جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

آسیب‌شناسی کمک‌های آمریکا

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: واشنگتن در مواجهه با بحران‌های شدید در غرب آسیا و مناطق دیگر، برای پیشبرد اولویت های امنیتی و سیاسی کوتاه مدت خود، دوباره به اعطای کمک های خارجی روی آورده است.

ناتانیل مایرز در پژوهشی که اندیشکده کارنگی منتشر کرد، نوشت: این کمک های موسوم به کمک سخت اهدافی دارد و با چالش هایی مواجه است که آنها را از طرح های کمکی توسعه ای و بشردوستانه متعارف متمایز می‌سازد.

با این حال، واشنگتن برای پیشبرد اهداف خود در بحران کشورهایی نظیر سوریه و یمن به این سیستم ها و ساختارهای کمکی سخت تکیه کرده است.

هر چند که این رویکردهای موقتی از نظر سیاسی و اجرایی ساده هستند، اما اثربخشی راهبردی را کاهش داده و اقدامات توسعه ای بلندمدت را تحلیل می برند. بنابراین هم اقدامات اجرایی و هم قانونگذاری باید این ناکامی ها و پیامدهای آن را مدنظر قرار دهند.

پیامدهای رویکرد فعلی

تلفیق کمک سخت با کمک توسعه‌ای موجب کاهش تاثیر راهبردی در کوتاه‌مدت می شود.

  • کارکنان باید به سیستم ها و ابزار برنامه‌ریزی متعارف غیرمقبول تکیه کنند.
  • منابع محدود و نقش های مبهم موجب ایجاد تنش اداری داخلی و ناکارآمدی می شود.
  • ریسک پذیری پایین و الزامات دست و پا گیر مانع از برنامه ریزی می شود.

سوالات راهبردی کلیدی بی‌پاسخ می ماند.

  • آیا اهداف راهبردی روشن و قابل دستیابی وجود دارد؟ یا اینکه این امر صرفا کمکی نمادین است؟
  • آیا برای دستیابی به این اهداف راهبردی معین، منابع کافی وجود دارد؟

اقدامات توسعه ای بلندمدت به تحلیل می روند.

  • اولویت بندی نیازهای فوری موجب تغییر اولویت های ستادی و تخصیص بودجه می شود.
  • تمرکز بر منافع کوتاه‌مدت آمریکا موجب تغییر در نگرش به کمک های آمریکایی در خارج و توجیه قانونگذاران می شود.

اصولی جهت راهنمایی برای اصلاحات

در این طرح مرز بین کمک سخت و طرح های توسعه ای متعارف پیچیده و نامشخص است، حال آنکه تفاوت بین این دو واقعی و مهم است. بنابراین، سیستم ها، راهبردها و انتظارات باید این امر را مد نظر قرار دهند.

مسئولیت ها و نقش های واضح نهادی موجب بهبود تاثیر آن خواهد شد که با تعیین دفتر اصلی برای اجرای طرح کمک سخت آغاز می شود. در حال حاضر، موثرترین ابزار در این مورد عبارت است از دفتر ابتکارات انتقال در آژانس توسعه بین المللی آمریکا.

کمک های سخت، ابزاری تاکتیکی محسوب می شود. این امر نبایستی جایگزین اقدامات نظامی یا فعالیت دیپلماسی شود و تنها باید بخشی از یک راهبرد فراگیر موثر قلمداد شود.

طرح ها و اهداف راهبردی باید واقعیت های بودجه ای را مد نظر قرار دهد. سیاستگذاران باید اهداف روشنی را تعریف کنند و با توجه به منابع موجود از عملی بودن آنها اطمینان حاصل کنند.

دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت در مناطق پرآشوب مستلزم نهایت انطاف پذیری و خلاقیت است. باید انگیزه و اشتهای لازم برای ریسک پذیری وجود داشته باشد. به منظور کمک های متعارف، موانع اجرایی باید به صورت مناسب اصلاح شوند.

پیگیری اهداف کوتاه مدت نباید به ضرر توسعه بلندمدت تمام شود. تاکید روشن مقامات رده بالا بر اهمیت راهبردی طرح های توسعه بلندمدت (حتی در کشورهای بحران زده ای مثل یمن) بیانگر لزوم ایجاد تعادل بین اولویت های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت است.

نتیجه گیری  

پیگیری رویکرد موثر کمک سخت که بر اصول مذکور استوار است نخست و مهم‌تر از همه بر تایید ضرورت این اصلاحات وابسته است. سیاستمداران باید بدانند که پیشبرد منافع عاجل آمریکا در جاهایی نظیر سوریه و یمن صرفا با سرازیر کردن پول به دستگاه کمک رسانی موجود و انتظار نتیجه متفاوت داشتن تامین نمی شود.

طیف تهدیدها و چالش های فرا روی واشنگتن در سال های آتی افزایش خواهد یافت و در رابطه با هر دو منافع بلندمدت و فوری آمریکا، کمک های خارجی به عنوان ابزار اصلی در جعبه ابزار امنیت ملی عمل خواهد کرد. با این حال، اهمیت و شدت تاثیر آن تنها به عملکرد کارکنان این کمک ها در واشنگتن وابسته نیست، بلکه به تصمیم‌های روسا و بالادستی های آنها در کنگره و بخش های اجرایی و اراده آنها در تهیه ابزار طراحی و راهنمایی های لازم برای به حداکثر رساندن این تاثیر هم وابسته است. هر چند که طی این زمان چالش برانگیز از آمریکا کاری بر نمی آید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *