جدیدترین مطالب

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

تردید عربستان درباره توافق تجارت آزاد شورای همکاری خلیج فارس با چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان درباره تردید عربستان برای تعامل با چین در چارچوب توافق تجارت آزاد چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: این موضوع صرفا دلیل اقتصادی یا سیاسی ندارد، ضمن آنکه دلایل این تعلل و تاخیر با توجه به تحولات منطقه و بین‌الملل به‌طور لحظه‌ای تغییر کرده و قطعا در راستای منافع هر یک از کشورهای طرف توافق است.

تحلیلی بر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پاره کردن منشور سازمان ملل از سوی نماینده رژیم اسرائیل در واکنش به قطعنامه عضویت کامل فلسطین به‌معنای پذیرش پایان دادن به دولتی به اسم اسرائیل توسط نماینده این رژیم است.

Loading

أحدث المقالات

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

Loading

حمایت سازمان ملل از حق بر رمزگذاری دیجیتال

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: بنا به استدلال گزارشگر ویژه ملل متحد در خصوص آزادی بیان، رمزگذاری و ناشناس‌ماندن، تامین‌کننده منافع اساسی حقوق بشری است.

دنیل کل در مقاله‌ای که اندیشکده نیو آمریکا منتشر کرد، نوشت: از نظر این گزارشگر، رمزگذاری و ناشناس‌ماندن، نقشی کلیدی در آزادی بیان در عصر دیجیتال ایفا کرده و مستحق حمایتی قوی و موثر هستند.

این چکیده‌ای کلیدی از گزارش تازه دیوید کِی (David Kaye گزارشگر ویژه در خصوص آزادی بیان و عقیده است که به تازگی منتشر شده و اواخر ماه ژوئن به شورای حقوق بشر ارائه خواهد‌ شد.

بر اساس مصاحبه ای که هفته پیش کِی با نشریه Intercept انجام داده، این سند “نخستین گام در راستای ایجاد چارچوبی حقوقی برای امنیت دیجیتال است”.

این نخستین گزارش کِی از زمان در اختیار گرفتن سمت فرانک لارو، گزارشگر ویژه پیشین ملل متحد است که در سال 2013 یک گزارش بنیادین را در خصوص اثرات حقوق بشری نظارت منتشر نمود.

گزارش نخست کِی برای شورای حقوق بشر بر دو پرسش کلیدی متمرکز است:

  1. آیا حق بر حریم خصوصی و آزادی عقیده و بیان، ضامن تامین امنیت ارتباط آنلاین و به طور خاص از طریق رمزگذاری و ناشناس‌بودن است؟
  2. با فرض مثبت بودن پاسخ پرسش فوق، دولت ها تا چه حدی می توانند مطابق با قواعد حقوق بشر، محدودیت هایی را بر رمزگذاری و ناشناس‌بودن اعمال نمایند؟

وی برای تهیه این گزارش، در ابتدای سال جاری، با دولت ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و جامعه مدنی مشورت نمود.

این گزارش با تشریح کاربردهای بی‌شمار فناوری رمزگذاری و ترسیم ارتباط میان این ابزارها و حق بر حریم خصوصی و آزادی بیان و عقیده که سال‌هاست در اسناد حقوق بشری بین المللی متعدد درج شده‌اند، آغاز می‌شود.

کِی  در ابتدای گزارش می‌نگارد که «رمزگذاری و ناشناس‌بودن، حیطه‌ای از امنیت و حریم شخصی مجازی را برای داشتن عقیده و اعمال آزادی بیان بدون مداخله یا حملات خودسر و غیرقانونی، در اختیار اشخاص و گروه‌ها قرار می‌دهد».

کِی، برخی نگرانی‌های ناشی از رویه کنونی دولت‌ها، از جمله بحث‌های اخیر هم در ایالات متحده و هم در بریتانیا در خصوص ملزم نمودن شرکت‌ها به ارائه دسترسی مخفیانه به هر نوع محصولی که از رمزگذاری قوی استفاده می‌نماید، بیان می‌کند. اما وی یادآوری می‌نماید که دولت‌هایی که مدعی داشتن چنین دسترسی‌ای هستند، «اثبات نکرده‌اند که کاربرد مجرمانه یا تروریستی رمزگذاری به عنوان مانعی شکست‌ناپذیر بر سر راه اهداف اجرایی قانون عمل می‌نماید» و هشدار می دهد که «عیوب و نقص‌های عامدانه همواره به امنیت تمامی کاربران مجازی خدشه وارد می نماید، چرا که دسترسی مخفیانه، حتی اگر صرفاً با هدف دسترسی دولت باشد، می تواند مورد استفاده نهادهای غیرمجاز قرار بگیرد». در واقع، «الزام به ارائه دسترسی مخفیانه به رمزگذاری‌ها، حتی اگر برای مقاصد مشروع باشد، امنیت و حریم خصوصی لازم برای اعمال حق بر آزادی بیان را تهدید می‌نماید».

کِی سپس در این سند استدلال می‌نماید که سیستم‌های ذخیره کلید و رمزها نیز – مانند طرح‌های پیشنهادی متعددی که توسط دولت ایالات متحده ارائه شد اما نهایتا در خلال جنگ‌های سرّی دهه 1990 رد شدند- مشکل‌آفرین هستند. مجاز نمودن شرکت‌ها به فراهم کردن دسترسی دولت به چنین رمزهایی پیش از فروش محصولات رمزگذاری، مانند مقررات اعمال شده در ترکیه در سال 2011، غالباً ضعف‌هایی ناخواسته ایجاد می کند که می‌تواند به آزادی بیان خدشه وارد نموده و حقوق بنیادین بشری را زیر سوال ببرد.

کِی در بیان توصیه‌های خود، در مورد حمایت از دسترسی به رمزگذاری قوی، شفاف و بدون ابهام است. نکات کلیدی این توصیه‌ها بدین شرحند:

  1. «دولت‌ها می بایست رمزگذاری قوی و ناشناس‌ بودن را ترویج و ارتقا دهند. قوانین ملی باید این را به رسمیت بشناسند که اشخاص آزادند برای حفاظت از امنیت و حریم خصوصی ارتباطات مجازی خود از ابزارها و فناوری رمزگذاری که اجازه ناشناس‌بودن آنلاین را می دهند، استفاده کنند» و
  2. دولت های نباید رمزگذاری و ناشناس‌بودن را که حق بر آزادی بیان و عقیده را تسهیل می نمایند، محدود کنند. ممنوعیت‌ها غالباً ضروری و متناسب نیستند. دولت ها باید از تمامی تدابیری که امنیت مجازی اشخاص را تضعیف می نمایند، مانند دسترسی مخفی، استانداردهای رمزگذاری ضعیف و ذخیره کلیدها و رمزها، پرهیز کنند».

مهم‌تر از همه، این گزارش مسئولیت شرکت‌ها را به دلیل نقش آن‌ها به عنوان واسطه میان حکومت‌ها و کاربران نیز شناسایی می نماید. کِی ضمن تاکید بر تعهد آن‌ها به احترام و حمایت از حقوق بشر در سراسر جهان، توصیه می کند که «شرکت ها باید از انسداد یا محدود کردن انتقال ارتباطات رمزگذاری‌شده اجتناب نموده و اجازه ارتباط برقرار نمودن با هویت ناشناس را بدهند». این گزارش شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی را به سرمایه‌گذاری و تخصیص زمان و تلاش در جهت توسعه استفاده از رمزگذاری، از جمله از طریق لینک‌های مرکز داده‌های رمزگذاری‌شده، حمایت از پروتکل‌های امن چون HTTPS و توسعه استفاده از رمزگذاری سراسری به صورت پیش‌فرض، ترغیب می نماید.

گزارش گزارشگر ویژه در مقطع زمانی حساسی ارائه شده که مباحث تندی میان حامیان حریم خصوصی و مجریان قانون بر سر حق بر استفاده از رمزگذاری قوی مجدداً مطرح شده است. تنها چند هفته پیش، اتحاد بی سابقه شرکت‌های بزرگ فناوری، متخصصان امنیتی و سازمان‌های آزادی‌های مدنی در ایالات متحده، در نامه‌ای به باراک اوباما، وی را به رد فوری هرگونه لایحه دولتی که شرکت‌ها را ملزم به ارائه دسترسی مخفیانه به ارتباطات رمزگذاری‌شده نماید، فراخواندند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *