آلمان:
آلمان بزرگترین صادر کننده اروپایی به ایران است و مبادلات تجاری این کشور با جمهوری اسلامی بعد از 2015 به دو میلیارد و 270 میلیون یورو در سال 2016 (افزایش 22 درصدی) و دو میلیارد و 970 میلیون یورو در سال گذشته (افزایش 15.5 درصدی) رسید. برلین به ویژه ماشین آلات، محصولات دارویی و غذایی به ایران صادر میکند. صادرات ایران نیز سال 2016، 314 میلیون یورو و سال گذشته 410 میلیون یورو بود.
شرکت زیمنس که از سال 1868 در ایران حضور دارد، مارس 2016 با مشارکت در طرح ایرانی مپنا در زمینه توربینهای گازی و ژنراتورهای نیروگاه های برق و سپس امضای قرارداد مربوط به 12 کمپرسور برای دو کارخانه گاز طبیعی در ژانویه گذشته، فعالیت خود را به شدت افزایش داد. دایملر نیز ژانویه 2016 توافقنامه هایی را درباره تولید و فروش کامیونهای مرسدس بنز با دو گروه ایرانی امضا کرد.
ایتالیا:
صادرات ایتالیا به ایران سال 2016 با افزایش حدود 30 درصدی از یک و نیم میلیارد یورو فراتر رفت و سال 2017 نیز با افزایش 12.5 درصدی به یک میلیارد و 700 میلیون یورو رسید.
ایتالیا ماه ژانویه یک خط اعتباری پنج میلیارد یورویی به منظور حمایت از زیر ساختهای خود در ایران اختصاص داد.
هر چند شرکت انی بعد از لغو تحریم ها جانب احتیاط را در پیش گرفت و توافقنامه ای با تهران امضا نکرد، شرکت راه آهن فروی دلو استاتو ایتالیا قراردادی در زمینه ساخت دو خط آهن سریع السیر امضا کرد. گروه تولیدات دریایی فینسانتری نیز چند توافقنامه همکاری و توسعه امضا کرده است.
آلبرتو پرستسی، پیمان کار ایتالیایی که به نمایندگی از یک شرکت تولید کمپرسور و توربین در ایران حضور دارد، روز جمعه در پاسخ به سئوال خبرگزاری فرانسه اعلام کرد روز چهارشنبه به منظور «مذاکره درباره قراردادی مهم » در یک نمایشگاه بین المللی در تهران حضور داشت. وی اعلام کرد هر نوع تاخیر یا درنگ اروپایی ها «زمینه را برای بازیگران دیگر به ویژه چینیها فراهم میکند که در ایران رویکرد تهاجمی دارند و با چند خط مالی مهم فعال هستند».
فرانسه:
به گفته یک منبع دیپلماتیک، صادرات فرانسه به ایران از 562 میلیون یورو در سال 2015 به یک و نیم میلیارد یورو در سال 2017 رسید که تقریبا به سطح قبل از تشدید تحریمها نزدیک شد. واردات فرانسه از ایران نیز با افزایش قابل توجه از 66 میلیون یورو در سال 2015 به دو میلیارد و 300 میلیون یورو رسید.
شرکت توتال بعد از توافقنامه هسته ای با گروه چینی سی ان پی سی در طرح سرمایهگذاری پنج میلیارد دلاری در بهرهبرداری از میدان گازی و نفتی پارس جنوبی مشارکت کرد، اما به گفته یک منبع نزدیک به موضوع، تاکنون فقط 100 میلیون دلار هزینه کرده است.
شرکت خودروسازی پژو سیتروئن که سهم 30 درصدی در بازار خودرو ایران دارد، سال گذشته از امضای توافقنامهای درباره فروش مارک دِ اِس در ایران و مذاکره با دیگر شرکا خبر داد. رنو نیز خودروهای خود را در ایران میفروشد.
انگلیس:
صادرات انگلیس به ایران سال 2016 به 167 میلیون پوند (191 میلیون یورو)، بالاترین سطح بعد از سال 2011 رسید. در همین حال این رقم با سطح اوایل دهه 2000 که حدود 400 میلیون پوند بود، فاصله زیادی دارد. واردات انگلیس از ایران نیز سال 2016 میلادی 41 میلیون پوند بود.
شرکتهای بزرگ انگلیس حضور چندانی در ایران ندارند: بریتیش پترولیوم هیچ فعالیتی در ایران ندارد. در همین حال رویال داچ شل اواخر سال 2016 توافقنامه هایی را برای بررسی امکان سرمایهگذاری در میادین گازی و نفتی در ایران امضا کرد.
به گفته، آلی رنیسون، از مقامات سازمان کارفرمایی « انستیتو آو دایرکترز»، شرکتهای انگلیسی قراردادهای بزرگی در بخش زیرساختهای ایران، انرژی خورشیدی، مهندسی و پزشکی ایران دارند.
ایرباس:
شرکت اروپایی ایرباس که کارخانجات آن در فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا قرار دارد، سفارشهایی را با شرکتهای ایرانی ( ایران ایر تور، زاگرس و ایرلاینز) در خصوص 100 فروند هواپیما به ارزش 10 میلیارد دلار ثبت کرده است.
0 Comments