جدیدترین مطالب

آینده حکومت در غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: بدون توافق با حماس هیچ شخص یا گروهی نمی‌تواند در غزه به قدرت برسد و هر کسی هم جز حماس در غزه به قدرت برسد، باید با هماهنگی حماس باشد.

رویکرد ترامپ و چشم‌انداز صلح اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مهم‌ترین چالش ترامپ در این دوره از ریاست‌جمهوری‌اش برای تعامل با روسیه، جنگ اوکراین است که به نظر می‌آید جز ترامپ، طرف‌های دیگر چندان آمادگی، اراده و اعتماد لازم برای پایان دادن به این جنگ را ندارند.

رقابت عربستان با امارات برای تبدیل شدن به قطب تجارت منطقه‌ای

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «امارات برای چندین دهه، از مرکزیت اقتصادی منطقه برخوردار بوده و سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کرده است. با این حال، اخیراً عربستان تلاش خود را برای رقابت با دبی و معرفی خود به عنوان رهبر اقتصادی منطقه دوچندان کرده است. این رقابت می‌تواند روابط عربستان و امارات را تغییر و کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.»

دکتر خرازی در ملاقات رئیس مجلس عراق:
مقاومت همچنان قدرتمند است و به حیات پر نشاط خود ادامه خواهد داد

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی امروز میزبان رئیس مجلس عراق و هیئت همراه بود. در این ملاقات دو طرف در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه ای و به ویژه آینده مقاومت در منطقه به تبادل نظر پرداختند.

غیر ممکن بودن کوچاندن مردم غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پاکسازی غزه از جمعیت فلسطینی از آرزوهای دیرینه رژیم صهیونیستی است. این طرح از سال 2018 که قانون «اسرائیل به عنوان کشور ملی یهودیان» تصویب شد، مورد توجه جریان «راست افراطی اسرائیل» و «صهیونیسم مسیحی در آمریکا» قرار گرفته است.

ابعاد و گستره منازعه آنکارا و کُردهای سوریه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: افزایش تلفات غیرنظامیان و شهروندان عادی در منطقه شمال و شرق سوریه، متعاقب تداوم و تشدید حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن، یعنی ارتش ملی سوریه (SNA) منجر به ایجاد نگرانی‌های مضاعف نسبت به روند تحولات سوریه در آینده شده است.

دکتر خرازی در ملاقات دستیار سیاست خارجی رئیس جمهوری آذربایجان:
ایجاد منطقه قدرتمند در سایه همکاری منطقه‌ای امکان پذیر است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ملاقات دستیار سیاست خارجی رئیس جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه ایجاد منطقه قدرتمند در سایه همکاری منطقه‌ای امکان پذیر است، تصریح کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران، همکاری منطقه‌ای در عین تفاوت در سیستم حکومت‌هاست.

چالش اروپا در تعامل با ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا و آمریکا گفت: ترامپ در دوره جدید ریاست جمهوری خود یک عقب‌نشینی تاکتیکی و مقطعی انجام می‌دهد تا آمریکا را از دورن قوی کند تا بتواند در آینده نزدیک هجمه و ساختارشکنی‌های جدی‌تری شبیه به موضوع طرح الحاق کانادا به آمریکا را انجام دهد. از این رو اروپا به شدت احساس خطر می‌کند.

Loading

أحدث المقالات

روسیه اروپا را از فکر اعزام نیرو به اوکراین برحذر داشت

سفیر روسیه در فرانسه هشدار داد: استقرار نظامیان اروپایی در خاک اوکراین در شرایط ادامه درگیری‌ها، عملاً به منزله اعلان جنگ علیه روسیه با تمامی پیامدهای آن است و درخواست کی‌یف برای اعزام 200 هزار نیرو به‌عنوان «حافظین صلح» غیرواقع بینانه است.

عملگرایی در تهران در مواجهه با ترامپ

با وجود مخالفت برخی از چهره‌های محافظه‌کار در ایران، به نظر می‌رسد که [نهاد قدرت]دیگر مخالف مذاکرات با آمریکا نیست. یک منبع نزدیک به مقامات تهران که نخواست نامش فاش شود، گفت: “حذف پرچم آمریکا از ورودی کاخ ریاست‌جمهوری و اظهارات مقامات در حمایت از مذاکرات، معنادار است. ” او افزود: “در حلقه نزدیکان [نهاد قدرت]، عمل‌گرایان تلاش می‌کنند که نشان دهند مذاکرات اکنون ضروری است؛ در غیر این صورت، ما مستقیماً به سمت فاجعه حرکت می‌کنیم. “

Loading

رویکردهای ارتش انگلیس به تسلیحات هسته ای

1398/04/03 | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: امروز دیدگاه نیروی نظامی انگلیس درباره تسلیحات هسته ای چیست؟ با توجه به بازیگران و نهادهای مختلف و سطح محرمانه بودن این مساله چطور می توان به این پرسش پاسخ داد؟

تیم استریت در گزارشی که شورای اطلاعات امنیتی انگلیس آمریکا-بیسیک (BASIC) منتشر کرد، با طرح این سوالات نوشت: زرادخانه هسته‌ای انگلیس سلاحی سیاسی است که از نظر آن دسته از تصمیم‌گیرندگان سیاسی، ارزش بسیار زیادی دارد.

آنها معتقدند انگلیس همچنان یکی از کشورهای پیشرو در جهان است. به لحاظ تاریخی، حفظ این هویت وجایگاه، در کنار آمریکا و در ناتو، با داشتن یک ارتش قوی و قادر به طرح‌ریزی قدرت در سراسر جهان، در هم تنیده است.

مساله کلیدی در خصوص این قابلیت ها مساله معتبر بودن است – یعنی اگر قرار باشد انگلیس همچنان یک قدرت هسته ای باقی بماند، باید تهدیدهایش درباره توسل به زرادخانه هسته‌ای معتبر به نظر برسد. این امر مستلزم آن است که انگلیس قدرت متعارف کافی داشته باشد تا تضمین کننده “نردبان تشدید وضعیت” (هر پله نردبانی از تشدید وضعیت را با 44 پله یا مرحله معین می‌کنند که این مراحل از یک تحریک خیلی جزیی آغاز شده و به مرحله نهایی جنگ تمام عیار هسته‌ای ختم می‌شود) باشد که می تواند به انفجار هسته ای که شرایط آن همیشه مبهم بوده است، منجر شود.

با توجه به هزینه‌های مستمرا رو به افزایش تجهیزات نظامی پیشرفته (های‌تک)، کاهش بودجه دفاعی به عنوان بخشی از سیاست ریاضت اقتصادی و نیز فقدان حمایت عمومی، حفظ ادعاهای جهانی برای انگلیس به شکل روزافزونی غیرواقع‌گرایانه به نظر می‌رسد.

علت این امر این نیست که هزینه ساخت نسل جدید زیردریایی‌های مجهز به سلاح هسته‌ای تهدید به مخاطره انداختن قدرت نظامی متعارف انگلیس را در بردارد، این‌ها قابلیت هایی است که خود بنیانی برای بازدارندگی هسته ای محسوب می‌شوند. تنها راه دولت برای تامین بودجه همه احتمالات، جمع‌آوری میزان بیشتری پول از طریق مالیات یا انحراف بودجه از دیگر بخش‌هاست که هر دو مورد هزینه‌های چشمگیر و به احتمال زیاد غیرقابل پذیرشی را در بر دارد.

جنگ طلبان دولت انگلیس ترجیح می دهند به لفاظی‌های دوران جنگ سرد متوسل شوند و برای توجیه نیاز به مخارج بالای نظامی درباره تهدید روسیه مبالغه می‌کنند.

همان طور که در جنگ سرد دیدیم، شیطانی جلوه دادن روسیه به این شکل به نفع نظامی‌گرایان در مسکو است که از حفظ قدرت‌شان و تضمین بقای رژیم فعلی به وسیله تشدید احساسات ملی‌گرایانه میان مردم روسیه ناامید هستند.

فقط با شکستن این چرخه باطل – یعنی گفتن اینکه ما برای رویارویی با تهدید روسیه به ناتو و تسلیحات هسته ای نیاز داریم/ ما به تهدید روسیه برای توجیه ناتو و تسلیحات هسته ای نیاز داریم – انگلیس می‌تواند مانند کشوری محترم و پاسخگو رفتار کند و قادر به حل بسیاری از چالش های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی قرن حاضر باشد.

در هر حال آنچه که حامیان سامانه تسلیحاتی ترایدنت در نیروی نظامی و در میان نخبگان سیاسی واقعا از آن هراس دارند، قدرت مسکو یا حتی واشنگتن نیست، بلکه معنایی است که تبدیل شدن انگلیس به یک دولت سابق دارنده تسلیحات هسته ای در راستای قدرت و پرستیژ آنها خواهد داشت.

به عنوان مثال همان طور که ژنرال ریچاردز، رییس سابق ستاد کل نیروهای مسلح انگلیس خاطر نشان کرده است، اگر این کشور خلع سلاح شود، به دلیل آنکه ترایدنت یک سلاح سیاسی است، پس‌انداز حاصل از آن ضرورتا صرف نیروهای متعارف نمی‌شود. به علاوه بسته به این که خلع سلاح چطور اجرا شود، به ویژه اگر زیرساخت فعلی حامی تسلیحات هسته ای به شکلی برگشت‌ناپذیر، شفاف و قابل راستی‌آزمایی و آن گونه که تعهدات انگلیس تحت معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای می طلبد، برچیده شود، انگلیس برخی هزینه ها را متحمل خواهد شد.

بنابراین حتی با وجودی که برخی در میان نیروهای مسلح ممکن است تسلیحات هسته ای را دوست نداشته باشند، این مساله را تحسین می کنند که این تسلیحات تعهد اقتصادی و سیاسی انگلیس به نیروی نظامی را افزایش می دهد . هزینه ترایدنت برای نیروی نظامی انگلیس به سبب این واقعیت است که مناقشات مربوط به آن هیچ ارتباطی با نظامیان ندارد.

بنابراین در حالی که برخی شخصیت های نظامی عالی‌رتبه پیشین ممکن است از خلع سلاح هسته ای حمایت کنند، از نظر بسیاری از دست رفتن جایگاه هسته ای انگلیس خطر از دست دادن “ویژگی” نظامی این کشور را در بردارد و بنابراین باید تا آنجا که ممکن است از آن دوری کرد.

اکنون مشکل این است که هزینه های بسیار زیاد قدرت هسته ای ماندن ممکن است نیروهای مسلح را تا جایی فرسوده‌تر سازد که زرادخانه هسته ای انگلیس چیزی جز یک زینت سیاسی توخالی نباشد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر