جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

گروه‌های فلسطینی: آماده مقابله با هر تجاوزی به رفح هستیم  

گروه‌های فلسطینی با تاکید بر آمادگی مقاومت جهت مقابله با هرگونه تجاوز دشمن صهیونیستی از جمله حمله زمینی به رفح اعلام کردند که آمریکا و جامعه غربی مسئول هر تحرک متجاوزانه اشغالگران در رفح هستند و فلسطینی‌ها هرگز مقابل این تجاوزات ساکت نمی‌مانند.

کنعانی: افکار عمومی جهان بیدار شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تظاهرات‌های حمایت از غزه در دانشگاه‌های آمریکا گفت که افکار عمومی مصمم به اجرای عدالت در برابر رژیم صهیونیستی است.

ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا

روسیه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن به شورای امنیت در مورد عدم استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را که هدف آن بدنام کردن روسیه بود، مسدود کرد و به همراه چین اصلاحیه‌ای را برای روشن شدن مفاد قطعنامه قبلی در این زمینه پیشنهاد کرد.

گروه‌های فلسطینی: آماده مقابله با هر تجاوزی به رفح هستیم

گروه‌های فلسطینی با تاکید بر آمادگی مقاومت جهت مقابله با هرگونه تجاوز دشمن صهیونیستی از جمله حمله زمینی به رفح اعلام کردند که آمریکا و جامعه غربی مسئول هر تحرک متجاوزانه اشغالگران در رفح هستند و فلسطینی‌ها هرگز مقابل این تجاوزات ساکت نمی‌مانند.

ضربات مهلک حزب‌الله بازدارندگی رژیم صهیونیستی را تضعیف کرده است

تهران- ایرنا- «زهیر اندراوس» نویسنده و تحلیلگر جهان عرب گفت: ضربات مهلکی که حزب الله به صهیونیست ها در جبهه زمینی و با سرنگون کردن پهپادهای رژیم اسرائیل وارد کرده، نه تنها بازدارندگی این رژیم را تضعیف کرده، بلکه به آن نیز پایان داده است.

Loading

سیاست خارجی روسیه در بستر تاریخی و کنونی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: الحاق جزیره کریمه به روسیه در مارس 2014 موجب حیرت جهانیان شد. در حالی که اروپا از زمان فروپاشی اتحاد شوروی، در آرامش به سر می برد، تجاوز یک کشور اروپایی به تمامیت ارضی کشوری دیگر، بسیاری از ناظران اروپایی و آمریکایی را متحیر ساخت. متعاقبا حمایت پیدا و پنهان مسکو از جنبش جدایی طلبان شرق اوکراین هم به همان اندازه بهت‌آور بوده است. در این میان، رهبران کشورهای غربی همچنان درباره این موضوع بحث می کنند که به راستی هدف روسیه چیست و چه انگیزه ای در پشت این اهداف است و برای کاهش خطر خشونت بیشتر در اروپا چه باید کرد؟

الگا اولیکر، کریستوفر شیویس، کیث کرین، اولیسا تکاچوا و اسکات بوستون در تحلیلی که اندیشکده رند منتشر کرد، نوشتند: هرچند به لحاظ تاریخی، روس ها، اوکراین را به عنوان کشوری اساسا با فرهنگ و دارای سنت های روسی می پندارد (هرچند که اوکراینی ها با این موافق نیستند)، اما، ویژگی های مداخله روسیه در اوکراین تعجب آور است. در حالی که بسیاری از کارشناسان، درگیری روسیه با گرجستان در سال 2008 را که پایان سال‌ها تنش بود، پیش بینی می کردند، تنها تعداد کمی در داخل یا خارج روسیه عملیات نظامی در اوکراین را پیش بینی کرده بودند. به ویژه آنکه طرح اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا برای سال‌ها در دستور کار بود و روسیه تا قبل از 2013 مخالفتی با آن نداشت.

اما در سال 2013، تغییری در نگرش روسیه در قبال اتحادیه اروپا به وجود آمد. در این سال، گسترش اتحادیه اروپا به شرق موجب نگرانی روسیه شد و بعضی از سیاستمداران روسیه آن را تهدیدی علیه منافع اقتصادی روسیه قلمداد کردند، هرچند که تا سال 2013 این دیدگاه در اقلیت بود. با این حال، اتحادیه اروپا، همچون ناتو، به عنوان متجاوز به منافع روسیه توصیف شد. با وجود چنین نگاهی، در آن زمان به نظر بعید می آمد که پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا باعث بروز زنجیره ای از حوادث شود که به تهاجم روسیه به اوکراین بینجامد.

نقش اقتصاد روسیه در سیاست خارجی این کشور

سیاست خارجی تهاجمی روسیه در زمان تصدی پوتین پیامدهای اقتصادی چشمگیری داشته است. رشد اقتصادی اخیر روسیه این احساس را به وجود آورد که این کشور حق استیلا بر اطراف خود از جمله اوکراین را داراست. به ویژه آنکه قیمت بالای نفت و درآمدهای حاصل از صادرات، منابع لازم و آزادی عمل را برای دولت روسیه فراهم کرده بود. با این وجود، بحران فعلی به ویژه تحریم‌های غرب آسیب شدیدی به سلامت مالی و اقتصادی روسیه وارد کرده است.

نظام حمایت از تولیدات داخلی به عنوان وزنه تعادل انسجام

در دو دهه گذشته، رویکرد اصلی مسکو در زمینه سیاست اقتصادی بر آزادسازی اقتصاد و ادغام آن با بازار‌های جهانی متمرکز بوده است. با این حال، منافع شخصی و جناحی، ضد این عمل کرده و به دنبال دخالت بیشتر دولت در اقتصاد و حمایت بیشتر از صنعت داخلی بوده است. در دهه گذشته، پوتین و محفل وی و مدیران شرکت های دولتی بر احیای سیاست حمایت از تولید داخلی تمرکز کرده اند که بیشتر به نفع مدیران شرکت های دولتی و مقامات بوده تا اقتصاد.

با در نظر گرفتن چنین الگویی، به نظر می‌رسد الحاق کریمه در تضاد با منافع روسیه بوده، چرا که فعالیت اقتصادی اصلی کریمه گردشگری و میزبانی از ناوگان روسیه (و اوکراین) در دریای سیاه است و در دهه گذشته نیز، در حال رقابت با مقصدهای توریستی ترکیه و مصر بود. اما با آغاز بحران اوکراین و الحاق کریمه به روسیه، گردشگران روسی و اوکراینی دیگر تمایلی برای سفر به آنجا ندارند و سایر مقصدها را به خاطر خدمات بهتر و ارزانی ترجیح می دهند. این مساله خسارت‌های مالی فراوانی برای کریمه و روسیه به همراه داشته است، ضمن آنکه تعقیب اهداف روس ها در اوکراین نیز هزینه های بسیاری را برای مسکو به بار آورده است.

نقش نخبگان و افکارعمومی در سیاست خارجی روسیه

به سختی می‌توان تایید کرد که گروه‌ها یا شخصیت‌ها (به استثنای شخص پوتین) در تصمیم‌های نظام متمرکزی همچون روسیه نفوذ داشته باشند. با این حال، به نظر می رسد که پوتین اهمیت زیادی برای افکار عمومی روسیه (اگر نگوییم نخبگان) قائل است و بعضی مواقع هم به شکل‌دهی آن می‌پردازد. این بدین خاطر است که اگر دیدگاه عمومی با نظام هم راستا باشد، اداره کشور آسان خواهد بود.

علت اقدام اخیر روسیه در اوکراین

رفتار دولت ها همیشه هم قابل پیش بینی نیست و علم سیاست هم جام جهان بین ندارد. با این وجود، فهم علل رفتار روسیه در اوکراین به تصمیم گیران سیاسی کمک می کند تا در آینده، سیاست مناسبی در قبال روسیه اتخاذ کنند.

به نظر می رسد که اقدام روسیه در اوکراین ناشی از ترس از هزینه اقتصادی پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نباشد. همچنین، انضمام کریمه و جنگ اوکراین برای جلب افکار عمومی روسیه هم نیست، بلکه سیاست خارجی روسیه ریشه در باورهای دیرینه در مورد حق روسیه در منطقه (حیات خلوت) خود دارد – باورهایی که از تاریخ روسیه و شرایط ژئوپولیتیکی آن ناشی می شود. این باورها با دیدگاه رقابت مستمر با آمریکا بعد از اتحاد شوروی تشدید شده است. علاوه بر این، رژیم فعلی از نیروی طرفدار دموکراسی یا طرفدار غرب که به طور فزاینده‌ای آن را از زمان جنگ سرد احاطه کرده واهمه دارد. روسیه، به طور عام و پوتین، به طور خاص، اوکراین را به عنوان عضوی از قلمرو راهبردی مسکو (و نه اتحادیه اروپا) قلمداد می کنند.

بنابراین روش و دیدگاه رهبری شخصی پوتین احتمالا نقش تعیین‌کننده‌ای در اقدامات صورت گرفته داشته است. در واقع، سردرگمی اولیه در مورد تمایل روسیه نسبت به کریمه نشان می‌دهد که تصمیم الحاق کریمه احتمالا تصمیم شخص پوتین بوده و مشورت زیادی در این باره نداشته است.

در چنین شرایطی چه چیزی می تواند محاسبات  روسیه را در مورد اوکراین تغییر دهد؟

تلاش مداوم آمریکا و اروپا برای فشار آوردن بر روسیه از طریق تحریم‌های اقتصادی برای تغییر سیاست این کشور در اوکراین ظاهرا آنقدر اثرگذار نیست که کرملین را مجبور به خروج از اوکراین کند. با این حال، هزینه مالی و نظامی اشغال قسمتی از اوکراین در نهایت به روسیه لطمه‌هایی وارد خواهد کرد. باید توجه کرد که روسیه به دنبال اشغال خاک اوکراین نیست، بلکه به دنبال تداوم استیلای خود بر آنجاست.

اگر روسیه عقب نشینی نکند هم این کشور و هم اوکراین در سال های آتی خسارت اقتصادی و انسانی بسیاری متحمل خواهند شد. روسیه در نهایت به این نتیجه می رسد که استقرار نیروی نظامی در اوکراین غیر اقتصادی بوده و نیروهای خود را خارج می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *