جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

5 حقیقت دردسرساز در روابط آمریکا و اعراب

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: نشست کمپ دیوید شکاف فزاینده بین آمریکا و متحدان عربش را به نمایش گذاشت، شکافی که ناشی از تغییر سیاست های نفتی و پیر شدن رهبران عرب ایجاد شده است.

یان برمر در تحلیلی که روی پایگاه اینترنتی مجله تایم منتشر شد، نوشت:  باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به تازگی نشست دو روزه با متحدان عرب آمریکا را به پایان برده است. این نشست یک هفته پرتنش را پشت سر گذاشت. این تنش ها زمانی آغاز شد که ملک سلمان، ‌پادشاه عربستان علنا اعلام کرد که در این نشست شرکت نخواهد کرد و پسر و برادر زاده‌اش را به جای خود فرستاد.

در اینجا پنج علت را که موجب تیره شدن روابط بین آمریکا و متحدان عربش در حاشیه خلیج فارس شده است و چالش هایی که این ائتلاف ها با آن مواجه هستند، می آوریم.

1- نفت

بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات و عربستان سعودی، یک گروه از کشورهای پادشاهی در حاشیه خلیج فارس هستند که در اتحادیه ای موسوم به شورای همکاری خلیج فارس گردهم آمده اند. آنها همگی از تولیدکنندگان اصلی نفت محسوب می شوند.

این شورا حدود 24 درصد نفت خام جهان را تولید می کند، ولی آمریکا چند دهه پس از وابستگی شدید به نفت تولیدی آنها، به لطف ذخایر عظیم نقتی خود، از عربستان سعودی و روسیه در تولید نفت پیشی گرفته است. شورای همکاری این مسئله را به خوبی لمس کرده، به عنوان مثال صادرات نفت عربستان به آمریکا از سال 2008 تا 2014 به میزان 23.74 درصد کاهش یافته است.

2- تضادهای فراوان

در حالی که سعودی ها تولید نفت خود را برای حفظ بازارشان افزایش می دهند، این مسئله در کوتاه مدت، مخاطرات قابل ملاحظه ای بر عربستان تحمیل خواهد کرد. قیمت نفت، چند ماه است که در سرازیری است و این کاهش نفت، مستقیما بر اقتصاد کشورهایی که به شدت به قیمت نفت وابسته هستند، تاثیر می گذارد. 45 درصد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی، مستقیما از نفت و گاز تامین می شود. این رقم برای امارات، 40 درصد و  50 تا 60 درصد برای قطر، کویت و عمان است. اما عربستان با تولید بالایی که دارد، باعث می شود که قیمت نفت همچنان پایین بماند. این وضع باعث بر هم خوردن توازن اقتصادی می شود.

در یک اقتصاد سالم و متوازن بخش خصوصی باید کار تحقیق، توسعه و کارآفرینی را مدیریت کند، ولی تنها 20 درصد از اتباع بحرین در بخش خصوصی کار می کنند. وضع در بقیه کشورهای حاشیه خلیج فارس از این هم بدتر است، به عنوان مثال کمتر از پنج دهم درصد اتباع امارات در بخش خصوصی فعال هستند.

این کشورهای حاشیه خلیج فارس که به شدت به درآمد نفتی متکی هستند، نمی توانند در دوره جهانی شدن با دیگر کشورها رقابت کنند. قدرت های بزرگ نیز از این حقیقت آگاه هستند.

3- قیام‌های عربی

کشورهای حاشیه خلیج فارس در مقابل قیام‌های عربی بسیار آسیب پذیر هستند. این قیام‌ها که از سال 2011 با تظاهرات گسترده و اعتراضات مردمی در سراسر جهان عرب آغاز شد، حتی به بحرین و کویت نیز سرایت کرد.

یکی از اصلی ترین عوامل بروز این جنبش، بیکاری گسترده بود که بر شورای همکاری خلیج فارس نیز ضرباتی وارد کرد.

موسسه ارنست اند یانگ (Ernst & Young) ارزیابی می کند که بیکاری جوانان 20 تا 24 ساله در کشورهای عضو شورای همکاری حدود 40 درصد است. به نظر می‌رسد تعداد آنها برای به ثمر رساندن یک انقلاب کافی باشد.

هیچ چیز ترسناک‌تر از بروز انقلاب در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست، چرا که آمریکا مجبور می شود به این مسئله واکنش نشان دهد. سال‌ها این تلقی وجود داشت که تا وقتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بازارهای جهانی را از نفت پر کنند، آمریکا از آنها محافظت خواهد کرد. به نوعی می‌توان گفت که روابط مصر با آمریکا بر همین مبنا بود، اما از نظر اعضای شورای همکاری اوباما در سال 2011 به راحتی وقت را در حمایت از حسنی مبارک تلف کرد. اگر مصر در مسیر دموکراسی قربانی می‌شود، چرا در آینده این اتفاق برای عربستان سعودی نیفتد؟

4- ایران

در نشست شورای همکاری خلیج فارس، مسئله از سرگیری مجدد روابط آمریکا و ایران برجسته شد. بزرگترین اهرم واشنگتن علیه تهران احتمال برداشته شدن تحریم ها در مقابل یک توافق هسته‌ای است. کارشناسان ارزیابی می کنند که اقتصاد ایران در اولین سال بعد از برداشت تحریم ها احتمالا بین دو تا پنج درصد رشد می کند و در 18 ماه بعد از آن رشد اقتصاد ایران به هفت تا هشت درصد می رسد. این رشد شاخص اقتصادی تقریبا شبیه رشد اقتصادی ببرهای آسیایی در دهه 1990 میلادی است.

تنها رشد اقتصادی نیست که کشورهای حاشیه خلیج فارس را نگران کرده است، بلکه رقابت با نفوذ ایران در منطقه نیز هست. عربستان سعودی در یک دهه گذشته برای مقابله با نفوذ ایران در لبنان، سوریه، عراق، یمن و حتی بحرین، هزینه بسیار زیادی پرداخته است.

با پایان یافتن تحریم ها دست تهران برای اقدامات منطقه‌ای بازتر خواهد شد. به همین دلیل است که کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال یک ائتلاف امنیتی رسمی به سبک ژاپن با رهبران آمریکایی هستند که البته در واشنگتن مشخص شد که نمی‌توانند به چنین توافقی دست یابند.

یک معاهده نیازمند تصویب در کنگره است و به همین دلیل احتمال آن کم است که این مسئله مطرح شود، ولی دستکم آنها می‌خواهند مطمئن شوند که حمایت نظامی و فروش تسلیحات آمریکا به آنها اهمیت دارد.

5- سن رهبران عرب

مسئله آخر، موضوع مسن بودن رهبران کشورهای عربی است. غیبت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی و دیگر همتایانش از امارات، بحرین و عمان این پیام را داشت که حفظ وضع موجود در خاورمیانه نمی‌تواند ادامه یابد. جواب سربالای آنها به اوباما با هدف ارائه تصویری قدرتمندانه از خودشان در منطقه است، ولی واقعیت این است که کشورهای حاشیه خلیج فارس معضلات ساختاری جدی دارند که حل و فصل آن چند نسل طول خواهد کشید.

به جای تعامل با چهار حاکم با میانگین سنی 75 سال، اوباما در میان نمایندگان با میانگین سنی 56 سال نشست. این نسل جوان تا چند دهه آینده رهبری کشورشان را به عهده خواهند گرفت.

70 سال بعد از تعاملات فشرده با کشورهای عرب،کاملا مشخص است که کشورهای عضو شورای همکاری بیش از همیشه به آمریکا نیاز دارند، اما این سئوال مطرح است که آمریکا تا حد به این کشورها نیاز دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *