جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

پژوهشی درباره جنگ افزارهای بیولوژیک چین

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: پژوهشی که در یک مجله تخصصی هندی به چاپ رسیده، برنامه جنگ افزارهای بیولوژیک چین را بررسی کرده و به قابلیت‌ سلاح‌های بیولوژیک موجود در تاسیسات دفاعی و ارتش این کشور توجه خاصی داشته است

دنی شوهام در این مقاله که در مجله مطالعات دفاعی اندیشکده مطالعات و تحلیل‌های دفاعی دهلی نو به چاپ رسید، پس از بررسی عوامل تاریخی و جغرافیایی، رویکرد چین به کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک و نظام اداری مرتبط کنونی، نگاه دقیقی به نظام به کار گرفته شده در این کشور انداخته است.

به این منظور، 19 تاسیسات مرتبط با تشکیلات دفاعی، 34 تاسیسات نظامی (مرتبط با ارتش آزادی بخش خلق (PLA) که در مالکیت این ارتش یا بخشی لاینفک از آن هستند) و نیز 12 تاسیسات غیرنظامی به عنوان نمونه بررسی و ثبت شد‌اند.

خروجی تحلیل مشخص می‌کند که 12 تاسیسات مرتبط با تشکیلات دفاعی (تاسیسات دفاعی دولتی) به اضافه 30 تاسیسات مرتبط با ارتش آزادی بخش، به شکلی در تحقیق، ایجاد، تولید، آزمایش و ذخیره‌سازی سلاح‌های بیولوژیک نقش دارند.

این رقم با توجه به بزرگی دولت چین، بلندپروازی‌های تکنولوژیک و میل دیرین آن به پیروی از برنامه‌های نظامی شوروی چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. اما ساختار برنامه سلاح‌های بیولوژیک این کشور قابل توجه است.

این ساختار بارویکردی روشمند سعی در پنهان کردن ماهیت، وابستگی‌ها و طرز کار بسیاری از تاسیسات پیش گفته را دارد.

این ادعا از طریق بررسی برخی تاسیسات‌های غیرنظامی که در نمونه آمده بود نیز تایید می‌شود. البته چنین مخفی‌کاری‌هایی مؤید اتهامات متعددی است که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در دهه 90 میلادی و بعدتر، به چین وارد کردند و مدعی شدند که این کشور با وجود پیوستن به کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک، دارای برنامه فعال و زرادخانه‌ای برای این سلاح‌هاست.

البته چین همواره، به صورت آگاهانه منکر داشتن چنین برنامه‌ای بوده، چرا که متوجه است که در صورت تایید، متعاقبا وادار به نابودی آن خواهد شد. شوروی نیز پیش از این، سال‌ها به صورت موفقیت‌آمیزی از این منطق پیروی کرده بود.

منطق اصلی که چین در این خصوص به کار گرفت، کاربرد دوگانه‌ ترتیبات فناوری زیستی (biotechnological) و فناوری پزشکی (biomedical) است. نظام‌های شناخته شده چینی که به این موضوع مرتبط هستند، به صورت بسیار مبهم و پیچیده‌ای از ترتیبات فناوری زیستی و فناوری پزشکی با کاربرد دوگانه استفاده می‌کنند. این ترتیبات هم‌زمان که مربوط به ضروریات متعارف یا دفاعی هستند، حول محور سلاح‌های بیولوژیک می‌چرخند. چین این منطق را هم در سطوح تاکتیکی و هم در سطح راهبردی به کار گرفته است.

یکی دیگر از عناصر اصلی، غیرنظامی نمایاندن تاسیسات مرتبط است. این رفتار از آنجایی که موجب برقراری روابط سازنده با بسیاری از تامین کنندگان فناوری و موسسات علمی برجسته خارجی می‌شود، بسیار مفیداست.

دانشمندان چینی که سال‌ها در دانشگاه‌ها و موسسات علمی خارجی مستقر بوده‌اند، به پیشبرد این رویکرد کمک می‌کنند. به علاوه، کمیسیون علوم، فناوری و صنایع برای دفاع ملی (COSTIND) و دپارتمان اطلاعات ارتش آزادی‌بخش این رویکرد را هدایت می‌کنند.

دپارتمان اطلاعات ارتش آزدی بخش به عنوان دپارتمان دوم شناخته می‌شود و یک موسسه اطلاعاتی مهم در رابطه با گردآوری فناوری‌های برجسته خارجی با کاربرد نظامی آشکار یا پنهان است.

به نظر می‌رسد که کارکنان این دپارتمان بیشتر در پوشش ماموران کنسولی و غیره فعالیت می‌کنند و حضور ظاهری چندانی در خارج از کشور ندارند.

به نظر می‌رسد با توجه به کلیت برنامه‌های تحقیق و توسعه‌ی چین، موسسات مرتبط می‌توانند بسیاری از عوامل سمی و بیماری‌زا را به عنوان سلاح بیولوژیک تولید کنند. حتی ممکن است سلاح‌های بیولوژیک جایگزین بخشی از زاردخانه چین شوند.

بر اساس این پژوهش، میزان و دقت فعالیت‌های صورت گرفته در چین در زمینه تحقیق و توسعه در حوزه زیست هوازی، اعم از باکتری، ویروس و سموم، بسیار بیش‌از حد لازم برای آمادگی و محفاظت است.

ضمنا فعالیت‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که دانشمندان چینی به سطح بالایی از دانش و فناوری دست یافته‌اند که ظاهرا در حوزه دفاعی کاربرد دارد. همه این‌ها در کنار قابلیت‌های پیشرفته چین در زمینه کلاهک‌های نظامی، این گمان را به وجود می‌آورد که ممکن است فناوری‌های مناسب برای ساخت و تولید سلاح‌های بیولوژیک با قابلیت پرتاب موثر را به کار گیرد.

با توجه به وسعت علوم حیاتی و مهارت‌های راهبردیِ چین بعید است که این کشور، با وجود عضویت و حمایت ظاهری از کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک، راه‌های جدید را برای طراحی و به کارگیری سلاح‌های بیولوژیک نادیده بگیرد.

نویسنده پژوهش در خاتمه نتیجه گرفته است روی هم رفته به احتمال بسیار زیاد، چین یکی از دارندگان سلاح بیولوژیک هست و خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *