جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

روایت الجزیره از تکرار رسوایی ابوغریب، این‌بار توسط سربازان صهیونیستی در غزه

تهران-ایرنا- شبکه خبری الجزیره نوشت: بدرفتاری سربازان رژیم اسرائیل با زندانیان فلسطینی در غزه یادآور رسوایی آمریکا در زندان ابوغریب است و با حمایت و تامین مالی همان دولتی انجام می‌شود که با شکنجه زندانیان عراقی، جهان را شوکه کرد.

تعداد شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۸۸ نفر رسید

تهران – ایرنا- وزارت بهداشت نوار غزه جدیدترین آمار شهدا ‌و مجروحان حملات ارتش رژیم صهیونیستی را منتشر و اعلام کرد که در جریان این حملات از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، ۳۴ هزار و ۴۸۸ شهروند فلسطینی شهید شدند.

بیداری جهانی و باتلاقی که اسرائیل برای آمریکا ساخت

یک رسانه برجسته عربی با اشاره به بیداری جهان بعد از مشاهده جنایات اسرائیل تحت حمایت کامل آمریکا و غرب در نوار غزه تاکید کرد که دورویی آمریکا برای جهانیان فاش شده و امروز اسرائیل یک بارِ استراتژیک و پرهزینه بر دوش ایالات متحده است.

Loading

پیش‌بینی‌های اشتباه درباره جنگ با یمن

۱۳۹۴/۰۶/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: چهاردهم ژوئیه 2015 بیش از 100 روز از اعلام شروع عملیات توفان قاطع، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی مدعی شد که پیروزی نظامی قابل ملاحظه‌ای به دست آورده است.

آدم بارون در تحلیلی که اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا منتشر کرد، نوشت: اگرچه گفته می شود نیروهای طرفدار منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن با حمایت ائتلاف به رهبری عربستان توانسته‌اند کنترل عدن را در دست بگیرند، اما بیرون راندن انصار‌الله از صنعا، پایتخت یمن امری بسیار دشوار و یک چالش بسیار بزرگ است.

مضافاً اینکه بیرون راندن آنها از پایگاه‌شان در شمال یمن یک چالش بزرگ‌تری برای نیروهای طرفدار منصور هادی و ائتلاف به رهبری عربستان به شمار می‌رود. بدون تردید شکست و بیرون راندن انصارالله از شمال یمن به عنوان پایگاه تاریخی زیدیه یک چالش حل نشدنی برای ائتلاف به رهبری عربستان قلمداد می شود.

در حال حاضر جنگجویان القاعده در نبرد ضدانصارالله حضور دارند. همین امر نگرانی‌های جدی در خصوص تقویت پایگاه القاعده در یمن ایجاد کرده است. این نگرانی بی دلیل نیست چرا که وضعیت کنونی یمن به گروه تروریستی یادشده اجازه خواهد داد تا جایگاه خود را در این کشور تقویت کند.

القاعده کنترل برخی نقاط یمن از جمله پنجمین شهر بزرگ یمن یعنی شهر مکلا را دست دارد.

در میان نیروهای ضدانصارالله، اعضای جنبش جنوب یمن گروهی که هدفش در دهه 1990 تجزیه یمن و استقلال یمن جنوبی بود، حضور دارد. جنبش مذکور به برخی سیاستمداران به ویژه شخص منصور هادی بدبین است.

چشم انداز یمن همچنان نامعلوم است. اینکه برخی بر این نظرند که شهرهای مختلف یمن یکی پس از دیگری سقوط خواهد کرد و به دست نیروهای طرفدار هادی منصور خواهد افتاد، یک پیش بینی بسیار خوشبینانه و ساده لوحانه است.

باتوجه به استمرار حملات ائتلاف به رهبری عرستان، ارسال کمک های انساندوستانه دشوار است و بحران انسانی در یمن جدی است.

با وجود اینکه حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی خسارت‌های جانی و مالی زیادی بر مردم یمن تحمیل کرده است، اما بعید به نظر می رسد این درگیری بدون بازگشت گروه‌های سیاسی به میز مذاکره پایانی داشته باشد.

اینکه تصور شود با حملات ائتلاف به رهبری عربستان نتیجه دلخواه و مطلوب حاصل خواهد شد یا اینکه این درگیری با پیروزی نیروهای طرفدار منصور هادی پایان خواهد یافت، پیش بینی نادرستی است.

مذاکرات قبلی گروه‌های درگیر در یمن با میانجی‌گری سازمان ملل در ژنو در ژوئن 2015 نتیجه ای به همراه نداشت و شکست خورد. دو طرف مذاکره حتی نتوانستند در یک اتاق با یکدیگر ملاقات کنند.

برخی استدلال می کنند که به دست گیری کنترل عدن توسط نیروهای طرفدار منصور هادی عاملی برای امتیازگیری از انصارالله و متحدانش یعنی نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح خواهد بود، اما آنچه که مشخص است اینکه یمن به عنوان یک کشور فقیر با حملات ائتلاف به رهبری عربستان و کشتارها و خسارت‌های وارد شده، فقیرتر خواهد شد و در آستانه سقوط قرار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *