جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

چالش‌های انگلیس در بازنگری راهبرد دفاعی و امنیتی 2015

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: دولت انگلیس در پی نخستین بازبینی سیاست‌های دفاعی و امنیتی (SDSR) خود در سال 2010، دولت‌های بعدی را نیز به انجام چنین بازنگری بر مبنای جدول زمانی پنج ساله ملزم کرد. در همین راستا پیش‌بینی می‌شود تا بازبینی بعدی در سال 2015 و پیش از برگزاری انتخابات عمومی در انگلیس انجام شود.

پاول کورنیش و اندرو درمن در مقاله‌ای که در مجله امور بین‌الملل وابسته به اندیشکده چتم هاوس به چاپ رسید، نوشتند: در حالی‌که رویکرد دفاعی و امنیتی دولت فعلی (دیوید کامرون) مبتنی بر این فرض است که امکان افزایش بودجه‌های دفاعی در بخش تسلیحات و تجهیزات وجود دارد، حزب کارگر باید این بازبینی را براساس بودجه دفاعی سال‌های 19-2016 انجام دهد.

براین اساس، مقاله حاضر با بررسی چالش‌های گذرا و پایدار پیش‌رو در روند بازبینی راهبردی دفاعی انگلیس این فرض را مطرح می‌کند که چنین روندهایی با توجه به تجربه بازبینی 2010 نمی‌تواند چندان موفق باشد، چرا که وجود چالش‌ها و متغیرهای فراگیر و غیرقابل پیش‌بینی، نتیجه چنین برنامه‌هایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

  • در این روند ممکن است نخستین چالش پیش‌رو در تدوین راهبردهای ملی و دفاعی، تکیه بر رویکرد مبتنی بر خطر باشد. حال آنکه موضوع امنیت ملی تنها به حفاظت از کشور در برابر تهدیدات خارجی محدود نمی‌شود، بلکه تهدیدات داخلی همچون افزایش بدهی خارجی و کسری بودجه را نیز دربرمی‌گیرد، موضوعی که بدون شک تاثیر به سزایی بر اقتدار داخلی و قدرت خارجی انگلیس خواهد داشت.
  • چالش دیگر این روند می‌تواند همزمانی برنامه بازبینی با چرخه انتخاباتی انگلیس باشد. این چالش به معنای آن است که وظیفه نخست دولت جدید با بازبینی دفاعی و امنیتی آغاز خواهد شد. در این وضعیت، تدوین برنامه بازبینی دفاعی با برنامه بازبینی هزینه‌های دولتی که در برگیرنده یک دوره زمانی سه ساله است در تلاقی هم قرار خواهد گرفت و همین امر بر پیچیدگی تدوین برنامه بازبینی خواهد افزود.

بنابراین به نظر می‌رسد هرگونه بحث درباره پایداری هزینه‌های دفاعی با طیف وسیعی از چالش‌های امنیتی پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی مواجه است، ضمن اینکه منابع مالی برای رویارویی و برآورده ساختن همه رهیافت‌ها، محدود است. از سوی دیگر، بررسی مولفه‌های کیفی همچون بازسازی توانمندی‌های پرسنل نظامی نیز در این بازبینی امری دشوار می‌نماید.

براین اساس مقاله پیش‌رو ضمن بررسی چالش گذرا و پایدار در روند بازبینی 2015 به قواعدی که باید بر برنامه بازبینی در انگلیس حاکم باشد نیز پرداخته است که در ذیل به صورت خلاصه به آن اشاره می‌شود:

  • برنامه‌ها نباید به گونه‌ای تدوین شود که رویدادهای فوری و غیرقابل پیش‌بینی، عامل غافلگیری شود. بدین معنا که برنامه بازبینی باید به نوعی از قدرت سبقت‌گیری بر رویدادها و حوادث برخوردار باشد.
  • دولت‌ها باید بر استمرار و حفظ منطق بازبینی راهبرد خود پافشاری کنند.
  • محدودیت‌های مختلف نباید به طور شدیدی دولت را برای ارزیابی و برنامه‌ریزی راهبردی محدود کند.
  • اپوزیسیون نباید تلاش کند که به صورت مستقیم روی نتیجه بازبینی تاثیر بگذارد.
  • تهدید به کاهش بودجه دفاعی می‌تواند به رقابت میان نهادهای مختلف و رقابت بین ساختاری بینجامد.
  • برنامه‌های بازبینی نباید در خلال تدوین، به یک جنگ زرگری تبدیل شده و همچنین دولت در فرایند بازبینی زیر فشار رسانه‌ها قرار ‌گیرد.

 

چالش‌ها و محدودیت‌های پیش‌گفته حکایت از این دارد که چشم‌انداز بازبینی 2015 برای تبدیل شدن به یک راهبرد ملی و قابل اعتماد، چندان روشن نمی‌نماید. به ویژه آنکه چنین بازبینی می‌بایست بر مبنای مدیریت خطر صورت پذیرد. حال آنکه چنین رویکردی می‌تواند خطر زیادی را در صحنه سیاسی داخلی و خارجی ایجادکند.

همچنانکه درحوزه خارجی عقب‌ ماندن بازبینی دفاعی 2010 از سیر تحولات لیبی، سوریه، ظهور داعش و الحاق کریمه به روسیه نمایان شد، درحوزه داخلی نیز در صورتی که اسکاتلندی‌ها در همه پرسی 2014 به نفع استقلال از بریتانیا رای می‌دادند، دولت انگلیس بر اساس برنامه بازبینی 2010 هیچ راهبرد مشخصی برای مقابله با آن نداشت.

در مجموع می‌توان گفت که برنامه بازبینی سال 2010  نشان داد که این برنامه، قادر به رویارویی و مواجهه باعوامل و موانع پیش‌ روی خود نیست. مضاف بر آن اینکه دلالت‌های نگران‌کننده‌ای پیرامون شدت، تنوع، زمان تهدیدات و چالش‌های امنیتی و کمبود منابع در درون خود دارد؛ موضوعی که انتقاد بسیاری از کارشناسان را در خصوص ادامه چنین روندی برانگیخته است.

بر این اساس به نظر می‌رسد که برنامه بازبینی 2015 ضمن مواجهه با چالش‌های مختلف، قابلیت زیادی در عرصه تدوین سیاست‌های دفاعی دولت انگلیس نداشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *