه اروپا: اقدام در مسیر غلط

فشار برای تصویب قطعنامه‌ای ناظر بر حق حریم خصوصی در عصر دیجیتال در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از جمله اقدامات منسجمی بود که برخی اعضای اتحادیه اروپا در آن مشارکت داشتند. پیش‌نویس این قطعنامه توسط آلمان و برزیل تنظیم و در نوامبر 2013 تصویب شد.

تصویب این قطعنامه به ارائه گزارش قاطع ناوی پیلای، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژوئیه 2014 منجر شد. پیلای اعلام کرد که نظارت صرفاً در صورت وجود ضرورت و تناسب با خطرهای امنیتی مشخص مجاز بوده است و درخواست کرد نظارت گسترده‌تری توسط نهادهای کنترل‌کننده مستقل اعمال گردد. با این حال، مجمع عمومی قادر به توافق با هیچ‌گونه اقدامی جهت تشویق اجرای استانداردهای سخت‌تر نبود.

اما در حالی که کشورهای اروپایی اغلب به صراحت از اصول حقوق حریم خصوصی سخن می‌گویند، در خصوص اینکه چه رابطه‌ای میان سرویس‌های اطلاعاتی آنها با آژانس امنیت ملی آمریکا وجود داشته است کمتر پاسخگو بوده‌اند.

علاوه بر این، برخی کشورهای اروپایی دامنه قدرت نظارتی خود را طی دوره‌ای از زمان آغاز افشاگری‌های اسنودن گسترش داده‌اند. برای مثال، فرانسه در اواخر سال 2013، قانون جدیدی را به منظور تحکیم توانایی سرویس‌های اطلاعاتی برای کنترل ارتباطات دیجیتال بدون نظارت قضایی تصویب کرد و حتی آلمان محدودیت‌های ناظر بر نظارت بر مردم خارج از سرزمینش را محدود کرده است.

افزایش نگرانی‌ها از تهدیدات تروریسم در اروپا، در پیوند با ظهور داعش در سوریه و عراق و به واسطه حمله به شارلی‌ابدو، به مسئله‌ نظارت مؤثر دامن زده است؛ اگرچه این امر نیاز به اقدام از طریق یک چارچوب مشروع و دموکراتیک را مرتفع نمی‌سازد.

موج دوم واکنش ملی: عقب‌گرد علیه جاسوسی

بعد دیگر از واکنش دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، نه با تمرکز بر مسئله نظارت توده مردم بلکه در خصوص جاسوسی سنتی مستقیم علیه دولت‌های اروپایی وجود داشت. این مسئله سؤالاتی متفاوت از مسئله نظارت توده مردم مطرح کرد، اما واکنش عموم و گزارش رسانه‌ها اغلب در تفکیک و تمایز این دو دچار قصور شده‌اند.

اسناد اسنودن آشکار کرد که آمریکا بر تلفن‌های 35 رهبر جهان شنود کرده و سفارتخانه‌ها یا دفاتر کشورهایی از جمله فرانسه، ایتالیا، یونان و اتحادیه اروپا را مورد هدف قرار داده است.

نگرانی در خصوص این شکل متعارف‌تر جاسوسی به ایجاد موج جدیدی از اقدام اروپا، به رهبری آلمان و با هدف حذف جاسوسی آمریکا بر کشورهای متحد و دولت‌هایشان منجر شد. پس از آنکه اخبار شنود تلفن همراه آنگلا مرکل مطرح شد، آلمان ایالات متحده را مجبور به پذیرش موافقت‌نامه عدم جاسوسی کرد. اوباما متعهد شد که تلفن صدراعظم تحت کنترل نباشد، اما تلاش‌ها به منظور انعقاد یک موافقت‌نامه گسترده‌تر جهت اشتراک‌گذاری اطلاعات با شکست مواجه شد.

 

وعده‌ی کاذب حاکمیت فن‌آوری

آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا از طریق یک سری طرح‌های پیشنهادی جهت حفظ داده‌های اروپایی در دست اروپایی‌ها، تحت عنوان “حاکمیت فن‌آوری” اقدام کردند. در این راستا آلمان و فرانسه قصد خود را مبنی بر بررسی امکان ایجاد یک “اینترنت صرفاً اروپایی” اعلام کردند.

حفظ جریان اطلاعات در مرزهای اروپا به لحاظ تکنیکی سخت خواهد بود و به نظر می‌رسد در تضاد با ماهیت باز اینترنت باشد. ذخیره‌سازی اطلاعات اتحادیه اروپا بر سرورهای اروپایی در برخی موارد ممکن است- در واقع برخی از شرکت‌های آمریکایی مانند آمازون در حال حاضر سرورهایی مستقر در اروپا ارائه می‌دهند – اما در صورت نیاز به تمامی اطلاعات شخصی، وسعت چنین محلی‌سازی داده‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی برای شرکت‌های اینترنتی کوچک‌تر، از جمله شرکت‌های اروپایی شود که برای رقابت بین‌المللی تلاش می‌کنند.

این مسئله هم‌چنین اتحادیه اروپا را در زمره نظام‌هایی قرار می‌دهد که از التزامات ذخیره‌سازی اطلاعات داخلی جهت افزایش کنترل بر ارتباطات دیجیتالی شهروندان خود استفاده می‌کنند. مهم‌تر از همه، چنین اقداماتی به منظور ارتقای امنیت اطلاعات اروپا عملکرد ناچیزی دارند. این کار ممکن است مسیریابی محلی برای آژانس امنیت ملی آمریکا دسترسی را دشوار کند، اما آن را غیر‌ممکن نمی‌سازد.

در حالی که مقررات تجاری در سطح اتحادیه اروپا ممکن است برای تحمیل مسئولیت‌های جدید بر شرکت‌های فن‌آوری آمریکا مورد استفاده قرار گیرد، در حال حاضر در سطح تهدید و نه عمل باقی است. به علاوه، این یک ابزار ناشیانه برای کاهش سطح کلی نظارت علیه شهروندان اروپایی باقی می‌ماند.

راه‌های دیگر: دادگاه‌ها و رمز‌گذاری

گذشته از طرح‌های سیاسی (و یا فقدان آنها) از سوی کشورهای اروپایی، دو راه دیگر باقی می‌ماند. مورد اول، دادگاه‌ها است. پرونده‌ای با این ادعا که نظارت بر توده‌ مردم توسط ستاد ارتباطات دولت انگلیس حقوق حریم خصوصی شهروندان اروپایی را نقض می‌کند، نزد دادگاه اروپایی حقوق بشر طرح شده است. تصمیمی که دادگاه اروپایی حقوق بشر در این خصوص اتخاذ می‌کند نه فقط انگلستان بلکه بسیاری از دول عضو دیگر را به بازنگری چارچوب عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی‌شان ملزم می کند.

طبق گزارشی که اخیراً توسط کمیسر حقوق بشر شورای اروپا صادر شد، اصول بنیادین حقوق بشر می‌طلبد قواعد حقوقی روشنی وجود داشته باشد تا بر اساس آن افراد بتوانند چگونگی استفاده قدرت‌های اطلاعاتی را پیش‌بینی نمایند.

مورد دوم، فن‌آوری است. شرکت‌های فن‌آوری در مواجهه با ترس مصرف‌کنند‌گان از نظارت به عنوان تهدیدی برای کسب و کارشان، جهت بهبود امنیت اطلاعات ذخیره‌شده از طریق رمز‌گذاری‌های مؤثرتری عمل می‌کنند. در واقع اقدامات ضد نظارتی به عرصه‌ای برای رقابت تجاری تبدیل شده است.

راه پیش رو: مذاکره‌ای باز و واقع‌گرایانه

قابل توجه است که کشورهای اروپایی هنوز به بیان تفصیلی مجموعه‌ای از استانداردهای جامع و اصولی به منظور توازن میان امنیت و حقوق حریم خصوصی در عصر ارتباطات دیجیتالی جهانی نپرداخته‌اند.

در عین حال که ایالات متحده در رأس نظارت توده مردم قرار دارد، استانداردهای جدید حاکم در این حوزه باید بیش از نقدی ساده از عملکرد ایالات متحده باشد.

باور این امر دشوار است که شکایت‌های کشورهای اروپایی در خصوص شیوه‌های نظارتی ایالات متحده تأثیر سازنده‌ای داشته باشد؛ مگر اینکه این کشورها در جهت توسعه این اصول تلاش کرده و تعهدی را نسبت به رعایت آنها نشان دهند.

گفت‌وگو نه تنها درباره اصول راهنما برای همکاری اطلاعاتی، بلکه به طور کلی درباره محدودیت‌های متناسب بر مسئله نظارت در عصر اطلاعات، ضروری است. مدل‌های قدیمی قانون‌گذاری نتوانسته‌اند خود را با مقیاس و ماهیت جهانی ارتباطات مدرن نگه دارند و سرویس‌های اطلاعاتی روش‌هایی را که فاقد پذیرش دموکراتیک است، توسعه داده‌اند.

به منظور یافتن راه مؤثری برای آشتی حقوق حریم خصوصی، امنیت، و مشروعیت دموکراتیک، اروپا نیاز به مشارکت در یک مذاکره باز و واقع‌گرایانه، هم در داخل اتحادیه و هم با ایالات متحده دارد؛ نه فقط در رابطه با مقامات دولتی، بلکه جامعه مدنی و بازار نیز باید تحت شمول این مذاکره باشند.

در واقع سؤالات سنتی جهت تطبیق حقوق بشر و امنیت ملی، ارائه مشروعیت دموکراتیک برای اقدامات اطلاعاتی، تضمین کنترل مؤثر و پاسخگویی، و ارزیابی آنها در سیاق جدید دنیای آنلاین، باید مجدداً مورد بررسی قرار گیرد. هم‌چنین پرسش‌های جدیدی ناشی از ماهیت جهانی ارتباطات دیجیتال باید در نظر گرفته شود. به ویژه این مسئله که چه محدودیت‌هایی باید بر جمع‌آوری اطلاعات غیر‌شهروندان وجود داشته باشد و فعالیت شرکت‌هایی با عملکرد جهانی که به اطلاعات میلیون‌ها نفر دسترسی دارند، چگونه باید قاعده‌مند گردد.

برنامه اصلاحات ممکن است فوراً به موافقت‌نامه‌های بین‌المللی الزام‌آور منجر نشود، اما می‌تواند اصولی را که در قانون‌گذاری داخلی و سیاست دولت قابل گنجاندن باشد، توسعه دهد. این امور باید فراتر از هر چیز بر مسئله نظارت توده مردم، به ویژه بر استانداردهای حاکم بر جمع‌آوری اطلاعات و ارتباطات فرا‌سرزمینی غیر‌شهروندان، متمرکز شود.

همان‌طور که اسناد اسنودن نشان داد، ایالات متحده آمریکا به تنهایی ترکیبی از تکنولوژی و منابع، درجه نظارت محض، سلطه بر بخش فن‌آوری جهانی و تلاش برای اعمال قوانین فرا‌سرزمینی خود بدون به رسمیت شناختن تعهدات حقوق بشری مربوطه را در اختیار دارد.

در عین حال امنیت اروپا، آینده اقتصادی، ارزش‌ها، و حقوق شهروندان از مهم‌ترین مسائلی هستند که اتحادیه اروپا با آنها درگیر است. به نظر می‌رسد در حل و فصل مشکلات پیچیده این عرصه هیچ‌گونه پیشرفت معنا‌داری صورت نخواهد گرفت، مگر اینکه اتحادیه اروپا به طور جدی‌تری به آنها بپردازد و رویکرد خود-انتقادی‌تری نسبت به آنچه تا به حال انجام داده است، داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *