جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

چالش جرایم سایبری

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: عوامل ارتکاب جرم و همچنین شکل‌های آن در 20، 50 و حتی 200 سال اخیر یکسان بوده (میل به کسب سود و منفعت شخصی)، اما آنچه تغییر یافته ابزار، شیوه ها و سیستم های ارتکاب جرم است.

کالوم جفری و توبیاس فیکین، در مقاله‌ای با عنوان “وب زیرزمینی، چالش جرایم سایبری” که موسسه سیاست راهبردی استرالیایی منتشر کرد، نوشتند: واضح است که فناوری جدید سرعت، آسایش و راحتی بیشتری برای انسان‌ها به همراه دارد، اما در عین حال چالش‌های جدیدی برای اجرای قانون در جهت حفظ امنیت فضای آنلاین فراهم می کند.

یکی از مهم ترین این چالش ها جرایم سایبری است. جرایم سایبری اغلب با هدف کسب سود، گاه به صورت هک کردن سیستم های اطلاعاتی و ارسال ویروس و گاه در قالب جرایمی مانند کلاهبرداری و پول‌شویی انجام می شود و در آنها با سوء استفاده از آسیب‌پذیری‌های موجود، اهداف دولتی، شرکت‌های تجاری و اشخاص حقیقی فارغ از محدودیت های مرزهای جغرافیایی، هدف قرار می‌گیرند.

دزدی از حساب‌های بانکی و دسترسی به اطلاعات و کارت‌های اعتباری اشخاص، دسترسی به اطلاعات خصوصی افراد در شبکه های اجتماعی و بعضا حضور دولت‌ها در ارتکاب این جرایم (قضیه دخالت کره شمالی در هک کردن سایت Sony Pictures ) از مسائل مطرح در این حوزه هستند.

همچنین از دیگر مباحث مهم در جرایم سایبری بحث بازار سیاه است که در آنها کالاها و اطلاعات غیرمجاز مانند مواد مخدر، سلاح، اطلاعات کارت‌های اعتباری و اسناد هویتی جعلی با سودهای هنگفت در سراسر جهان به فروش می رسد و با توجه به گزارش‌های موجود وقتی از سوی پلیس شناسایی و توقیف می شوند، مجددا و در فاصله زمانی بسیار کمی در شکلی تازه به فعالیت خود ادامه می دهند و همین امر مقابله با آنها را برای نیروهای پلیس دشوارتر می سازد.

آنچه که در تمام این موارد مشترک است دشواری های پیش رو در مسیر یافتن مجرمان و رسیدگی های قضایی است که اغلب به دلیل ضعف همکاری میان کشورها، عدم توانایی کشور محل اقامت مجرم در شناسایی و رسیدگی به جرم و ناهماهنگی قانونی میان کشور محل اقامت مجرم و کشور محل حضور قربانی برای مجازات چنین جرایمی رخ می دهد. همچنین عدم تخصص کافی نیروهای پلیس و بی میلی قربانیان به گزارش این موارد به دلیل اعتقاد به ناتوانی  پلیس، از دیگر مشکلات پیش روست.

 در این راستا کنوانسیون بوداپست به عنوان کنوانسیون اروپایی جرایم سایبری که با هدف رفع این مشکلات در محدوده اروپا شکل گرفته، قابل ملاحظه است[1]. در این کنوانسیون دولت‌ها تشویق شده اند تا:

  • اعمال خاصی را به عنوان مصادیق جرایم سایبری تعریف کنند؛
  • ابزارهای کارآمد مورد نیاز ماموران رسیدگی به این جرایم را فراهم کنند؛ و
  • همکاری های پلیسی و قضایی بین المللی را ارتقا بخشند.

با وجود برخورداری از وجوه مثبت و انجام عملیات های موفقیت‌آمیز، کاستی هایی در این سیستم به چشم می خورد که از آن جمله می‌توان به روند کند پذیرش و تصویب این معاهده و عدم عضویت گسترده کشورها به خصوص کشورهای مهمی مثل روسیه، برزیل و چین اشاره کرد که آمارهای بالایی در جرایم سایبری دارند.

یکی از مناطقی که قابلیت بالایی در ارتکاب جرایم سایبری دارد، منطقه آسیا – اقیانوسیه است که به دلایلی مثل رشد اقتصادی، رشد کاربرد اینترنت و در عین حال عدم تناسب ظرفیت ها و توانمندی های قانونی، با آسیب پذیری مواجه است.

در میان کشورهای این منطقه بعضی مانند ژاپن، کره جنوبی و استرالیا از منابع قانونی و رویه های اجرایی مناسبی برای مقابله با این جرایم برخوردارند، اما بعضی دیگر مانند کامبوج و میانمار هنوز در مراحل اولیه ایجاد توانایی‌های قانونی و قضایی در زمینه جرایم سایبری قرار دارند.

از کشورهای این حوزه تنها سه کشور یعنی آمریکا، ژاپن و استرالیا به کنوانسیون بوداپست پیوسته اند و مابقی توجهی از خود نشان نداده اند، مثلا کشور چین، همانطور که اشاره شد، با وجود آمار بالای جرایم سایبری، به دلایل ایدئولوژیک از پذیرفتن این سند خودداری می‌کند، چرا که آن را ساختاری اروپایی می‌داند که در شکل گیری آن سهمی نداشته است. طبیعتا همین امر می‌تواند انجام همکاری های بین المللی را برای شناسایی و مجازات مجرمان سایبری، به لحاظ عدم هماهنگی، با مشکل روبه رو کند.

در نهایت می توان گفت با توجه به اینکه جرایم سایبری از ماهیت پیچیده ای برخوردار بوده و جریان رسیدگی به آنها نسبت به دیگر جرایم با دشواری‌های بیشتری رو به روست، مقابله با آنها نیز نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و صرف هزینه است.

باید توجه داشت که گستره و اشکال ارتکاب جرایم سایبری در حال رشد است و بنابراین مقامات اجرایی می بایست ظرفیت ها و توانایی‌های خود را با این روند همگام کنند.

در این راستا چند راهکار از اهمیت اساسی برخوردار است: سرمایه گذاری در زمینه فناوری و دسترسی به جدیدترین فناوری‌ها، آموزش مستمر نیروها وجذب افراد متخصص و همچنین به حداکثر رساندن همکاری‌های بین المللی در تعقیب و مجازات این مجرمان.

 

[1]  تا ژانویه 2015 ،44 کشور از جمله کشورهای غیر اروپایی مانند ژاپن، ایالات متحده آمریکا و استرالیا این معاهده را تصویب کرده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *