جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چهل تکه سیاست خارجی اروپا

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: شورای اروپایی در 25-26 ژوئن فدریکا موگرینی را مکلف کرد که «راهبرد جهانی اتحادیه اروپا در مورد سیاست خارجی و امنیت را با همکاری نزدیک اعضا» تنظیم کند. رزا بالفور در مقاله‌ای که اندیشکده جرمن مارشال فاند آمریکا منتشر کرد، به توضیح این مساله و چالش‌های موگرینی می‌پردازد.

الگوهای چهل تیکه‌ای در مورد همکاری

فاصله گرفتن از «صدای واحد» به صورت بالقوه دورنماهایی برای شکل‌های مختلف همکاری ایجاد می‌کند که محرک سیاست خارجی و امنیتی در داخل اتحادیه است. می‌توان به جای تمرکز بر ناهمگونی‌ها، نمونه‌های همکاری درون اتحادیه را بررسی کرد تا دریافت که آیا همکاری‌ها با طرفین محدود (mini lateral) می‌تواند به همکاری بزرگ‌تر در مسائل خارجی ختم شود یا نه.

دیپلمات‌های اروپایی بارها بحث کرده‌اند که با 28 عضو امکان اجرایی کردن هر پروژه‌ای بسیار سخت است و کارهای با طرفین محدود در میان اعضا تنها راه حرکت به جلو هستند.

در کنار گرایش به طرح‌هایی با طرفین محدود، نقش سران دولت‌ها در پاسخ به بحران‌های بین‌المللی در حال پررنگ شدن است. امروزه مذاکرات بر سر موضوعات دفاعی در بالاترین سطح در جلسات شورای اروپایی برگزار می‌شود.

از زمان این تغییر، شورای اروپا تنها سه بار درباره مسائل راهبردی تشکیل جلسه داده، چرا که همواره دستور جلسه به سمت بحران اقتصادی منحرف شده است.

شاید این دو مساله، یعنی تغییر گرایش به سمت طرح‌های با طرفین محدود و افزایش نقش سران دولت‌ها برای غلبه بر موانع تصمیم‌گیری 28 عضو، به ویژه در مواقع بحران ضروری باشد، با این حال، بدون مشوق‌های بعدی که تضمین کند این پروژه‌ها زیر چتر اتحادیه باقی خواهند ماند، خطر چندپارگی وجود دارد.

درک عدم وحدت

اگر یک دلیل برای مشکلات سیاست خارجی اتحادیه وجود داشته باشد، آن را باید در عدم وحدت میان دولت‌های عضو، یعنی«منطق تنوع» یافت. در پایتخت‌های اروپایی عقیده بر این است که همکاری اختیاری است و در جایی که لازم باشد و اگر اراده دولت بر آن قرار گیرد، قابل انجام است. اما در عمل، دولت‌ها بیش‌تر از چیزی که دوست دارند بپذیرند وادار به همکاری می‌شوند.

برای مثال می‌توان از همکاری بر سر تحریم‌های روسیه، با وجود شکاف عمیق میان دولت‌های عضو نام برد. شکاف میان اعضا غالبا به دلیل برآوردهای متفاوت از خطر، اولویت‌ها و ابزار ضروری برای پرداختن به یک چالش است. دولت‎‌‌های کوچک نیز معترضند که در برابر سه کشور بزرگ، نفوذ کافی را برای شکل دادن به سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه ندارند. شکاف میان کشورهای اروپای شرقی و غربی و اروپای شمالی و جنوبی نیز از دیگر عوامل تفرقه اتحادیه است.

تحلیل متاخری که درباره راهبردهای ملی امنیتی در میان اعضای اتحادیه صورت گرفته نشان داد که کشورها نه تنها تفکر راهبردی ضعیفی دارند، بلکه راهبردهای بسیار متعددی نیز در آن‌ها به چشم می‌خورد. در اصل تفاوت‌های راهبردی به دلیل درک متفاوت از پیشرفت‌های جهانی و نقش دولت‌ها در این میان است.

به عبارت دیگر ریشه تنوع در تفاوت‌های شناختی در ذهن تصمیم گیرندگانی است که سیاست‌ها را شکل می‌دهند. نهایتا هر وقت نیاز به عمل باشد، غالبا اقدام جمعی اتخاذ می‌شود، اما عدم مطابقت ذهنیت‌های ناهمگون و واکنش‌های اتخاذ شده معمولا منجر به مصالحه‌های ناکارمد می‌شود.

پایداری حاکمیت ملی

سیاست خارجی و امنیتی از حوزه‌هایی است که دولت‌ها مصر هستند کنترل و حاکمیت ملی را در آن حفظ کنند. واگذاری قدرت از بازیگران دولتی سنتی به بازار فراملی موجب می‌شود دولت‌ها به تنهایی چندان قادر به شکل دادن به محیط پیرامونی خود و واکنش به وقایع بین‌المللی نباشند. وابستگی متقابل، توان دولت‌ها در کنترل پیشرفت را در بسیاری حوزه‌های سیاست‌گذاری محدود می‌کند.

خودمختاری ملی در حوزه‌هایی مثل بهداشت و آموزش حفظ شده که شهروندان اروپایی آن را برای هویت خود ضروری تلقی می‌کنند، البته بسیاری پیمایش‌ها نشان می‌دهد که رقم بالایی از اروپایی‌ها طرفدار نقش قوی‌تر اتحادیه در مسائل جهانی هستند.

این خود نشان می‌دهد اروپایی‌ها کمتر از دولت‌های‌شان نگران حاکمیت ملی در حوزه سیاست خارجی و امنیت هستند. به علاوه دولت‌های اروپایی در هر صورت از روی ضرورت با یکدیگر همکاری می‌کنند و این همکاری بدون دیدگاهی راهبردی کارآمدی را کاهش می‌دهد.

«نزدیک بینی ژئو-استراتژیک» اعضای اتحادیه به دلیل طبیعت بیزانسی فرآیندهای تصمیم گیری است که به جای نتیجه دیدگاه جهانی مشترک، بر مذاکرات و سیاست‌های درونی متمرکز است. با این وجود هیچ یک از این‌ها برای توضیح دلیل پایداری حاکمیت ملی کفایت نمی‌کند و پاسخ به این سوال نیازمند تحقیق بیش‌تر است.

از بازنگری تا تغییر جهتِ شناختی

راه حل سریعی برای آشفتگی سیاست‌گذاری خارجی و امنیتی اروپا وجود ندارد. سازوکارهای منعطف و شکل‌های پیشرو، اگر به چارچوب اتحادیه برای پیش‌گیری چندپارگی اعضا گره بخورد می‌تواند گامی به پیش باشد.

اگر پروژه‌ها با طرفین محدود تنها راه حصول نتیجه است، باید سازوکارهایی برای تضمین محوریت نهادهای اروپایی در هماهنگی این همکاری ایجاد شود. سیاست‌ها، عملکرد و اعتماد میان بازیگران و سازوکارهای نهادین بسیار مهم هستند، اما برای رسیدن به منشاء منطق تنوع، باید شیوه تفسیر دولت‌های اروپایی از پیشرفت‌های جهان تغییر کند. فرایند بازنگری در اینجا به کار می‌آید. بدون تغییر شناختی در اروپا، اتحادیه‌ای قوی‌تر و جهانی‌تر ظهور نخواهد کرد.

نماینده عالی در پروژه بازنگری با دو چالش مواجه است، گام اول تحلیلی متقاعدکننده از امور بین‌المللی و استدلال‌هایی قوی به نفع اقدام جمعی است. چالش بزرگ‌تر تضمین این است که اعضا مساله را جدی بگیرند. موگرینی بر خلاف اشتون بر شناسایی فرایندهای صحیح برای پیشبرد مذاکرات متمرکز شده و از اولویت‌بخشی به برخی مناطق جغرافیایی بر دیگر مناطق اجتناب کرده است. اکنون وقت آن است که وی به پایتخت‌های اروپایی توجه کند.

یافتن تعادلی میان فرایندی جامع و اجتناب از عملکرد اجماعی که همه در آن اولویت‌های خود را مطرح کنند، ساده نخواهد بود. وی برای اینکه اقتدار کافی برای راهبری سیاسی داشته باشد، باید متحدانی درون نظام اتحادیه بیابد. حتی ممکن است راه تشویق کشورهای بزرگی که سابقه استقلال طولانی در عرصه جهانی دارند، اعطای امتیازات خاص باشد. هم‌چنین شکستن 28 دولت عضو به گروه‌های کوچک‌تر می‌تواند مشکل مشورت‌های سنگین و با طرفین متعدد را رفع کند.

نهایتا فرایند بازنگری شاید نوشداروی تمام بیماری‌های چهل تکه سیاست خارجی اتحادیه نباشد، اما در را برای تغییر نگرش و تحلیل باز کرده و راهی است برای همکاری‌های امنیتی و سیاست خارجی در اروپا.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *