جدیدترین مطالب

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

Loading

أحدث المقالات

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

Loading

ترکیه در جستجوی دولتی جدید

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: در حالی مجلس ملی کبیر ترکیه (TGNA) در 23 ژوئن برای ادای سوگند نمایندگان جدید پارلمان تشکیل جلسه داد که حزب عدالت و توسعه (AKP) در انتخابات اخیر نتوانست اکثریت خود در مجلس را حفظ کند. با آنکه پارلمان ترکیه کار انتخاب دولت جدید را با جدیت آغاز کرده، اما هنوز، روشن نیست که کدام یک از چندین ائتلاف ممکن از میان چهار احزاب راه یافته به مجلس به واقعیت تبدیل خواهد شد و یا اینکه در صورت ناکامی در تشکیل دولت ظرف 45 روز، ترکیه مجبور به انتخابات زود هنگام در پایان سال خواهد شد.

بولنت علیرضا در تحلیلی که مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی منتشر کرد، نوشت: گمانه زنی های بی پایان درباره ساختار احتمالی دولت جدید بر این واقعیت تاکید دارد که انحصار حزب عدالت و توسعه در کنترل قدرت اجرایی و سلطه آن بر مجلس پایان یافته است. از آنجا که حزب عدالت و توسعه برای ماندن بر سر قدرت برای اولین بار مجبور به تقسیم قدرت شده، رئیس جمهور رجب طیب اردوغان دیگر قادر به اداره یک تنه ترکیه نخواهد بود. با این حال، وی هنوز هم محور اصلی در سیاست ترکیه محسوب می شود و مذاکرات ائتلاف را تحت الشعاع خود قرار داده است.

حزب عدالت و توسعه گمان نمی‌کرد که اکثریت پارلمان ترکیه را که از سال 2002 در اختیار داشت از دست بدهد. در نتیجه، اردوغان و حزب عدالت و توسعه نمی توانند به راحتی راهبردی برای مقابله با مخمصه جدید اتخاذ کرده و استیلای سابق خود را بازیابند.

این شرایط سبب شد تا احمد داود اغلو، نخست وزیر دولت حزب عدالت و توسعه، استعفایش را به اردوغان تقدیم کند،‌هرچند که مورد موافقت قرار نگرفت و وظیفه تشکیل دولت پس از انتخاب رئیس مجلس به وی محول شد. برهمین اساس نیز تلاش های گسترده (اما تایید نشده) به کار گرفته شد تا بطور پنهانی احزاب مخالف را برای پیوستن به عدالت و توسعه جلب کنند تا عدالت و توسعه به تنهایی به 276 کرسی رسیده و تشکیل دولت دهد. اما این فعالیت ها موثر واقع نشد و دولت به ناچار درصدد ائتلاف با یکی از دو حزب اقدام ملی (MHP) یا حزب خلق جمهوریخواه ( CHP) برآمده است. هرچند که ائتلاف با حزب اقدام ملی محتمل‌‌تر است. چرا که دولت باهجلی، رهبر حزب اقدام ملی، رویکرد کمال قلیجداروغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه، مبنی بر تشکیل دولت توسط سه حزب مخالف و گرفتن جای حزب عدالت و توسعه را رد کرده است. همچنین، باهچلی همکاری با حزب خلق دموکرات (HDP) کردها را نیز به خاطر روابط این حزب با تروریست‌های جدایی طلب حزب کارگران کردستان (PKK) قبول ندارد. حزب عدالت و توسعه نیز تمایل به ائتلاف با کردها ندارد.

از سوی دیگر از آنجا که مبارزات انتخاباتی بیشتر تحت سلطه اردوغان بود تا داوداوغلو، بنابراین پیامد آن هم بیشتر باخت اردوغان محسوب می شود تا داوداغلو. با این حال از زمان انتخابات تا کنون، اردوغان جایگاه خود را در معادلات سیاسی نگه داشته و با رهبران احزاب دیدارهایی برگزار کرده است. وی برای اینکه به عنوان مانع اصلی تشکیل دولتی ائتلافی قلمداد نشود، تاکید کرده که خواهان تشکیل «هرچه سریع‌تر» دولتی ائتلافی است. با این حال، وی گفته است که در صورت شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی، تکرار انتخابات «اجتناب ناپذیر» است.

بر اساس ماده 116 قانون اساسی ترکیه، در صورت تشکیل نشدن دولت تا مهلت 45 روزه، اردوغان می تواند با مشورت رئیس پارلمان ترکیه انتخابات مجدد برگزار کند و البته پالس‌های خروجی از کاخ ریاست جمهوری ترکیه نیز حاکی از آن است که این حالت، گزینه مورد پسند وی می باشد.

اگر واقعا هدف اردوغان چنین باشد، شکی نیست که وی امیدوار است آرای کسانی را که در انتخابات از حزب عدالت و توسعه جدا شدند، مجددا به دلیل نگرانی از عواقب تشکیل نشدن دولت ائتلافی جذب حزب عدالت و توسعه کند. همزمان اردوغان باید مواظب باشد که مسبب انتخابات مجدد تلقی نشود، چرا که شعار «نه به اردوغان» و انتقادات احزاب مخالف تقویت خواهد شد. علاوه بر این، وی باید در نظر داشته باشد که حزب عدالت و توسعه با وجود مزیت‌های تبلیغاتی، اکثریت مجلس را از دست داد و این حزب در حالی وارد انتخابات مجدد خواهد شد که باد موافق نامرئی گذشته را هم با خود ندارد.

واضح است که اردوغان و حزب حزب عدالت و توسعه تصمیمات سختی را پیش رو دارند. آنها نمی خواهند که وفاداری به این حزب را که طبق سلیقه و نیاز حزب عدالت و توسعه چیده شده است، از دست بدهند. از این گذشته، آنها برای جلوگیری از تحقیق درباره فسادهای ادعایی و سایر کارهای غیرقانونی، می بایست قدرت را در دست داشته باشند.

اساس دولت ائتلافی مصالحه است و روشن نیست که اردوغان و حزب عدالت و توسعه چقدر می‌توانند با الزامات شرایط دگرگون شده کنار بیایند. با این حال، حتی اگر حزب عدالت و توسعه بتواند دولتی ائتلافی با یکی از احزاب هم تشکیل بدهد، بعید است که چنین مشارکتی بتواند تا چهار سال یعنی تا پایان دوره مجلس دوام بیاورد. ضمن آنکه مباحثی چون نقش اردوغان در فسادها، اختلافات درباره سیاست داخلی و خارجی که تهدیدی بالقوه برای ائتلاف محسوب می شوند، اجتناب ناپذیر خواهند بود.

و در نهایت اینکه، بی شک وضعیت اقتصادی، چشم انداز سیاسی و محاسبات فعالان دخیل در دوره پیش رو را تحت تاثیر قرار خواهد داد. واضح است که شرایط رو به رکود اقتصادی، توانایی حزب عدالت و توسعه را برای بزرگنمایی دستاوردهایش به تحلیل برد و بر میزان رای آن تاثیر گذاشت. به نظر می رسد که این رکود اقتصادی با کاهش اجتناب‌ناپذیر کمک‌های خارجی به ترکیه، بدتر خواهد شد. در نتیجه، حزب عدالت و توسعه اگر در قدرت هم بماند می بایست با هزینه های سیاسی این رکود اقتصادی، حتی در دولت ائتلافی، هم دست و پنجه نرم کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *