جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

تجدید اقتدارگرایی در جهان عرب

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: با گسترش آشوب در لیبی، سوریه و یمن، ایده "قوی‌مرد"- فردی قوی، هر چند خشن، که بتواند ثبات ایجاد کند - در میان مردم خاورمیانه محبوبیت بیشتری یافته است.

شادی حمید و دانیل بایمن در گزارشی با عنوان مشقت و فرصت؛ مواجهه با چالش‌های سیاسی و امنیتی در خاورمیانه که اندیشکده کلینگلدائل (Clingendael) (موسسه هلندی روابط بین‌الملل) به چاپ رساند، نوشتند: حتی در کشورهایی مانند تونس که انتقال دولت موفقیت‌آمیزتر اتفاق افتاد، شکاف وسیع توقعات، منجر به شکست دموکراسی شد.

جامعه جهانی نیز تمایل یا قدرتی برای پرکردن این شکاف نداشته است. ایالات متحده همان سیاست‌های پیش از قیام‌های مردمی را ادامه داده و امور را به شکل پیشین پیش برده است. این دولت به کشورهای در دوره گذار نیز با وجود اقتصادهای ویران، کمک‌های محدودی ارائه کرده است.

در ترکیه نگرانی از رشد اقتدار حزب عدالت و توسعه در حال افزایش است، به ویژه تصویب لایحه امنیتی اخیر که به نام مبارزه با تروریسم، قدرت پلیس را افزایش داده و فرایندهای آیین دادرسی صحیح را نادیده می‌گیرد، به این نگرانی دامن می‌زند. ایالات متحده و اروپا باید نگران باشند که کشوری که قرار بود نمونه موفقی از اصلاحات دموکراتیک تدریجی باشد، دارد مسیر عکس را طی می‌کند. اروپا به ویژه می‌تواند در این‌ مورد نقش مهمی بازی کند.

دلالتهای سیاسی و توصیهها

به نظر برخی، رجوع ایالات متحده و اروپا به ادامه تجارت با کشورهای منطقه به شکل معمول، مشکل تلقی نمی‌شود، بلکه علامت مثبتی است که نشان می‌دهد این کشورها به جای اصرار به دیدن جهان به شکلی که می‌پسندند، آن را به شکلی که هست، می‌بینند.

باید توجه داشت که این رویکردِ کشورهای غربی که از دولت‌های اقتدارگرا حمایت می‌کردند، سیاست پیش از قیام‌های مردمی بود. این در حالی است که این قیام‌ها نشان داد که این دولت‌ها پایدار نیستند. همان‌طور که نمونه‌های مصر، لیبی و یمن نشان داد، دولت‌هایی که قسمت‌های بزرگی از جمعیت خود را نادیده می‌گیرند، ذاتا بی ثباتند، چراکه بخش‌های حذف شده همواره انگیزه بر هم زدن صحنه را دارند. هم‌چنین مطالعات بسیاری نشان داده که میان فقدان دموکراسی و رشد تروریسم رابطه علی وجود دارد.

البته برقراری دموکراسی راه حل ساده‌ای نیست. کشورهایی که در حال طی این مسیر هستند، بیشتر مستعد بی‌ثباتی‌اند. این گفته خصوصا درباره کشورهایی صحت دارد که باز شدن فضای سیاسی در آن‌ها موجب افزایش شکاف ایدئولوژیک می‌شود. سیاستمداران نیز اگر قبول دارند که اصلاحات و دموکراتیک شدن نهایتا به نفع ثبات کشورشان است، باید برخی چالش کوتاه مدت را در مقابل منافع بلندمدت چنین تغییری بپذیرند.

اما سوال اینجاست که جامعه بین‌المللی چگونه می‌تواند اصلاحات سیاسی را به صورت موثرتری ترویج کند؟ نخست به مساله اهرم فشار می‌پردازیم. فرایند الحاق به اتحادیه اروپا نمونه موفقی از شرط اصلاحات بوده است. شرط مساعدت، معمولا به شکل منفی بروز پیدا کرده، یعنی کشورهای قدرتمند، تهدید به تحریم یا تعلیق کمک‌های اقتصادی می‌کنند. این رویکرد تنبیهی می‌تواند نتیجه عکس دهد، اما شرط ایجابی می‌تواند مثبت باشد. شرط ایجابی یعنی انگیزه‌بخشی سیاسی و اقتصادی برای دولت‌هایی که گام‌های دقیق و قابل ارزیابی به سوی دموکراسی بر می‌دارند.

در مورد ترکیه نیز اگرچه اروپا اغواگری و جذابیت پیشین را ندارد، اما کماکان پیوستن به آن برای بسیاری سیاستمداران ترک خوشایند است. این موضوع می‌تواند به عنوان اهرم فشار مورد استفاده قرار گیرد.

بنیاد چندجانبه برای اصلاحات (MER) می‌تواند حول چارچوبی برای تشویق اصلاحات، روابطی اساسی با متحدان عربی ایجاد کند. تا به امروز تلاشی نظام‌مند و پایدار در راستای کمک اقتصادی برای اصلاحات دموکراتیک در خاورمیانه صورت نگرفته است.

در این طرح پیشنهادی، میزان کمک‌های اعطایی در محدوده پنج تا 20 میلیارد دلار در طول 10 سال خواهد بود. طبیعت چندجانبه این کمک‌ها، هم از بار مالی مستقیم بر ایالات متحده می‌کاهد و هم این تصور را از بین می‌برد که واشنگتن قصد دستکاری نتیجه را دارد.

لازم است سازوکارهای پاسخگویی، نظارت مداوم، معیارهای شفاف و البته اراده سیاسی برای تعلیق یا ختم کمک‌ها در صورت عدم ایفای تعهدات به اصلاح، در تمام طرف‌های مشارکت کننده ایجاد شود.

واضح است که شکل کمک‌ها با توجه به ملت‌های مختلف و سازکارهای مرتبط، تفاوت خواهد کرد، اما اصل اساسی این است که سازوکارهای نهادین اصلاحاتی پیش‌بینی شود که وابسته به دستگاه‌های دولتی خاص یا منافع راهبردی غالب نباشند.

البته باید توجه داشت که در وضعیت کنونی، ایالات متحده برای توسعه منطقه بیش از برقراری دموکراسی اولویت قائل است، به ویژه که برای مبارزه با داعش نیز به همکاری با دولت‌های اقتدارگرا نیاز دارد. اما میان اصلاحات دموکراتیک و مبارزه با داعش نیز رابطه‌ای وجود دارد.

جورج بوش در سال 2001 “جنگ علیه ترور “را راه انداخت، اما دو سال بعد نیز در همین رابطه “دستورالعملی برای آزادی” تعریف کرد که برای فهم بروز خشونت سیاسی در جهان عرب، چارچوبی فکری ارائه می‌داد.

دستورالعمل مشابه اوباما برای جنگ جدید علیه ترور چه خواهد بود؟ وقایع اخیر لزوم پرداختن به این سوال را دوچندان کرده است: جامعه بین‌المللی نمی‌تواند چیزی را که بدوا یک سازمان تروریستی نیست، با یک استراتژی خفیف ضدتروریسم خنثی کند.

داعش یک دولت بدوی است که به خاطر وجود دولت‌های ورشکسته، شکست نظم منطقه‌ای و شکست دولت‌های سکولار در مشارکت‌ دادن اسلام گرایان، امکان حکمرانی یافت. بنابراین در طراحی هر راهبرد درازمدتی برای مبارزه با داعش، باید تمامی این نقایص در نظر گرفته شوند.

تمامی چالش‌های اساسی در خاورمیانه از فقدان یک حکمرانی مشروع ناشی می‌شود. اگرچه کمتر سیاست‌مداری در آمریکا یا اروپا منکر این واقعیت است، با این وجود این مساله در هیچ یک از سیاست‌های آمریکا و اروپا در قبال منطقه لحاظ نشده است.

در سال‌های اخیر، سیاست خارجی آمریکا و تا حدی اروپا در قبال خاورمیانه فاقد برنامه‌ریزی سیاسی راهبردی بوده است. این دولت‌ها، در میان بحران‌های جاری و نگرانی بابت افراط‌گرایی و خشونت، بر این مساله تمرکزی نداشته اند که به منظور تسهیل حکمرانی موثری که چشم اندازی 20 ساله داشته باشد، چه باید کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *