جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

هزینه نیروهای اتمی آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – خلاصه گزارش: بحث درباره زرادخانه اتمی آمریکا از نیاز این کشور به میزان، نوع و مشخصات چنین سلاح‌هایی عمدتا به سمت هزینه‌های این سلاح‌ها و توان آمریکا در تامین آنها تغییر جهت یافته و به تازگی سوال و تردیدهای زیادی در این باره مطرح شده است. خلاصه گزارشی که در ادامه می‌خوانید در این راستا، اما با رویکرد متفاوتی تهیه شده است.

این گزارش را مرکز ارزیابی‌های استراتژیک و بودجه‌ای آمریکا (CSBA) منتشر کرده است؛ یک موسسه غیرانتفاعی مستقل که به بحث و تحقیق درباره مسائل امنیت ملی و استراتژی ها و سرمایه گذاری های نظامی در قرن بیست و یکم مشغول است.

نویسندگان در مقدمه گزارش با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه سلاح‌های اتمی در استراتژی نظامی آمریکا از آغاز جنگ سرد، به بحث های طولانی درباره هزینه های این نوع تسلیحات اشاره می کنند که اخیرا نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش، دلیل تمرکز فزاینده بر بحث های مربوط به کاهش تسلیحات اتمی را سه چیز می داند: موضوع نخست تغییر محیط امنیتی است که رشد بازیگران و تهدیدات غیردولتی را در پیش داشته و تسلیحات اتمی برای مبارزه با آنان پاسخگو نیست. نکته دوم و متاثر از این مساله، وضع محدودیت های مالی بیشر در ایالات متحده در زمینه سلاح‌های هسته ای است. از جمله قانونی که کنگره در اوت 2011 برای کنترل بودجه (Budget Control Act) وضع کرد. دلیل دیگر این است که این بحث در زمانی مطرح می شود که زرادخانه اتمی آمریکا نیازمند بازسازی است و طبیعتا این مساله هزینه بر خواهد بود.

در مقابل این استدلال ها، نویسندگان ضمن اذعان به اهمیت تهدید اتمی برخی دولت ها مانند چین و روسیه، معتقدند که درباره هزینه زرادخانه اتمی آمریکا اغراق شده است.

نویسندگان با اشاره به گزارش‌هایی که در سال‌های گذشته درباره میزان هزینه های اتمی آمریکا منتشر شده، آنها را نقد و هدف خود را ارائه یک گزارش جامع و روشن درباره میزان واقعی هزینه های اتمی آمریکا معرفی می کنند.

فصل دوم گزارش به برخی از این کارها اشاره می کند و نقاط ضعف و قوت آنان را بیان می کند. در جدول زیر چند نمونه از برآوردهای مالی مربوط به هزینه زرادخانه اتمی آمریکا را که توسط نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی تهیه شده است، مقایسه می‌کند. تفاوت در متغیرهای مختلفی مانند دوره زمانی، نیروها و برنامه های مورد مطالعه و نحوه بررسی سیستم‌های با قابلیت استفاده دوگانه در این گزارش‌ها باعث شده است تا نتایج متفاوتی حاصل شود.

نویسندگان ضمن ارزیابی این گزارش ها معتقدند که همه آنها دارای محدودیت های مهمی هستند و آمار دقیقی از هزینه های واقعی زرادخانه اتمی آمریکا به دست نمی دهند.

در فصول سه و چهار نویسندگان تلاش می کنند تا این ضعف را پوشش دهد و گزارش کاملی از هزینه های واقعی تسلیحات اتمی آمریکا ارائه نماید.

فصل سوم به برآورد هزینه ها می پردازد. بازه زمانی مورد نظر نویسندگان یک دوره 25 ساله (2015-2039) را دربرمی‌گیرد. درباره هزینه هایی که باید لحاظ گردند، اساس کار نویسندگان این است که ایالات متحده علاوه بر نیروهای متعارف چه برنامه هایی دارد و به چه چیزی نیاز دارد؟ درباره سیستم هایی که قابلیت استفاده دوگانه دارند (مانند جنگنده های اف-16واف-15) نیز این گزارش براساس این سوال که اگر ماموریت اتمی آنها حذف شود، به چه میزان در هزینه آنها تغییر ایجاد می شود؟ بخشی از هزینه های سیستم های دوگانه را به حساب می آورد.

این فصل در پنج قسمت هزینه ها را ارزیابی می کند: در سه بخش نخست سیستم های پرتاب زمینی، دریایی و هوایی مورد بررسی قرار می گیرند. بخش چهارم هزینه بمب ها و کلاهک های هسته ای را ارزیابی می کند. بخش آخر هزینه های مربوط به سیستم های ارتباطی و پشتیبانی، فرماندهی و کنترل نیروهای اتمی آمریکا را بررسی می کند.

در مجموع هزینه زرادخانه اتمی آمریکا در این دوره 25 ساله در همه بخش ها چیزی حدود 704 میلیارد دلار (با احتساب تورم سالانه) برآورد شده که در این جدول نشان داده شده است. (توضیح: منظور از C3، فرماندهی، کنترل و ارتباطات است)

 

 

 

بر اساس این گزارش، در مجموع هزینه زرادخانه اتمی در آینده بخش کوچکی از هزینه های دفاعی را به خود اختصاص می دهد. بخش عمده ای از این هزینه ها نیز مربوط به نوسازی و به روز کردن سیستم های اتمی آمریکا است که در سال‌های 2025-2035 به اوج می رسد.

فصل چهارم این گزارش به این سوال پاسخ می دهد که آمریکا با تعدیل یا حذف برخی برنامه ها و تسلیحات اتمی چه میزان می‌تواند صرفه جویی کند؟

ادعای گزارش این است که حتی اگر آمریکا تسلیحات اتمی خود را در سطح وسیعی کاهش دهد، میزان پولی که صرفه جویی می شود، بسیار کمتر از هزینه هایی است که آمریکا برای این تسلیحات می پردازد، زیرا بخش اعظم این هزینه ها به عنوان هزینه های ثابت صرف سیستم های حیاتی مانند لابراتوارهای نگهداری بمب ها و سیستم های کنترل و ارتباطات می شود.

گزارش اذعان می کند که ایجاد یک تغییر گسترده در نیروهای اتمی آمریکا بعید به نظر می رسد و احتمال اینکه در آینده نیز رهبران سیاسی این کار را انجام دهند، بسیار پایین است. حتی دولت اوباما نیز با وجود رشد فزاینده تهدیدات متعارف، موانع مالی مهم و همچنین تاکید دولت اوباما بر جهان عاری از سلاح‌های کشتار جمعی، همچنان خود را متعهد به نوسازی و تقویت نیروهای اتمی آمریکا می داند.

با این حال، در هزینه های مربوط به مدرن سازی کلاهک‌های هسته ای، سیستم های پرتاب موشک و هزینه پرسنل و خدمه می توان صرفه جویی کرد. گزارش تعدادی از مواردی را که به طور بالقوه امکان صرفه‌جویی در آنان وجود دارد، پیشنهاد می کند. این موارد که مربوط به سه حوزه نیروهای اتمی هوایی، دریایی و زمینی است، شامل حذف برنامه هایی برای ساخت برخی بمب افکن ها، زیردریایی ها و موشک های با قابلیت حمل سلاح هسته ای می شود. جدول زیر جزئیات و مشخصات برنامه هایی که می توان آنها را برای صرفه جویی حذف کرد، نشان می دهد.

 

 گزارش اذعان می کند که اگرچه میزان پولی که با حذف این برنامه ها صرفه جویی می شود، کم نیست، اما اهمیت چندانی هم ندارد و نشان دهنده این است که با کاهش یا حتی حذف برنامه های مربوط به سلاح‌های اتمی هزینه های دفاعی آمریکا چندان کاهش نمی یابد.

نتیجه گیری پایانی گزارش این است که اگرچه هزینه های مربوط به نیروهای اتمی آمریکا در آینده افزایش خواهد یافت، اما همچنان سهم کمی را از هزینه های دفاعی به خود اختصاص می دهد و برخلاف آنچه که تصور می شود حذف این هزینه ها کمکی به کاهش بودجه و صرفه جویی نمی کند. مگر اینکه آمریکا بخواهد یک تغییر بسیار چشمگیر در استراتژی اتمی خود ایجاد نماید که این موضوع هم غیرمحتمل است، زیرا بیش از آنکه متاثر از محاسبات اقتصادی باشد، تحت تاثیر رویکردهای استراتژیکی و تصمیم‌های سیاستمداران است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *