جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: بازسازی غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد

گزارشی که پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت، از سوی سازمان ملل منتشر شد، بیان کرد که اگر روند بازسازی نوار غزه مطابق با روند بازسازی‌ها در درگیری‌های قبلی انجام شود، بازسازی منازل در نوار غزه ممکن است تا قرن آینده طول بکشد.

ترکیه تجارت با تل آویو را به حال تعلیق درآورد / وزیر خارجه اسرائیل: اردوغان توافقات تجاری را زیر پا می‌گذارد؛ مذاکره فوری برای یافتن جایگزین انجام دادیم

بلومبرگ گزارش داد: ترکیه تجارت با اسرائیل را به حال تعلیق درآورده است.در همین راستا، «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل گفت: اردوغان با بستن بنادر به روی واردات و صادرات اسرائیل، توافقات را زیر پا می‌گذارد.

شهادت ۱۴۱ خبرنگار از ابتدای تجاوز اسرائیل به غزه

تهران – ایرنا – مرکز اطلاع رسانی دولتی در غزه در آستانه سوم ماه می (روز جهانی آزادی مطبوعات) اعلام کرد که رژیم اشغالگر از ابتدای تجاوز به نوار غزه در هفتم اکتبر تاکنون، ۱۴۱ خبرنگار را به شهادت رسانده است.

سازمان ملل: ۷۵۰۰ تُن مهمات منفجر نشده در سراسر نوار غزه باقی مانده است

تهران – ایرنا – سازمان ملل متحد اعلام کرد، همزمان با ادامه تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه حدود ۷۵۰۰ تُن مُهمات منفجر نشده در سراسر این باریکه از خاک فلسطین وجود دارد و پاکسازی آن، به حدود ۱۴ سال زمان نیاز دارد.

Loading

نیاز ناتو به راهبردی جامع در قبال روسیه

۱۳۹۴/۰۳/۲۷ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: ادامه دخالت روسیه در اوکراین و به ویژه منضم کردن کریمه به خاک روسیه، به چالشی اساسی برای امنیت روسیهتبدیل شده است. اقدامات روسیه نه تنها اتحاد اروپا – آتلانتیک را تحت الشعاع قرار داده، بلکه چشم انداز یک اروپای باثبات، امن و به لحاظ اقتصادی سالم را که برای دو دهه از سوی ناتو و سیاست های اتحادیه اروپا هدایت و رهبری شده، با خطر مواجه کرده است.

الگا اولیکر، مایکل جی. مک نرنی و لین ای. دیویس در مقاله‌ای که اندیشکده رند به چاپ رساند، نوشتند: تا به امروز آمریکا و دیگر اعضای ناتو به دو طریق به این اقدامات واکنش نشان داده اند: 1. تحریم های اقتصادی روسیه و 2. اقدامات نظامی متعارف ناتو که در راستای نمایش آمادگی ها و قابلیت های جدید نظامی به روسیه صورت گرفته است.

مضاف بر آن رهبران ناتو در اعلامیه نشست ولز 2014  به وضوح بر ادامه این مسیر و حضور قوی تر ناتو در شرق اروپا تاکید کردند. این اقدامات با هدف ممانعت از تهدیدهای آینده روسیه، اطمینان بخشی به کشورهای عضو ناتو و کمک و پشتیبانی از امنیت کشورهای غیرناتو به ویژه اوکراین صورت پذیرفته است.

با این حال به نظر می رسد که ناتو برای انجام موثرتر اقدامات خود با چالش‌هایی مواجه است که اختلاف نظر سیاسیون غربی و افکار عمومی درباره دخالت ناتو در اوکراین و میزان تاثیرگذاری آن بر حل بحران اوکراین از جمله آنها محسوب می‌شود. مضاف بر این، شواهد نشان می دهد که اقدامات ناتو تاثیری بر سیاست خارجی روسیه در اوکراین نداشته است.

بر این اساس به نظر می‌رسد ناتو برای مقابله اساسی با این وضعیت نیاز به یک راهبرد جامع بلندمدت دارد که در آن بتواند با پاسخ به سوالات زیر به صورت فعالانه تر برای برقراری صلح و ثبات در قاره اروپا عمل کند:

– تهدید اصلی برای متحدان ناتو چیست؟ تهدید نظامی سنتی یا غیرنظامی و سیاسی؟

– آیا بالا بردن هزینه ها می تواند روسیه را به عقب نشینی وادار نماید؟

– ویژگی های رفتاری ناتو در برابر روسیه چه باید باشد، تعامل یا عدم تعامل؟

– برای ناتو چه میزان از نفوذ روسیه در کشورهای غیرناتو قابل پذیرش است و اینکه ناتو چه کمک هایی می تواند به این قبیل کشورها ارائه دهد؟

با توجه به این پرسش ها، دو راهبرد عمده مورد نظر است که هر یک از آنها با دستاوردهای احتمالی متفاوتی همراه خواهد بود. این مساله تا حد زیادی به پیچیدگی سیاست ها و تعداد کشورهای درگیر در انجام هر کدام از این راهبردها بازمی گردد.

راهبرد اول (مجازات و عدم تعامل): تمرکز بر احتمال تجاوز نظامی روسیه به اعضای ناتو و مقابله به مثل از طریق تهدید به مجازات. این استراتژی بر بهره گیری از ابزارهای سنتی نظامی متعارف و همچنین افزایش حضور نظامی آمریکا در حوزه های درگیری متمرکز است. با این حال به کارگیری این راهبرد خطراتی دارد، چرا که هر چند پاسخ نظامی به تهدید روسیه با توجه به ضعف نسبی این کشور ممکن است آسان به نظر آید، اما پاسخ احتمالی این کشور با توجه به توان هسته ای اش،  می تواند شرایط پیش بینی نشده و خارج از کنترلی را ایجاد کند. ضمن آنکه اگر کشور مورد دعوا عضو ناتو نباشد، مطمئنا پاسخ روسیه قوی تر خواهد بود.

استراتژی دوم ( انعطاف پذیری و تعامل): تمرکز بر تهدیدهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی روسیه بر اعضای ناتو و ممانعت از بروز چنین تهدیداتی از طریق تقویت انعطاف‌پذیری اعضای ناتو و محدود نمودن آسیب پذیری های آنها. این راهبرد ضمن حفظ حداقل تعامل با روسیه، درجه ای از نفوذ این کشور در دولت های همسایه غیرناتو را نیز می پذیرد. لازم به ذکر است که هر چند اقدام نظامی اولویت اول و اصلی این راهبرد نیست، در این راهبرد ناتو تا میزانی از پاسخ نظامی متعارف را برای خود محفوظ می‌دارد. برای رسیدن به تعامل نیز لازم است تا در قدم اول تنش‌زدایی در موضوعات حساس از جمله در موضوع اوکراین صورت گیرد و پس از آن نیز اقدامات همکاری‌جویانه در زمینه های سایبری، عملیات ویژه، همکاری های امنیتی و مبارزه با تروریسم در تقویت این روند موثر خواهند بود. بدون شک این همکاری‌ها می‌تواند زمینه‌ای مشترک برای اروپا و روسیه به منظور تدوین قطعنامه نهایی بحران اوکراین برای ایجاد یک صلح پایدار و فراگیر باشد و این فرصتی برای تمام اروپا برای رسیدن به توافق امنیتی جامع با قوانینی جدید خواهد بود. با این حال در این مصالحه لازم است تا منافع روسیه به ویژه در حوزه پیرامونی اش در نظر گرفته شود. این راهبرد نیز دارای مخاطراتی خواهد بود که از جمله عبارتند از:

  1. پیدا کردن و رفع آسیب پذیری های اعضای ناتو یک فرایند پیچیده و طولانی است.

2.تغییرات سیاسی پیش بینی نشده می تواند چشم انداز تعامل طولانی مدت را به خطر اندازد.

  1. در صورتی که راهبرد تعاملی ناتو در برابر روسیه به عنوان عقب نشینی تلقی شود، به محبوبیت پوتین در افکار عمومی روسیه و منطقه اروپای شرقی کمک خواهد کرد.

گفتنی است که دو راهبرد ذکر شده تنها راهبردهای ممکن نیستند و حتی نویسندگان مقاله راهبرد سومی را نیز که در آن حوزه نفوذ روسیه در کشورهای همسایه خود به رسمیت  شناخته شود، رد نمی کنند. اما آنچه در همه راهبردها حائز اهمیت است، در نظر گرفتن امنیت اروپا و نقش ناتو در برقراری آن خواهد بود که  احتمال رسیدن به آن در راهبرد ترکیبی دوم بیشتر است، چرا که این راهبرد بر رفع تهدیدات روسیه پیش از وقوع آنها تکیه دارد. حال آنکه راهبرد اول مقابله به مثل نظامی پس از تهدید نظامی روسیه را دنبال می کند.

در واقع هر چند که هر دو این راهبردها با خطراتی مواجه است و موفقیت آنها تضمین شده نیست، اما در نهایت باید به راهبردی روی آورد که ضمن کاهش آسیب پذیری‌های به تسریع فرآیند ایجاد یک روسیه متحد اروپا ختم شود. نیل به این هدف اگر چه ممکن است سال ها طول بکشد، اما در هر صورت راهبرد تعامل  بسیار موثرتر از مجازات خواهد بود. بر این اساس سه مرحله کوتاه مدت پیشنهاد می شود:

  1. رسیدن به یک درک مشترک از سوی اعضای ناتو در خصوص آسیب پذیری ها از طریق ارزیابی شفاف کشورهایی که بیشتر مستعد تهدیدهای سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه هستند. فهم این مساله می‌تواند آسیب پذیری های ناتو را کاهش دهد.
  2. توسعه دکترین های غیرمتعارف برای ایجاد یک درک مشترک  از تهدیدهای روسیه؛
  3. بهبود زیرساخت‌های پیشنهادی در کشورهای مورد تهدید شامل: افزایش توانمندی‌های سایبری، اطلاعاتی؛ ارتباطات راهبردی و اصلاحات امنیتی. این روند نیازمند مشارکت جدی آمریکا در مسائل کشورهای عضو ناتوست.

در پایان باید گفت که هرچند اقدامات روسیه، امنیت اروپا را به خطر انداخته، اما تعهد به ارزش‌های آتلانتیک شمالی مبتنی بر دموکراسی و ارزش‌های لیبرالی می تواند مسیری روشن برای رسیدن به اروپایی امن باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *